Инвеститорите казват, че обичат да влагат пари в стартъпи, които имат потенциал за скалируемост. Чували сме го на конференции, стартъп състезания, в статии написани от инвеститори и дори при лични разговори с тях. Но какво всъщност означава скалируемост?
Какво е скалируемост?
Изразът идва от английската дума scale, която в този контекст означава „мащаб”. Scalable означава „със способност за промяна на мащаба”. Най-просто казано идеята е, че бизнесът ви има потенциала да умножава приходите си с минимално увеличение на разходите. Да сте готови да скалирате, означава че имате доказан продукт и доказан бизнес модел и сте готови за разширяване в нови географски области и пазари.
Разликата между скалируем и нескалируем бизнес
Бизнесът, който като цяло не се скалира, е в сектора на услугите. Добър пример е обикновен модел със заплащане срещу услуга – например секторът на правните, консултантски, професионални и т.н. услуги. Това често са много добри бизнеси, но по принцип разчитат на личната продукция на персонала, за да увеличават приходите, което означава, че има линейно взаимоотношение между приходите и разходната база – колкото повече приходи и растеж искаме да показваме, толкова повече разходи ще имаме в нови позиции, офиси, оборудване и т.н.
За сравнение, успешният продуктов бизнес може да изнесе (аутсорсне) своето производство и да доставя хиляди бройки със същите разходи за персонал, както и за стотици бройки. Естествено, вариращите разходи за производство и доставка ще се покачват линейно, но маржът за печалба има потенциала да се увеличава значително спрямо фиксираната разходна база и така да доведе до по-печеливш бизнес.
Примери за скалируем бизнес
Най-често използваният пример за установен скалируем бизнес модел е софтуерът. Разработката на софтуер струва огромно количество пари, но предоставянето на копие от финалния продукт не струва почти нищо и може много бързо да се клонира без почти никакви допълнително увеличаващи се разходи. Повечето консултантски услуги като например маркетинга не се скалират, защото трябва да се предоставят от експерти, а клонирането на експерти е бавно и скъпо.
Microsoft е развила концепцията за скалируемост повече от всяка друга софтуерна компания, защото предоставя просто едно изображение на операционната система Windows на дистрибуторите на хардуер. Хардуерните дистрибутори абсорбират всичките разходи за разработка на документация и копия на софтуера на CD-ROM. На практика Microsoft получава приходи с нулеви разходи за продажба на стоки.
Ако планирате да набирате венчър капитал, скалируемият бизнес модел е задължително изискване, защото VC инвеститорите искат да постигнат умножение на стойността на бизнеса в относително кратък период от време. Това условие буквално изключва сферата на услугите от интереса на инвеститори, които целят бърз растеж на компанията.
Всъщност, говорейки за растеж, може би си спомняте една от предишните ни статии (Малък бизнес и стартъп не е едно и също! Вижте разликата), в която обяснявайки разликата между малък бизнес и стартъп, главното различие, което посочихме беше потенциалът за растеж, който е голяма част от скалируемостта.
Не всичко трябва да бъде в огромен мащаб
Не всички имат нужда от скалируем бизнес. Деветдесет процента от малкия бизнес днес са семейни бизнеси, които могат да бъдат много успешни, удовлетворителни и малки по рождение. Това е стратегическо решение. Ако вашата цел и страст е да промените света, или дори да доминирате цяла индустрия, скалируемостта е единственият начин да умножите своите крака, ръце и часовете в денонощието. Вече усещате ли тази нужда в своя собствен стартъп?
За още по-кратко обяснение изгледайте това видео, разясняващо скалируемостта в 30 секунди.
Picture Credit: Niall Kennedy