Начало / All / Лука Сартони – “Нормално е продуктът ви да не успее от първия път”

Лука Сартони – “Нормално е продуктът ви да не успее от първия път”

Лука Сартони – “Нормално е продуктът ви да не успее от първия път и е много опасно, ако не го приемете.”

Лука е професионалист с над 10-годишен опит в сферата на медиите и информационните технологии. Работил е на много места, както в малки, така и в големи международни компании. Има няколко стартъпа и редица проекти зад гърба си. Той е професионален блогър, фотограф, public speaker. Лука също така подпомага предприемаческата среда в родната Италия като съоснователите на Romagna Business Club.

Имахме възможност да се запoзнаем с г-н Сартони на втория ден от StartUP Конференцията и да разберем нещо повече за него.

Разкажи ни малко за себе си. Какви са твоите минали проекти и с какво се занимаваш в момента?

Нека първо ти разкажа как започна всичко. През 2004 започнах работа на свободна практика в сферата на информационните технологии. Занимавах се главно с програмиране, грижех се за поддръжката и сигурността на сайтове и мрежи. През 2005 поживях известно време в Нова Зеландия, но когато се върнах в Италия реших, че вече не искам да се занимавам с IT. Започнах да търся друга сфера, в която да се развивам и така започнах своята медиина кариера. Още същата година ми предложиха работа като репортер за лондонския клон на италианската телевизия Web TV. През цялото време пътувах и интервюирах предмприемачи, като цяло правех, това което вие от Entrepreneur.bg правите. След няколко години и може би около 100 интервюта, реших че е дошло времето да напусна Web TV и да започна да работя върху свои собствени проекти. Върнах се в Италия и основах бизнес клуб RBC (Romagna Business Club) за предприемачи и професионалисти. Още докато работех в телевизията, успях да си изградя стабилна мрежа от връзки с успели хора, използвах именно тези връзки, за да предам нужните знания и опит на местните предприемачи.

Следващите години започнах да работя за по-големи компании като различни социални мрежи, например – Xing.com (немският еквивалент на LinkedIn) и 123people.com, отговаряйки за навлизането на сайта на италианския пазар. След няколко месеца ръководството ме изпрати във Виена, за да поема международния PR екип. Общо взето с това се занимавах до 2011, когато реших да напусна компанията и да започна собствен стартъп.

Според теб кое е най-важното нещо, което един млад предприемач трябва да знае, за да може успешно да реализира своята идея до готов продукт?

Пред днешните предприемачи се отварят много възможности, които не бяха на лице в миналото и именно тези възможности трябва да бъдат взети под внимание още докато разработваш цялостната концепция на своя продукт. Преди време процесът на разработване на една идея не беше цялостна процедура, а поетапна. Една група от хора разработва концепцията и после я дава на друга група от хора, които се опитват да я продадат, след което се чака feedback и чак тогава евентуално започва разработката на втория вариант на продукта. Но светът вече се е променил и този начин е напълно неприложим. Не може просто да затворим в една стая шепа дизайнери или програмисти, да отворим вратата след 6 месеца и да очакваме някакъв резултат, който тепърва да се маркетира. Ако тези хора се държат изолирани от цялостния процес, те ще създадат нещо, което е било готино преди една година. Животът се променя толкова бързо, особено в медийното пространство, а още повече в дигиталния свят. Избягвайте идеи, които ви отнемат по две години само, за да бъдат разработени и използвайте MVP стратегията в развитието й. Трябва да е нещо бързо! Също така не трябва да се страхувате от неуспеха. Намалете загубите колкото можете, приемете, че е нормално продуктът ви да не успее от първия път и е много опасно, ако не се примирите с това.

Благодарим на Лука за времето, което ни отдели!


Автор: Mirela Yordanova

Mirela Yordanova
Мирела е амбициозна млада дама и автор в Entrepreneur.bg. Писането и журналистиката винаги са били нейна страст и силно вярва в позитивното мислене като метод за постигане на целите. Тя е студент по бизнес мениджмънт, мечтател по душа и предприемач по призвание.