Начало / All / Скиминг на банкови карти? Вижте решението на българска компания!

Скиминг на банкови карти? Вижте решението на българска компания!

Скиминг на банкови карти? Вижте решението на българска компания!

Със сигурност сте чували за банковите измами чрез скимиране на дебитни и кредитни карти. Скимингът представлява сканиране на информацията от вашата банкова карта, чрез скимиращо устройство поставено на банкомат или дори просто чрез приближаването му до вашия портфейл.

Банковите измами чрез скиминг възлизат на десетки милиарди долари годишно. Точно към решаването на този проблем се е насочила българската стартираща компания SkimProt, която ви представяме в този материал.

Като всички останали стартиращи компании, за които пишем и техният екип е съставен от млади и иновативни хора с широк мироглед, обединени около решаването на значим проблем.

Разберете повече за работата на компанията от нашия разговор с Георги Канев, част от екипът на SkimProt.

Какво е SkimProt?

Георги Канев (SkimProt): SkimProt е иновативен стикер, който предпазва банковите карти от източване. Всички случаи на т. нар. скиминг се осъществяват чрез кражба на личната информация от магнитната лента на банковата карта. Информацията, която се съдържа на EMV чипа на картата е същата като тази на магнитната лента, но е значително по-защитена и SkimProt пренасочва хардуерните устройства да четат данните от него чрез универсални сервизни кодове. Стикерът съдържа няколко пласта, включително екраниращ, който гарантира, че личната информация на картодържателя не може да бъде прочетена, както и втора магнитна лента, която предоставя необходимото за извършването на транзакцията. По този начин дори да има скимиращо устройство, то ще запише информацията от защитния стикер, която е абсолютно безполезна при злоупотреби. Самият стикер е пасивен и се залепя върху магнитната лента, като ефектът от него е мигновен, без нужда от допълнителна активация и начинът на работа е абсолютно прозрачен за крайния потребител.

Как започнахте работа по този продукт?

Георги Канев (SkimProt): Димитър Чобанов и Николай Цапрев, са започнали работата още през 2012 г., като идеята е била продуктът да бъде просто един рекламен стикер. След това са стигнали до заключението, че чрез скриването на магнитната лента е възможно да се предотвратява скимирането на карти. Така 6-9 месеца по-късно, 10-ина глътнати банкови карти, кои със Post-it, кои със скоч, кои с ранни версии на продукта, се стигна и до успешен прототип. Впоследствие двамата господа, които работят с нас по други IT проекти, дойдоха с молба да измислим вариант за масово производство и си тръгнаха с партньорство, от което се роди и СкимПрот ООД. 12 Месеца по-късно (началото на 2014 г.) имахме вече успешно масово производство, сформиран екип от 7 човека, както и продажби в няколко държави по света.

Какъв е пазарът за такова решение в световен мащаб? Кои са вашите таргет клиенти?

Георги Канев (SkimProt): Към момента в световен мащаб има около 10-12 млрд. карти. От тях около 2.5-3 млрд. имат  чип, тоест това е и нашият основен пазар. Според стратегията, която Visa и MasterCard прилагат, все повече карти ще започват да се предлагат с чип, като идеята е след 20-ина години, всички устройства да могат да четат EMV чипове и магнитната лента да бъде премахната от употреба. Най-подходящите клиенти са тези, в чиито държави има висок процент на престъпност и проблемът със скимирането е публично оповестен. Това са държави от Южна Америка като Бразилия, Аржентина и Мексико, където има много голямо количество измами. Също така от интерес за нас са и развити и платежоспособни държави като Англия, Германия, Франция и като цяло Западна Европа. Наши потенциални клиенти са както крайните потребители, които искат лично да се защитят, така и банки, които биха предлагали продукта като следващо ниво защита, за да гарантират сигурност.

Каква конкуренция имате в световен мащаб?

Георги Канев (SkimProt): Продуктът няма аналог в световен мащаб, като е защитен и от патентна заявка. Всички други методи за защита от скиминг са пост-фактум, т.е. след като парите са излезли от банковата карта. Това са методи като например SMS известяването, блокирането на всички карти, използвани на банкомат със скимиращо устройство или възстановяването на откраднати пари. Нашият метод е единственият превантивен, което му дава и огромния потенциал да бъде лидер в световен мащаб. Това от своя страна е и голям минус, защото е много трудно като start-up да развиваш нов продукт, който няма аналог и засяга доста чувствителна зона на личното пространство на хората.

Как досега сте валидирали качеството на продукта?

Георги Канев (SkimProt): Към момента имаме сертификати от няколко лаборатории, както български така и международни. Имаме сертификат за извършени тестове с реални скимиращи устройства от Института за специална техника към МВР. Разполагаме със сертификати за качество и устойчивост на продукта от AlmiLab. Card testing international е сертифицирана от Visa и MasterCard лаборатория, от която имаме изследвания според изискванията на стандартите за карти. Имаме  проучване и доклад относно ефективността на продукта от Университета по библиотекознание и информационни технологии в София.

Също така имаме референция от Борика за надеждността и ефективността на нашето изобретение. Най-голямото ни постижение към момента е наградата от Cartes Las Vegas 2014 за най-иновативен продукт в сферата на картовото производство, като това е най-мащабното изложение за банкови транзакции в света. Допълнително сме участвали в множество start-up конференции в България, както и в Cartes Paris 2013. В момента сме в процес на преговори с няколко лаборатории в Европа, както и с технически университети в Германия, Франция и Англия.

Продуктът против скимиране SkimProt

Имате ли вече заформени стратегически партньорства?

Георги Канев (SkimProt): Към момента нямаме заформени такива и сме в процес на търсене на ключови и стратегически партньори, с които да развиваме дистрибуционната мрежа на продукта.

Къде при развитието на SkimProt срещнахте трудности и как ги преодоляхте?

Георги Канев (SkimProt): При самото разработване имахме значителни проблеми, докато стигнем до правилните софтуерни команди, които да има в нашия продукт, тъй като те са пазени от Visa и MasterCard. Може би имахме 10-тина глътнати карти, докато установим как да правим коректно нещата. В крайна сметка намерихме правилните комбинации от кодове и сега продуктът работи идеално.
Впоследствие, при разработването на технологията за производство, се натъкнахме на проблем с лепилото, което ту беше твърде силно, ту оставяше следи или пък се захващаше твърде слабо за банковата карта. След многобройни тестове успяхме да намерим правилната рецепта и в момента ние си го произвеждаме сами.

След това се появи проблем с качеството на записа върху магнитните ленти. Четците на уредите, с които записваме, горяха постоянно. След множество препрограмиране на машините и закупуването на нови такива успяхме да оправим проблема, който се оказа доста прост.

Имахме проблеми с качествения контрол, като се случваше в някоя кутия да липсва продукт, упътване или шаблон. Въведохме премерване и маркиране на всяка опаковка, като следим нейната тежест до стотна от милиграма и знаем в колко часа и кой я е опаковал. По този начин също си създадохме и метод за следене на продажбите, като знаем коя единица къде е отишла и дали е на правилното място.

При Дистрибуторите, където се оказа че има толкова много междинни „спирки“, че парите които бяхме заложили като крайна цена не стигаха да заситят страстите на всички по веригата. В крайна сметка намерихме правилните контакти и скъсихме пътя, което ни доведе и до първите успешни продажби.

Всекидневно се сблъскваме с куп проблеми, около които работим, в момента свързани с развитието на външните пазари – от страна на нашите контакти, културните и езикови бариери и други, непредвидени фактори.

Приблизително колко броя от SkimProt сте продали по света?

Георги Канев (SkimProt): Към момента имаме някъде около 25 000 броя пласирани в световен мащаб, като 15 000 от тях са в България. Очакваме тези да се удвоят до края на годината, основно заради вътрешния пазар и зареждането на големи вериги. Догодина по това време очакваме международните продажби да са 2 пъти повече от националните.

Как си представяте SkimProt след 2 години? Какви са целите ви дотогава?

Георги Канев (SkimProt): След две години вярваме, че ще сме на 20-30 различни пазара в световен мащаб, като поне 10-ина от тях ще бъдат в Южна Америка. Продуктът вече ще бъде лесно разпознаваем и ще бъде сертифициран по стандарти на ISO и одобрен от Visa и MasterCard. Междувременно ще сме въвели 2-3 нови продукта в същата сфера, които разработваме в момента и те също ще са в подем. Вече ще сме влезли в ключови и стратегически партньорства с инвеститори и дистрибутори, капиталът от които значително ще ни е помогнал за бързото разрастване на пазарите, на които сме представени.

Целите ни са след като имаме световен бранд и продукт, който има висока разпознаваемост, да продадем част от дяловете през 5-ата година на някоя финансова институция, която би получила значителна добавена стойност от нашия продукт. Това пък от своя страна ще ни помогне да инвестираме в нови идеи и проекти.

 

Бел. ред – Поздравления за постиженията досега, момчета! Нашият екип ви желае успешно развитие и занапред!

Споделете тази статия, ако смятате, че повече хора трябва да разберат за тези българи. : )


Автор: Никола Янев

Никола Янев
Никола Янев е основател на Entrepreneur.bg, Президент на предприемаческата организация Start It Smart и организатор на събитията Sillicon Drinkabout Sofia. Пътува, чете, стартира и дава максимума от себе си. Вярва в доброто, хуманността и своите цели.
  • Dmitry Ganchev

    guys, just an adhesive stripe?

  • http://localancers.com/ Localancers.com

    И аз за цветно тиско се сетих.
    Ако беше 2 лв. веднага щях да видя с какво е по-различна лепенката и да поръчам един комплект за експеримент.
    Но 20лв. за 2 бр. , за България ми се струва скъпо.

  • Georgi Kanev

    Цветното тиксо няма как да работи поради 2 основни причини:
    1. Тиксото не може да екранира магнитните вълни от лентата (освен ако не намерите такова с желязо в него:), и така информацията ще бъде отново достъпна за четеца. Да, може да сложите няколко слоя тиксо, но тогава пък картата няма да влиза в отвора на банкомата.
    2. Необходим е достъп до информацията от магнитна лента, тъй като като се постави картата в банкомат, първо се проверя там (в лентата) дали това е банкова карта. Ако не бъде намерена такава информация, или ви гълтат картата или ви я връщат.

  • Гостенка

    То си пише: „…10-ина глътнати банкови карти, кои със Post-it, кои със скоч, кои с ранни версии на продукта…“, ама…

  • Aleksandar Kostadinov

    Интересно, а пазите ли номера на картата визуално някак, за да не може да се източва чрез интернет пазаруване примерно?

    Тъпо, че са направили лентата задължителна. Аз съм си мислил да прекарам един магнит полентата, за да не може да се краде информацията, но добре, че не съм го направил.

    • Екип

      Засега функционалността на SkimProt включва само защита на магнитната лента, но идеята с номера на картата е интересна. 😉