През изминалия уикенд се състоя StartUP Конференцията. Събитието беше разделено на два дни:
– 17 ноември (Събота), където в дискусионни панели и кръгли маси беше обсъдено състоянието на предприемаческата екосистема в България. Дискусиите обхванаха държавната подкрепа, предприемаческата екосистема и образованието за предприемачи;
– 18 ноември (Неделя) – в рамките на уъркшопи бяха поставяни реални бизнес казуси, върху които участниците да работят. В този ден се състоя и Хакатон, с фокус върху мобилните приложения.
Нашето впечатление от конференцията е, че това беше едно събитие с положителен заряд, в полза на българското предприемачество. Смятаме, че всеки един присъстващ е успял да извлече някаква стойност от проведените дискусии и уъркшопи.
Специално за тези, които не са присъствали, решихме да отсеем, според нас, наистина добри и полезни съвети от гостите – лектори и модератори.
– В един от панелите Георги Къдрев от Imagga отбеляза, че не е необходимо един стартъп задължително да търси външно финансиране, за да успее да направи продукт, достатъчно добър за клиентите: “Много време ни отне да сме в този “филм”, в който си мислехме, че на всяка цена ни трябва външно финансиране, за да направим това, което правим. Това до някакъв определен етап наистина е вярно. От друга страна според мен е по-добре човек да се фокусира върху нещо(MVP), което е достатъчно добро и за пред клиенти и за пред инвеститори. Определено би му било по-лесно след това при fundraising. ”
– В същия панел Адел Закут – основател на Despark.com и OpenBuildings.com, даде важен съвет при продажбите: “Според мен основното е да не се страхуваш. Най-лошото нещо, което може да ти се случи е някой да ти затвори телефона.”
– По време на презентацията си Лука Сартони – kompany.com, подреди стъпките, по които да разкажете история в презентацията си и да я направите възможно най-запомняща се:
1. Голямата картина – важно е да опишете на аудиторията кратко и ясно, къде и кога се развива действието. Това ще очертае вашата история. Той даде пример с началните надписи от Star Wars – „A long time ago in a galaxy far, far away….“.
2. Проблем – трябва по емоционален начин да покажете на публиката си, какъв е проблема, който решавате и да ги убедите, че това е истински проблем за тях – “Трябва почти буквално да ги боли от проблема, който имат.
3. Решение – представяте как ще се справите с проблема. Тук идеята е всъщност и наистина решението да се справя с проблема.
4. Hero (герой) – наличието на герой е важно. Това е човекът (екипът), който стои зад факта, че проблема е решен. Този човек може да е преживял интересни неща, да е минал през дадени трудности и т.н. ПОКАЖЕТЕ ГИ!
5. Призив към действие – апелирайте вашата аудитория да използва продукта или услугата, които презентирате. Направете го лесно и бързо. Както при представянето на първия iPad, Стив Джобс казва: “Устройството е в нашите магазини, апликациите за него вече са в AppStore – използвайте го!”
– Практичен съвет от Лука за справяне с шумна и разсеяна публика преди начало или по време на презентация: “Никога не молете публиката да запази тишина! Никога! Това, което е достатъчно да направите е да излезете отпред, да кажете името си и да замълчите. В един момент хората ще ви забележат, ще се зачудят защо мълчите и ще ви обърнат внимание. ”
– По време на уъркшопа “Go To Market Strategy”, с модератор Югослав Петкович – сериен предприемач от Словения, получихме съвет, относно пускането на продукт на пазара: “Ако имате идея за някакъв продукт, излезте навън, представете го на няколко човека и ги попитайте дали биха ви дали 5 лева за него. Ако потвърдят, накарайте ги да ви предплатят. Това е най-лесният начин да разберете дали има интерес и пазар за вашия продукт.”
Бихме искали в България да се организират все повече събития като StartUP Конференцията. Съветваме хората, които не присъстваха, да се включват в такива мероприятия, защото контактите и информацията там са много ценни и полезни.
Поздравяваме екипа на StartUP. Продължавайте все така!
Pingback: Media Coverage | Startup Conference 2012()