6 Мита за стартирането на бизнес, от Христо Попов

6 Мита за стартирането на бизнес, от Христо ПоповХристо Попов е основател на 31 компании в сферата на търговията, бързо оборотните стоки, недвижимите имоти, Интернет търговия и др. През последните 10 години е осъществил над 90 сделки с недвижими имоти, менажирал е 8 сливания и е извършил 3 успешни продажби на компании.

В момента Христо Попов е изпълнителен директор на Fast Track Europe, организация, която помага на бизнеси от региона да растат по-бързо, развивайки уменията на лидерските им екипи, чрез комбинация от мениджмънт инструменти, обучения и коучинг.

Направихме разговор с Христо, в който той ни разказа за своя опит в стартирането на бизнес и по-точно начинът, по който представите му за бизнеса са се променили в последствие.

Кои са първоначалните ви представи за предприемачеството, които действителността е променила?

Христо Попов: Съществуват няколко тотално погрешни представи за това какво е нужно, за да създадеш успешен бизнес, какви усилия изисква, какъв е профилът на един предприемач и колко хора всъщност успяват. Ето шест мита за предприемачеството, които личният ми опит и времето развенчават:

Мит 1: Трябват много пари

Да имаш много пари в началния етап от развитието на един бизнес е самоунищожително и вредно. Предприемачът трябва да създаде култура, която е „гладна, бърза и приспособима„. Когато едвам свързваш двата края, идеите и решенията са по-находчиви и често по-правилни. Наличието на пари от първия ден поставя екипа и идеята в изкуствена и изкривена среда, която ражда охранени и бавни ръководители. Това е пагубно.

За да родиш добра идея и за да я тестваш на пазара, не ти трябват пари. Това е чак стъпка номер три в развитието на бизнеса. И ако си свършил първите две правилно, третата сама ще се погрижи за себе си.

Мит 2: Трябва да има свободна пазарна ниша

Историята е пълна с примери на точно противното – смели и находчиви бизнеси разтърсват отдавна установени и претъпкани пазари. Независимо от етапа на развитие на дадения пазар, винаги има място за иновация чрез:

–          Създаване на изцяло нови нужди на потребителите.

–          Удовлетворяване на стари нужди по-бързо, по-качествено и по-евтино.

На никой не му е било трудно да си намери  компютър, когато Майкъл Дел е създал корпорацията DELL Computers, нито е имало недостиг на дрехи, когато Амансио Ортега е създал империята ZARA, нито пазарът на телефони е бил празен, когато Стийв Джобс създава iPhone.

Мит 3:Трябва ти добър план и много анализ

Много от успешните бизнеси правят нещо коренно различно от първоначалната идея, с която техните основатели са ги създали. Важно е идеите да се тестват бързо и евтино и чак когато имаме достатъчно основание да вярваме, че избраният от нас бизнес модел е правилен, трябва да дадем газ до ламарината. След това основната битка е за изграждане на бърза и ефективна машина.

Промяната на първоначалния план е част от играта и трябва да дебнем ден и нощ за сигнали от пазара за подобрение или дори пълна промяна. Но при всички положения единствения правилен ход е ДЕЙСТВИЕ. Защото иначе „Докато умните се наумуват, лудите се налудуват”.

Мит 4: Трябва да си интелигентен

В началото, да знаеш твърде много пречи. Интелигентността води до излишно теоретизиране и анализиране. А многото знание води до налагане на сложни модели и практики, които са абсолютно излишни. Предприемачеството трябва да е новаторско, което означава да правиш нещата по нов начин, а не така както другите са ги правили до момента или както се прави според книгите.

За да си добър предриемач ти трябва: силен търговски нюх, житейска оправност и находчивост, бързо взимане на решения и усет за намиране на правилните хора. И много, много кураж и самочувствие.

Мит 5: Предприемачеството означава свобода

Когато си служител в голяма компания и ти се обади поредният хедхънтър с предложение за друга работа за 500 лв повече, по-голямо бюро и по-нова кола, ти имаш свободата да решиш какво да направиш. И само 48 часа по-късно може да си на ново работно място. И изборът ти зависи единствено от твоите морални и етични възгледи.

Но когато си създал нов продукт от нулата, развил си нов пазар, наел си 30 човека, чакащи заплата, работиш с 80 доставчици, гонещи те за плащания, имаш 1000 клиенти, търсещи твоя продукт утре, решението да се откажеш на практика не съществува. Предприемачът е много по-обвързан и зависим от това, което прави, в сравнение със служителя.

Мит 6: Предприемачеството означава пари

Това е толкова вярно, колкото и това, че да можеш да пееш означава, че си следващата Мадона. Шансът това да се случи е около 1: 100 000 000. Всички останали пеят под душа в банята, пеят само пред приятелите си или стават наемни певци в местната кръчма.

Всички сме чували за Стийв, Бил, Рокфелер и Брансън, но никой не знае колко са тези като Николай, Явор, Марин и Тодор, които дават всичко от себе си. Но Форбс не пише за тях и не карат последния модел на Порше. И все пак единствения начин да направиш много пари остава точно това – да развиваш бизнес.

the startup myth

Кои са трите правила, които реалният живот, а не теорията ви е научила?

Христо Попов: 

  1. Скорост – тествай идеите си бързо и евтино.
  2. Смелост да се промяняш бързо – ако нещо не работи, промени го или го спри, за да не хабиш време и енергия в погрешната посока.
  3. Учене, интелектуална скромност и себеопознаване – прекарвай време да се учиш от други, които са го правили преди теб – това ще увеличи скоростта и намали грешките и съответно разходите.

Най-добрият начин да се учим е опитът. Но това изисква време. Най-бързият и ефективен начин, който аз познавам е менторството и коучингът. За няколко часа можеш да вземеш много повече, от колкото за 3 години МBA или четене на книги.

Организирате голяма мениджмънт конференция в края на март. Какво ви подтикна да го направите?

Христо Попов: Вярваме, че в момента страната ни има най-много нужда от печеливши и растящи фирми. А ръстът зависи в огромна степен от уменията на мениджърите в тези компании.

Това е и причината да поканим в България трима от най-опитните мениджъри и практици на тема растеж на SEE GROWTH SUMMIT 2014. В рамките на един ден, ще чуем в синтезиран вид съвети и инструменти, базирани на години бизнес опит:

  • Как да управляваме бизнеса си умно?
  • Как да наемаме правилните хора?
  • Как да извличаме максимума от своя екип?
  • Как да оптимизираме паричния поток?
  • Как да се движим и растем по-бързо?

Не мога да се сетя за по-добър начин за прекарване на осем часа от времето на един предприемач, от това да посети събитието.

Благодарим на Христо за отделеното време. Пожелаваме му успех с организацията на конференцията.

Никола Янев

By Никола Янев

Никола Янев е основател на Entrepreneur.bg, Президент на предприемаческата организация Start It Smart и организатор на събитията Sillicon Drinkabout Sofia. Пътува, чете, стартира и дава максимума от себе си. Вярва в доброто, хуманността и своите цели.

One thought on “6 Мита за стартирането на бизнес, от Христо Попов”

Вашият отговор на Асен Букарев Отказ

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *