Начало / All / 6 Мита за стартирането на бизнес, от Христо Попов

6 Мита за стартирането на бизнес, от Христо Попов

6 Мита за стартирането на бизнес, от Христо ПоповХристо Попов е основател на 31 компании в сферата на търговията, бързо оборотните стоки, недвижимите имоти, Интернет търговия и др. През последните 10 години е осъществил над 90 сделки с недвижими имоти, менажирал е 8 сливания и е извършил 3 успешни продажби на компании.

В момента Христо Попов е изпълнителен директор на Fast Track Europe, организация, която помага на бизнеси от региона да растат по-бързо, развивайки уменията на лидерските им екипи, чрез комбинация от мениджмънт инструменти, обучения и коучинг.

Направихме разговор с Христо, в който той ни разказа за своя опит в стартирането на бизнес и по-точно начинът, по който представите му за бизнеса са се променили в последствие.

Кои са първоначалните ви представи за предприемачеството, които действителността е променила?

Христо Попов: Съществуват няколко тотално погрешни представи за това какво е нужно, за да създадеш успешен бизнес, какви усилия изисква, какъв е профилът на един предприемач и колко хора всъщност успяват. Ето шест мита за предприемачеството, които личният ми опит и времето развенчават:

Мит 1: Трябват много пари

Да имаш много пари в началния етап от развитието на един бизнес е самоунищожително и вредно. Предприемачът трябва да създаде култура, която е „гладна, бърза и приспособима„. Когато едвам свързваш двата края, идеите и решенията са по-находчиви и често по-правилни. Наличието на пари от първия ден поставя екипа и идеята в изкуствена и изкривена среда, която ражда охранени и бавни ръководители. Това е пагубно.

За да родиш добра идея и за да я тестваш на пазара, не ти трябват пари. Това е чак стъпка номер три в развитието на бизнеса. И ако си свършил първите две правилно, третата сама ще се погрижи за себе си.

Мит 2: Трябва да има свободна пазарна ниша

Историята е пълна с примери на точно противното – смели и находчиви бизнеси разтърсват отдавна установени и претъпкани пазари. Независимо от етапа на развитие на дадения пазар, винаги има място за иновация чрез:

–          Създаване на изцяло нови нужди на потребителите.

–          Удовлетворяване на стари нужди по-бързо, по-качествено и по-евтино.

На никой не му е било трудно да си намери  компютър, когато Майкъл Дел е създал корпорацията DELL Computers, нито е имало недостиг на дрехи, когато Амансио Ортега е създал империята ZARA, нито пазарът на телефони е бил празен, когато Стийв Джобс създава iPhone.

Мит 3:Трябва ти добър план и много анализ

Много от успешните бизнеси правят нещо коренно различно от първоначалната идея, с която техните основатели са ги създали. Важно е идеите да се тестват бързо и евтино и чак когато имаме достатъчно основание да вярваме, че избраният от нас бизнес модел е правилен, трябва да дадем газ до ламарината. След това основната битка е за изграждане на бърза и ефективна машина.

Промяната на първоначалния план е част от играта и трябва да дебнем ден и нощ за сигнали от пазара за подобрение или дори пълна промяна. Но при всички положения единствения правилен ход е ДЕЙСТВИЕ. Защото иначе „Докато умните се наумуват, лудите се налудуват”.

Мит 4: Трябва да си интелигентен

В началото, да знаеш твърде много пречи. Интелигентността води до излишно теоретизиране и анализиране. А многото знание води до налагане на сложни модели и практики, които са абсолютно излишни. Предприемачеството трябва да е новаторско, което означава да правиш нещата по нов начин, а не така както другите са ги правили до момента или както се прави според книгите.

За да си добър предриемач ти трябва: силен търговски нюх, житейска оправност и находчивост, бързо взимане на решения и усет за намиране на правилните хора. И много, много кураж и самочувствие.

Мит 5: Предприемачеството означава свобода

Когато си служител в голяма компания и ти се обади поредният хедхънтър с предложение за друга работа за 500 лв повече, по-голямо бюро и по-нова кола, ти имаш свободата да решиш какво да направиш. И само 48 часа по-късно може да си на ново работно място. И изборът ти зависи единствено от твоите морални и етични възгледи.

Но когато си създал нов продукт от нулата, развил си нов пазар, наел си 30 човека, чакащи заплата, работиш с 80 доставчици, гонещи те за плащания, имаш 1000 клиенти, търсещи твоя продукт утре, решението да се откажеш на практика не съществува. Предприемачът е много по-обвързан и зависим от това, което прави, в сравнение със служителя.

Мит 6: Предприемачеството означава пари

Това е толкова вярно, колкото и това, че да можеш да пееш означава, че си следващата Мадона. Шансът това да се случи е около 1: 100 000 000. Всички останали пеят под душа в банята, пеят само пред приятелите си или стават наемни певци в местната кръчма.

Всички сме чували за Стийв, Бил, Рокфелер и Брансън, но никой не знае колко са тези като Николай, Явор, Марин и Тодор, които дават всичко от себе си. Но Форбс не пише за тях и не карат последния модел на Порше. И все пак единствения начин да направиш много пари остава точно това – да развиваш бизнес.

the startup myth

Кои са трите правила, които реалният живот, а не теорията ви е научила?

Христо Попов: 

  1. Скорост – тествай идеите си бързо и евтино.
  2. Смелост да се промяняш бързо – ако нещо не работи, промени го или го спри, за да не хабиш време и енергия в погрешната посока.
  3. Учене, интелектуална скромност и себеопознаване – прекарвай време да се учиш от други, които са го правили преди теб – това ще увеличи скоростта и намали грешките и съответно разходите.

Най-добрият начин да се учим е опитът. Но това изисква време. Най-бързият и ефективен начин, който аз познавам е менторството и коучингът. За няколко часа можеш да вземеш много повече, от колкото за 3 години МBA или четене на книги.

Организирате голяма мениджмънт конференция в края на март. Какво ви подтикна да го направите?

Христо Попов: Вярваме, че в момента страната ни има най-много нужда от печеливши и растящи фирми. А ръстът зависи в огромна степен от уменията на мениджърите в тези компании.

Това е и причината да поканим в България трима от най-опитните мениджъри и практици на тема растеж на SEE GROWTH SUMMIT 2014. В рамките на един ден, ще чуем в синтезиран вид съвети и инструменти, базирани на години бизнес опит:

  • Как да управляваме бизнеса си умно?
  • Как да наемаме правилните хора?
  • Как да извличаме максимума от своя екип?
  • Как да оптимизираме паричния поток?
  • Как да се движим и растем по-бързо?

Не мога да се сетя за по-добър начин за прекарване на осем часа от времето на един предприемач, от това да посети събитието.

Благодарим на Христо за отделеното време. Пожелаваме му успех с организацията на конференцията.


Автор: Никола Янев

Никола Янев
Никола Янев е основател на Entrepreneur.bg, Президент на предприемаческата организация Start It Smart и организатор на събитията Sillicon Drinkabout Sofia. Пътува, чете, стартира и дава максимума от себе си. Вярва в доброто, хуманността и своите цели.
  • Асен Букарев

    МИТ 7: Запали колкото се може повече хора с пари! Такъв си е Ицето