„От 16-годишен се занимавам с развиването на различни проекти.“
Разкажи ни малко за себе си.
Петър: Казвам се Петър Пенчев, на 24 г. Учил съм в България. Завърших счетоводство – бакалавър, след това финансов мениджмънт – магистър. В момента се насочвам към докторска степен в сферата на предприемачеството. Винаги съм искал да се занимавам с предприемачество и това беше възможност да се срещна с нови хора и да се запозная с тях. Общо взето от 16-годишен се занимавам с развиването на различни проекти.
Какво представлява wed.bg? Обясни ни какво и как го правите, на кого и как помагате.
Петър: Ние помагаме на младоженците, които искат да си организират сватбеното събитие. Свързваме ги с правилните фирми, даваме им фийдбек от тези фирми – мнения на други, обслужени от тях. Съветваме ги на кои могат да разчитат, на кои – да се доверят. Помагаме им в цялостния процес – кое след кое следва, планиране на бюджети и т.н.
Има ли някакъв проблем, пред който сте се изправяли в разработката на проекта?
Петър: Технически проблеми имаше много, но ги решавахме с упоритост и като цяло техническите неща се оправяха. То беше предимно по сайта – бъгове и др., но всичко се изчисти с времето.
Какъв е начинът, по който достигате до вашата таргет група – младоженците?
Петър: Основно използваме онлайн инструменти – Google, Facebook, Twitter и офлайн реклама в специализирани сватбени издания. Но наблягаме на социалните мрежи, понеже нашите хора, които търсим са там. В самия ни сайт има специална социална мрежа, която е Facebook базирана.
През какви етапи на развитието преминахте?
Петър: Първо събирахме известно време пари, за да може да финансираме това начинание, след това започнахме да го разработваме – около една година отне, за да се изгради сайта и всички системи да заработят нормално. След това вторият по-сериозен етап беше, когато свършиха парите и нямахме клиенти. Това беше най-сериозният етап – мислихме, че по-бързо ще се случат нещата, а те не се случиха. Бяхме наели офиси, програмисти и т.н. Свършвайки парите, докато убедим първите клиенти, имаше много кризисни моменти. Тогава направихме втори бизнес, за да може да подкрепяме и да инвестираме в този. По този начин от кеша, който идваше от другия бизнес главно финансирахме този, понеже сме напълно отдадени на него и не работим никъде другаде и така съчетахме нещата. В един момент, когато web.bg стана на 1 година, вече имахме може би 30 – 40 рекламодатели, от които всеки месец имахме приходи. Така минахме критичните точки, обадиха ни се, за да купят другия проект и ние направо го продадохме.
Кой, според теб е най-важния елемент при построяването на платформата ви? Кое е това, което интересува и задържа потребителите вътре?
Петър: Това са инструментите за планиране и организиране, списък със задачи, сватбени бюджети, те могат да си добавят гостите в техни списъци, да ги разпределят в ресторантите по маси… Но основното за такъв тип система е да си познаваш много добре потребителите и постоянно да анализираш кое каква стойност им носи, за да акцентираш върху него. Вторият важен елемент е обратната връзка от фирмите – когато избираш фирма от сферата на услугите ти нямаш друг критерий за оценка, освен това, което друг човек казва за нея.
Каза, че имаш 4 успешни продадени стартъпа, кажи ни за някои от тях.
Петър: Първият беше система за продажба на автомобили втора употреба, с присъствие на регистрирани автокъщи – бяхме нещо като посредници. Започнахме на 16 г., докато станахме на 17 проектът беше готов, а след 2 – 3 години го разработихме и го продадохме.
Друг проект е онлайн борсата за продажба на учебници за студенти и за ученици, която продадохме.
Какъв е най-важният съвет, който би дал на един предприемач, стартиращ сега, за да бъде начинанието му успешно?
Петър: Мисля, че трудът и постоянството са в основата на успеха. Проблеми винаги има и задачата на един предприемач е да ги решава успешно и по рационален начин, независимо от начинанието.
Благодарим на Петър за отделеното време!