Случвало ли ви се е през зимните месеци сивото, облачно време да ви омръзне и да влияе на настроението ви негативно? А, спомняте ли си последния път, в който в продължение на няколко дни след дълъг 10-часов полет биологичният ви часовник беше напълно объркан (т.нар Джет лег)? Ами последният път, в който имахте нужда от повече тонус/енергия?
Българският стартъп Айо (Ayo), който ви представяме днес създава хардуерно решение (устройство), което използва специален вид светлина, за да ви помогне да се справите и с трите до тук изброени състояния, давайки ви повече енергия и нормализирайки циркадния ви ритъм.
Екипът на Айо е вече доста напред с постиженията, тъй като успя да достигне и надхвърли своята краудфъндинг цел от 50 000 долара само за 3 дни в своята краудфъндинг кампания в платформата Indiegogo.
Разберете повече за технологията, екипът и развитието на компанията от нашето интервю.
Но преди това изгледайте видеото представящо Айо (Ayo)
Здравей Алекс! Кажи ни повече за Айо. Какво правите и какъв е проблемът, който решавате?
Идеята ни се роди преди повече от две години, когато заминах да следвам магистратура по предприемачество в Ротердам, Нидерландия. Заради географската ширина, зимата там е много облачна, с доста кратък ден. Тази липса на светлина се отразява на тонуса на човек, както и на общото ниво на енергия.
Едно от решенията на проблема са светлинните кутии, които пресъздават слънчевата светлина, но те не са особено лесни за употреба – трябва да стоиш статичен пред тях за 40 минути, за да се появи ефектът. Идеята, която ни хрумна тогава с моя колега от университета Бранислав е да създадем преносими, иновативни очила с вградена светлина, които да въздействат пряко и безопасно (без UV и инфрачервена светлина) и също така се управляват от мобилно приложение. От първоначалната идея, която дефакто беше и първата скица на Айо, до настоящия момент, преминахме през хиляди часове на разработка и много усилия. Но резултатът ни радва много: създадохме интелигентно и лесно за употреба решение, чието приложение тепърва ще се разраства.
Начинът на използване е много лесен – въвежда се информация в мобилното приложение за какво ще се използва Айо (екстра тонус, напасване на часови зони или по-добър сън) и нашият алгоритъм пресмята най-подходящото време за неговата употреба. След 20 минути резултатът е налице и се усеща повишаване на тонуса. Айо може да се използва не само за повдигане на тонуса, ами и за промяна на биологичния часовник (циркадния ритъм) на човек.
Светлината и тъмнината са основните елементи, които сигнализират на нашето тяло дали е време да сме будни или да спим – съответно това кара различни хормони и процеси в нашето тяло да се активират.
Тази промяна на циркадния ритъм дава възможност за благоприятно използване на Айо от различни групи хора:
- хора, които летят на далечни разстояния и желаят да се адаптират по-бързо към нова часова зона (да се преборваме с джет лега);
- хора, които искат да подобрят съня си и да се събуждат по един по-лесен начин;
- хора, които работят на нощни смени и искат по-бързо да се приспособят към нощната и дневната си смяна;
- хора, които страдат от липса на тонус и енергия през деня и искат да се тонизират;
- хора, които страдат от зимна депресия или сезонно афективно разстройство поради липсата на светлина – най-често срещани в северното полукълбо.
Кои са хората от екипа, работещ по стартъпа?
Екипът ни е доста интернационален – българи, сърби, холандци, германци и американци. Основателите сме трима – аз и двама сърби, с опит и познания в бизнеса, предприемачеството и информационните технологии. Допълнително в екипа имаме още четирима човека с опит в комуникациите, графичния дизайн и финансите. На борда от съветници ни стъпват водещи фигури в сферата на Хронобиологията, като председателя по Хронобиология и Здравеопазване към Медицинския център Еразмус (Ротердам), както и изследователи от Университета Грьонинген и Университета Лудвиг Максимилиан (Мюнхен). Също така съветник ни е Боб Дорф – изключително успешен сериен предприемач и автор на най-продаваната книга за предприемачество (Startup Owner’s Manual).
От какво се състои вашият продукт и на какво се базира технологията?
Айо се състои от иновативни очила, които излъчват синя светлина към очите, изцяло контролирани от мобилно приложение. Технологията е базирана на дългогодишни клинични изследвания в сферата на Хронобиологията (наука, изследващата циркадните ритми и процесите, които протичат в организма ни денонощно) от водещи университети като Харвард и Оксфорд. Ние комбинирахме различни резултати и изследвания в тази сфера, за да разработим едно по-лесно, по-интелигентно и по-добро решение за множество проблеми, характерни за днешния ни динамичен начин на живот.
В момента тече Indiegogo кампания на вашия продукт. За по-малко от 3 дни успяхте да достигнете и прескочите финансовата си цел. Какво се изисква, за да направиш една успешна краудфъндинг кампания?
Изисква се изключително много работа, неимоверни усилия и сериозна подготовка. Нашата мрежа от контакти и Айо ентусиасти, които успяхме да изградим през последните две години, ни помогнаха да достигнем целта си за по-малко от 3 дни! Но тази мрежа от контакти не е достатъчен фактор за успех. Има много елементи, които трябва да се подготвят преди началото на кампанията – като се започне от много целенасочен, собствен уебсайт, страница на сайта на Indiegogo, да се мине през заснемане на професионално видео, информиране на медиите и да се завърши с един двуседмичен маратон преди и по време на кампанията с по 3-4 часа сън и денонощна работа. Към този микс от задачи не трябва да се забравят и всички стратегичестки решения, които се вземат на момента или в обстоятелства с много неизвестни.
Точките, за които мога да говоря са много – ако някой обмисля да стартира своята краудфъндинг кампания, нека да ме потърси, ще се радвам да споделя допълнителен опит.
Говорейки за хардуерен продукт, какъвто е вашият, самото му производство и развитие е свързано с производители, доставчици, R&D и т.н. В коя държава извършвате всички тези дейности и защо? Можеш ли да ни кажеш повече за това, което научихте при търсенето на добри подизпълнители?
Да, наистина комбинацията от хардуерен със софтуерен продукт, както и нивото на иновативност и базирането му на непозната за много хора наука, изискваше непрестанна работа с хора от най-различни сфери. Започнахме разработката в Нидерландия, поради простата причина, че там се роди идеята, а и също така там е добре развита Хронобиология като наука. Освен това, в Нидерландия нивото на високо-технологични разработки и места, от които може да черпим опит, съвети и помощ, е много високо. Например, имаме съветници от Високотехнологичния кампус в Айндховен, избрано за най-иновативното място на света. Научихме много уроци, продължаваме да се учим и ще научим поне още толкова. Според мен всеки предприемач, който се занимава с хардуер, трябва да мине през тези уроци. С радост ще споделя опит, ако някой има нужда, но личният е най-полезен.
Съществуват ли преки и непреки конкурентни решения?
Конкуренция срещаме в светлинните кутии, за които вече споменах.
Основните точки, по които се различаваме от конкуренцията ни са:
- иновативен дизайн, който позволява на потребителя да използва очилата докато прави и други неща;
- персонализиран режим на управление чрез мобилно приложение, което помага на потребителя да използва Айо по един нов, интуитивен и ефективен начин.
Къде срещнахте затруднения в развитието си досега? Как се справихте с тях?
Може би най-големите предизвикателства бяха в разработката на продукта, тъй като трябваше да комбинираме опит и експертиза от различни сфери – индустриален дизайн, Хронобиология, информационни технологии, предприемачество и много други. Нашият ентусиазъм и решителност ни помогнаха да преодолеем всички пречки, които се появиха на пътя ни и да достигнем дотук.
От бизнес гледна точка, какви са целите ви за развитие в следващите 2 години?
След като доказахме, че има потребление и пазар за Айо, ще се фокусираме върху този сегмент, който има най-голям пазарен потенциал за нас. Все още тестваме кой е той, но най-вероятно ще започнем от джет лег – хора, които пътуват на дълги разстояния и трудно се адаптират към нова часова зона. Планираме да направим пилотен проект с Кралските нидерландски авиолинии (КЛМ) на есен, след което да започнем да продаваме Айо на борда на техните полети. Също така преговаряме и с други авиолинии в момента.
Амбициите ни за следващите 2 години са да представим Айо поне в няколко от пазарните ни сегменти и да станем пазарен лидер поне в един от тях.
Бел.ред – Екипът на Айо доста усилено се е постарал за своята краудфъндинг кампания. Ако намирате продукта за интересен и полезен, поръчайте си го от тяхната Indiegogo страница или просто подкрепете нашите сънародници като харесате и споделите краудфъндинг страницата им – http://igg.me/at/ayo
Споделете тази статия със своите приятели, за да разберат повече хора за този иновативен български екип.