В идеалния случай създаването на екипа на твоя първи/пореден стартъп става по съвсем естествен начин. Една идея събира хора, които с удоволствие работят заедно и в процеса на действие остават тези, които наистина искат да работят по нея в дългосрочен план. В реалността това също може да се случи, но промените в екипа имат своите отражения върху всеки член и рано или късно на всеки му се налага да взема решения, които не са лесни.
Нещата, с които ще се сблъскаме са доста повече от шест, но ми се иска да обърнем малко внимание на едни шест, които са си чисто човешки и някои от тях често се пренебрегват:
С приятели невинаги може да се работи
Имаше една народна мъдрост, че не трябва да правиш бизнес с приятели. Не съм я чувала извън България, но може би не само тук е актуална. Но пък разбирам защо е актуална тук…
Истината е някъде по средата, защото от 2006-та година винаги съм работила с приятели под една или друга форма. В някои случаи са ми били шефове, в други – заедно сме работили за трети лица, а в най-скорошния – правим бизнес заедно и сме равностойни. Разковничето е, че трябва да умееш да преценяваш с кои от приятелите си би могъл да работиш и дали можеш да им се довериш и да разчиташ на тях. Трябва да си имал поглед над работата им по един или друг начин, иначе няма как да знаеш. Има приятели за по бира, има и приятели, с които можете да изградите страхотни неща заедно.
Най-бързият тест е, ако трябва да препоръчаш някого за работа и да поставиш името и репутацията си на масата, би ли препоръчал точно този човек тогава?
Ако премълчаваш нещо, рано или късно ще му го излееш (и ако е късно, изливането ще е грозно)
Не си позволявай да трупаш разочарования от своите партньори и да не ги обсъждаш с тях навреме. Ако нещо наистина те притеснява, говори възможно най-скоро. Ако трябва на кафе или питие, за да е по-емоционално и искрено.
Когато настъпи моментът на истината не забравяй, че може и да не си ти правият. В реалния живот няма прав и крив, за всеки проблем между двама души има и двама виновници (в еднаква или различна степен). Опитай се да се поставиш на мястото на човека срещу теб и да го разбереш напълно. Ако си попаднал на правилния човек, наистина ще се разберете нормално. Ако не можете, значи не би следвало да работите заедно.
Още по темата: Защо екипът на един стартъп е толкова важен
Ако съдружниците ти имат лоши навици, това невинаги значи, че ще провалят фирмата (но понякога значи)
Бавене на задачките; пиене до късно твърде често; ставане късно и други подобни – това са предпоставки нещата да не се получат за в бъдеще, защото ако някой от съдружниците ти не успява да се стегне, малко вероятно е да го направи на по-късен етап.
Трябва да умееш да измерваш рисковете и доколко лошите навици на останалите около теб могат да се отразят на цялостната работа. Ако въпросният ти колега в останалите отношения е перфектната съставна част на екипа, то тогава просто наместете програмата, така че вредният му навик да не пречи на останалите. Бъдете малко по-широко скроени, защото ценни хора се намират все по-трудно. А и живеем във време, в което може да се работи във всички часове на денонощието (разбира се, в зависимост от бранша и типа бизнес).
Всеки трябва да разбира от все повече неща
Що се отнася до съдружниците в една фирма, важно е всеки да работи там където му е силата. Но това изобщо не означава, че всичко останало не трябва да те интересува.
Най-малкото с цел да не бъдеш прецакан, трябва да разбираш поне малко от финанси, счетоводство, данъчно право, трудово право, индустрията, в която работи фирмата ти, твоята си специалност (била тя програмиране, ИТ, маркетинг, бизнес развитие или друго). Отказът на някой от съдружниците да се запознае поне малко с нещата, които правят останалите показва, че или го мързи, или подценява работата им, или го е страх да навлиза в материя, от която не разбира и грам. При всички случаи, това не е добър индикатор и трябва да поговорите как да решите проблема му.
Колкото по-опитни и добри в работата си са колегите ти, толкова по-голям е шансът на проекта да успее
Предишният опит, почерпените знания и качества от него и завързаните контакти в много ситуации могат да бъдат супер ключови. Що се отнася до съдружници – много по-добре е да имаш опитни такива, с много контакти и идеи как да се случат нещата. Що се отнася до служители – добре е да имаш и по-неопитни хора, които да обучиш и с които да работиш дълго време след това, на базата на изградено доверие и взаимно уважение. Никога недей да пренебрегваш ентусиазма на неопитния и готов да намери своя ментор в твое лице!
Още по темата: Инвеститорът споделя: Какъв е идеалният стартъп екип
Винаги, винаги ще работиш с хора
Хората около теб ще идват и ще си отиват. Ще хабиш купища нерви и усилия да работиш добре с тях, но рано или късно някой все си тръгва.
Научи се да не го приемаш лично. Имай волята да освободиш от работа човек, който вече не ти е полезен и само взима енергията ти, да бъдеш човек в отношенията си с хората, но и да не позволяваш да ти се качват на главата, да бъдеш твърд, когато трябва и да бъдеш сърдечен през останалото време.
Едно знам със сигурност – добрите лидери не са тези, които са наложили някаква диктатура и хората се боят от тях. Това са хората, които само заради начина, по който гледат на света, живота и работата си, са намерили последователи, които вдъхновяват.
Един коментар
Pingback: 6 facts about people & your current/future startup team | the everhooder