Много често ни питат какъв е идеалният екип, който впечатлява инвеститора.
За нас отговорът е следният: 2-5 човека, повече от половината да са хакери с доказани качества, да са “all in” – тотално отдадени на проекта, да познават детайлно пазара, към който се стремят, да са проактивни, адаптивни и готови да развиват бизнес.
2-5 човека
Да стартираш компания е прекалено много работа за сам човек. Сериозно. Да програмираш, да продаваш, едновременно с това да наемаш персонал и да говориш с инвеститори за следващ рунд на финансиране, просто няма как да вместиш в 24 часа, а често тези неща се случват едновременно. В LAUNCHub разбрахме това още с първите инвестиции, които направихме миналата година, когато инвестирахме в екипи от по един човек.
При големите екипи проблемът е друг. Ако приемем, че всички имат равни дялове (което е най-добрия случай), когато фирмата е пораснала достатъчно и вече е получила финансиране от няколко милиона, то основателите общо са останали със средно около 50% от капитала. Останалите 50% са вече разпределени между инвеститори, ментори, служители, членове на борда и т.н.
Тоест всеки от екипа е собственик на около 10% от компанията, за която се е трудил вече година, две, три и сега идва моментът, в който ако се наложи тази компания да привлече допълнително финансиране или да разпредели акции на служители или на ново CEO, COO и т.н., има опасност основателите да загубят мотивация за работа, поради малкия процент, който притежават.
Другият фактор е взимането на решения. От една страна при феномена “един човек в екип”, няма с кого да се споделят и доусъвършенстват идеи и стратегии за развитие, а липсата на допълнителна гледна точка води до изкривявания. От друга страна при екип от много хора взимането на решения също може да изисква компромиси, които не винаги са добри за компанията.
Над 50% от екипа да са хакери с доказани качества
За да може продуктът бързо да се адаптира на база обратната връзка от първоначални клиенти и потребители и за да е максимално бърз цикълът (build=>measure=>learn=>)*, е необходимо основният екип да притежава всички необходими качества, за да разработва главната част от продукта без външна помощ. Изнасянето на разработката в самото начало, на трети лица, е скъпо и води до забавяне, тъй като външните изпълнители имат свои срокове и свои приоритети, различни от тези на стартиращата компания.
Виждали сме как екипи изразходват първоначалното си финансиране за външни услуги и доработки по продукта, като в последствие това ги забавя и им струва скъпо. Затова в сферата на технологиите е задължително хакерите да са част от екипа. Най-добре е да покажат предишен опит, за да могат да убедят инвеститора, че са наистина способни. Това е и причината в нашата форма за кандидатстване (в момента отворена до 03.11), да има въпроси, свързани с предишен опит и проекти. Друга желателна характеристика е да са работили заедно и преди, успешно задържали се като екип.
“All in” – напълно отдадени на проекта
Ако носителите на идеята не са напълно отдадени на проекта, ние просто не инвестираме.
Най-бързият начин за един екип да загуби нашия интерес, е когато основателите или не са готови да се откажат от страничен бизнес и желаят да съчетават сегашната си заетост с развитието на стартъп или ни кажат, че ще напуснат текущата си работа само след финансиране и при определени условия. Това за нас е ясен сигнал, че самият екип не вярва на 100% в своята идея и не е готов да зареже всичко за да я осъществи. Ако екипът не е заложил 100% на успеха на проекта, и не е “all – in”, защо да очаква инвеститорът или който и да е друг да заложи своите пари, време, усилия и т.н.?
И обратното – най-лесният начин един екип да получи финансиране, е като дойде и ни каже: “Преди няколко месеца, когато стартирахме с идеята на пълни обороти, всички основатели напуснахме своята добре платена работа на мениджърски/лидерски позиции или разработчици в успешна софтуерна компания и се фокусирахме изцяло върху развитието на идеята, използвайки лични спестявания. Стигнахме ето до това ниво и сега ни трябват средства за да постигнем следното…”.
Да познават детайлно пазара, към който се стремят
Бизнес уменията са също толкова важни, особено когато нещата стигнат до маркетинг, продажби и скалиране на други пазари. Много от екипите в България страдат по-скоро от липса на бизнес умения и опит, а не толкова от технически такива. В LAUNCHub се опитваме да помагаме най-вече чрез срещи с ментори и с хора, извървели този път. Важното е в самото начало екипът да има правилното разбиране, че гради бизнес, а не продукт, дори и в началото продуктът и бизнесът да са едно.
Проактивни, адаптивни и готови да успеят
В LAUNCHub, както и при всеки инвеститор добавящ стойност, а не само пари, екипът ще бъде провокиран да се среща с хора представяйки идеята си. Инвеститорът ще опита да изгради мрежа (нетуърк) от хора около стартъп екипа. Това са ментори готови да споделят опит, хора готови да отварят врати и дори такива с желание да застанат зад даден проект със своето име, контакти, възможности и участие в борда на стартъпа.
Ако екипът не може да извлече максималната стойност от тези хора, ако не може да рефлектира върху техните познания и препоръки, да адаптира бизнес модела си или продукта, на база на наученото и по този начин да ускори намирането на устойчив такъв, много вероятно е конкуренцията да успее преди него или екипът просто да се провали. За съжаление, това се случва, като тук се намесва нашият манталитет и страха ни да мислим в големи мащаби, опитвайки се да развием нещо такова, а не просто малък семеен бизнес.
В LAUNCHub в началото сме много отворени да помагаме на всички компании, в които инвестираме, но много бързо ставаме избирателни. Това е нормално, защото ако трябва да препоръчаме някои от нашите екипи, то ние трябва да послужим с името си, изисквайки от даден човек да отдели време и да положи усилие в полза на стартъпа без да очаква нещо в замяна. Ако екипът е неподготвен, не е проучил контакта и не желае да бъде активната страна, а очаква всичко наготово, то тогава експертите губят желание да отделят от времето си в помощ на останалите екипи в бъдеще. Това е и причината ние да правим специално усилие за екипите, за които вярваме че си заслужава, на база това, което те демонстрират. От друга страна минимизираме времето и усилията си в опити да помагаме там, където екипът не поема инициатива.
Следващата статия ще е на тема Traction (напредък) и как добре написаното домашно е условие за успех в намирането на финансиране.
* Ерик Райс, The lean Startup.