Днес ще се състои третото Long Weekend събитие на инвестиционния фонд LAUNCHub. Ние ще присъстваме и ще отразяваме за вас случващото се. Ще коментираме презентациите на шестнайсетте отбора и обратната връзка от менторите. Получавате поглед зад колисите на събитието, тъй като то е затворено за външни посетители.
LAUNCHub Long Weekend (27.06-30.06) е последният етап на подбиране на отборите, които ще влязат в програмата на инвестиционния фонд LAUNCHub. През “дългия уикенд” стартъпите ще усъвършенстват презентациите си с помощта на ментори, като на финалния ден ще презентират пред инвестиционно жури, което ще реши кои отбори влизат в програмата, взимайки по 30 000 евро.
Само на нашият уебсайт ще имате възможност да следите Live Blogging от събитието, днес – Петък, 28.06.2013
Ще коментираме презентациите на отборите, ще следим обратната връзка на менторите и съветите, които те дават за по-силно и качествено стартиране на бизнес, за да можете когато следващият път вие бъдете на тяхното място да се представите по възможно най-добрия начин.
Играта е към краs си, но в същото време е най-напеченият момент. Столовете вече не означават нищо.
В залата е пълна тишина, отборите са разделени на три групи и четат указанията за играта.
Междувременно първата част от стартъпите са при другата част ментори, в кафето.
Това беше последният екип. Следва уъркшоп/игра организирана от Toro Group. Ще направим интересни снимки и ще ви обясним накратко за какво става въпрос.
Един от менторите прави забележка за факта, че те всъщност правят App store за приложения контролирани с жестове.
Екипът е съставен от трима братя, които работят от 14 години заедно.
Следващи са Mageca (Атина, Гърция) – онлайн магазин, предлагащ разновидност от приложения и игри, контролирани с жестове.
В екипа на стартъпа е съоснователят на betahaus Sofia, Александър Китов.
API-то е безплатно за училищата. Плащат софтуерните компании, които са от другата страна.
Следва edlink (София, България) – софтуерен слой, който интегрира данните за ученици, оценки и учебната програма в училищата. Резултатът е обединен достъп до училища по 12-класната училищна система, за разработчици и подробни анализи на данните за самите училища.
Codebender търсят Seed финансиране. С парите ще усъвършенстват платформата и ще маркетират.
Обратна връзка от Кадрев (Imagga): „Представянето на презентацията беше добро, но имаше дисбаланс в съдържанието.“
Трябва да останат по-фокусирани върху стойността, която дават. Според мен отделиха твърде много време за обяснение на хардуерния продукт, за който се прави софтуер в тяхната платформа. Ако го продаваха и правеха пари от това ок, но не.
Работят с WebFWD и акселератор в Гърция.
Започват codebender (Патра, Гърция) – an online development platform for embedded hardware developers, hackers and makers.
Бизнес моделът на Chess Arena.
Съоснователи са на chessdom.com – уебсайт с по 1 млн посещения на месец.
Следващ стартъп Chess Arena (София, България) – онлайн платформа за шах, която дава възможност на клубове и федерации да провеждат онлайн турнири. Позволява и на аматьори да играят с гросмайстори.
Имат advisor, който е съосновател на AND1. Интересно.
Абсолютно нормално е, като се има предвид стартъпа му (Imagga), Георги Кадрев да каже, че има нужда от повече графични елементи в презентацията.
Става ясно, че самото менажиране от феновете става чрез гласуване. Като решенията за участие на дадени играчи, тяхно купуване, или продаване, става предварително.
http://www.basketball-united.com/
В този случай има нужда от повече обяснение на самия процес и механиката на платформата.
Менажиране на офлайн отбор от феновете на този отбор и непрофесионалисти е нещо иновативно. Все още не разбирам как точно става самата връзка и колаборация, но съм почти сигурен, че този стартъп ще влезне в LAUNCHub
Следващият стартъп е в полза на спортните фенове Basketball United (София,България) – първата реалити игра за спортни мениджъри, която позволява на потребителите да ко-ръководят, истински професионален баскетболен отбор.
Имат доста конкуренти, като един от чуждестранните ментори набляга на идеята, че трябва да наблегнат на това, как ще ги надминат и ще застанат над тях.
http://azonmobile.com/
Румен дава обратна връзка: „Кажете ни защо! Защо трябва да инвестираме сега във вас? Защо това е най-добрия момент за тази компания? Защо ще сте по-добри от конкуренцията?“
Кадрев добавя: „Кажете ни какви цели ще постигнете с парите които искате от нас.“
Това беше една от най-добрите презентации, досега. Отделиха малко време на представянето на екипа, но това може да се доизчисти.
Техни клиенти са Philips, Loreal, Nissan и други силни марки.
Въпреки това Георги Кадрев дава съвет да обяснят какво точно са правили за тези големи брандове.
Следващият стартъп е Azonmobile (София, България) – мобилна маркетинг платформа, която се фокусира върху кампаниите с QR кодове и платформа за създаване на мобилни уеб страници, даваща възможност на хора, бизнеси и агенции да правят свои мобилни сайтове.
Екипът на стартъпа е съставен главно от IT членове, така че може да им се наложи да намерят силен човек в продажбите и бизнес развитието.
Обратна връзка от Румен (LAUNCHub): „Сложете снимките на хората от екипа. Нека има повече емоция в презентацията следващия път“
Голяма част от менторите не разбират кое е главното нещо, което различава Affovi от многото други видео стрийминг платформи.
Услугата на Affovi, беше използвана за Live Video Stream на Balkan Venture Forum Sofia, преди около месец. http://www.affovi.com/
Първи са Affovi (София, България) – децентрализирана P2P лайв стрийминг видео платформа за CDN (delivery networks) и разработчици на приложения. Платформата позволява на разработчиците да добавят видео предаване на живо в техните продукти.
Започваме с втората половина от стартъпи.
Влизаме в почивка и започваме със следващата част от стартъпи около 14:30.
Дали ще успеят да реализират идеята за въздушна доставка чрез дронове? http://fleepo.us/ https://www.facebook.com/fleepodrones
При лошо време дроновете имат проблем с летенето.
Има още един последен екип извън шортлистнатите. Казва се Fleepo. Те правят доставки на поща и пратки по въздуха.
В момента комуникират с три зоопарка – в Канада, Китай и София. Ще започнат работа с тях.
Доста въпроси възникват:
Как колаборирате със зоопарковете? Как инсталирате камери в клетките на животните?
Георги Кадрев казва, че визуално презентацията изглеждаше добре, но трябва да се постараят повече в обяснението на самия процес по осиновяване и взаимодействие, за да накарат публиката да повярва, че това наистина може да се получи.
Апликацията е безплатна. Плащане се извършва, когато искаш да купиш нещо за животното, което си „осиновил“ виртуално.
За маркетинг и продажби ще използват блогове на зоологически градини.
Последният отбор от първата половина – Zoogochi (София, България) – смартфон приложение, което позволява на потребителите да осиновяват истински животни, да ги гледат и да общуват с тях онлайн.
При хардуерните продукти, винаги има проблем за интелектуалната собственост и патенти над продуктите. Китайците копират здраво.
Забележка от треньорите е, че отборът не обяснява ясно с какво са по-различни от конкурентите си.
Получиха съвет, за описване на по-ясна Got to market стратегия.
Има две компании в Щатите, които произвеждат подобен тип говорители със звуково насочване.
Идеята на Ultrasonic Audio е да продават по-евтин и по-добър продукт от конкурентите си.
Получихме много интересна демонстрация на продукта им. http://www.ultrasonic-audio.com/
Следващият стартъп – Ultrasonic Audio Technology (Любляна, Словения) – технология, която се фокусира върху развитието на насочващи говорители и други продукти, базирани на използването на пренасяния по въздуха ултразвук.
В презентацията нямаше отбелязани конкуренти, единият от треньорите направи забележка относно това, че има изложени факти, които може да не са истина.
Стефан (от MobileMonday) дава съвет, че слайдовете трябва да са с по едно изречение.
Досега Jukebox са достигнали до 45 000 потребители, с нулев бюджет…
Следващи – Style Jukebox (Тимишоара, Румъния) – междуплатформено, мобилно и десктоп приложение за съхранение на музика и стрийминг решение, което автоматично синхронизира музика и плейлисти. Най-лесният начин да пускате музика онлайн и офлайн.
Един човек от екипа на StatAce, e част от отбора KOKI, който участваше в 3Challenge
Винаги тествайте презентациите си, преди започването, губи се ценно време ако нещо се обърка.
След малък технически проблем започна презентацията на StatAce (София, България) – уеб-базиран софтуер за анализ на статистически данни, който улеснява сътрудничеството и споделянето на данни, може да се мащабира за big data и да се автоматизира.
Засега Георги Кадрев от Imagga, дава най-адекватна обратна връзка.
Отново съвет за слайдовете: „Сменяйте ги така, че всички да имат време да ги разгледат. Не прехвърчайте през тях.“
Имат силен напредък, а презентатора им има добро присъствие. http://www.riftforge.com/
Почти 100% съм сигурен, че Riftforge ще са един от отборите, които влизат в LAUNCHub
Стартъпът, който презентира в момента е Riftforge (София, България) – разположена в облак ролева игра, която предлага на геймърите чудесен геймплей на всяко устройство с модерен браузър.
Впечатляваща начална страница http://pubsonic.com/
Георги Кадрев: „По-малко текст в презентациите!“
Описаха стартъпа като Google Maps за човешки тела.
Доста умен и бърз начин да изстреляш описание на компания.
Следващият екип: Pubsonic (Белград, Сърбия) – търсене на биомедицински данни и научни инфографики, което позволява на учените и лекарите да намират свързани научни публикации много по-бързо.
Бърз поглед към „треньорите“.
Любен Белов: „Когато правите таймлайн на развитието ви във времето, направете го ясно, не сложно. Покажете къде сте в момента, няколко стъпки преди това и няколко планирани.“
Кадрев: „фокусирайте се върху обяснението на продукта.“
Георги Кадрев казва, че се опитват да включат твърде много информация в презентацията си.
Моето лично наблюдение, е че екипите губят наистина много време в обяснение на платформата/продукта/услугата си.
Започна презентацията на Play For Job (София, България) – геймифицирана платформа за намиране на работа, базирана на симулационните игри, целяща да подобри цялостния процес на наемането и предлагането на работа.
Още от Кадрев: „Бъдете по-енергични!“
Георги Кадрев съветва, да се фокусират върху тайминга на презентацията. Отбелязва и че отделят твърде много време за обяснение на продукта.
Нещо доста притеснително, е че времето на Oukwa свърши преди да е свършила презентацията им.
Фокуса ни днес ще бъде върху въпросите и обратната връзка, която отборите получават от треньорите.
Презентациите започнаха. В момента презентират Oukwa (София, България) – онлайн уеб магазин за задачи и услуги, който свързва хора без време, но с пари и хора с време, но без пари.
Редът на презентиране на отборите. Ние се намираме в Innovation Space.
Презентацията на Христо Нейчев приключи. Сега започват коучинг сесиите със стартъпи.
Използвайте изрази като:
„имаме наблюдения,че..“
„установихме“
„открихме“
„валидирахме“
Избягвайте изрази като:
„предполагаме“
„надяваме се“
„Може би…“
Когато получавате обратна връзка от журито/менторите/публиката, пред които презентирате, не спорете с тях. Приемайте критиките.
Когато получите въпрос от хората, пред които презентирате, отговаряйте кратко. Не се обяснявайте.
Тяло:
– не стойте далеч от публиката, пред която презентирате, но не навлизайте и в личното им пространство.
– облечете се добре, с чисти и приятни дрехи.
– дръжте ръцете си отворени, ни скръстени.
Движения:
– не се втренчвайте в един човек в публиката. Обикаляйте с погледа си цялата зала.
– нека жестовете ви говорят, че сте отворени към публиката. Не ръкомахайте твърде много, но и не стойте сковано
Глас:
– дръжте тона си нормален и спокоен.
– не говорете бързо. На местата, на които искате да наблегнете правете паузи.
Тоест презентацията ви е 93% невербална комуникация и само 7% вербална комуникация.
Презентацията ви се състои от 55% Психология, 38% Тона на гласа ви, 7% това, което казвате
Правилната нагласа, от слайдовете на Христо.
Христо съветва: „Покажете на инвеститорите, че ще бъдете успешни на всяка цена, дори и да не инвестирам във вас. Не искам да ви бъда бавачка.“
Когато сте приятелско настроени и позитивни е много по-лесно да продадете продукта си, да намерите инвеститор или да изградите силен екип.
Относно презентационни умения, Христо съветва:
– Разкажете история, която да се запомни. Направете го интересно. Лесно за запомняне
– Имайте позитивно отношение. Ентусиазъм. Ако нямате ентусиазъм е доста възможно да се откажете от това, което искате да правите.
– Покажете решителност
– Бъдете приятелски настроени
– Покажете им, че знаете какво правите
В последния слайд „Financials“, трябва да включите:
– колко пари търсите
– за какво ще ги използвате
– какво ще стане след като използвате парите (прогнози)
Когато презентирате, за да получите финансиране, бъдете сигурни, че продукта ви наистина съществува, а не е само като идея в главата ви.
„Фокусирайте се върху главните ви конкуренти и ми дайте сравнителен анализ, на вашето и тяхното представяне. Искам прогнози и на двете страни!“
„Ако ми кажете, че нямате конкуренция, това ми говори, че не сте си написали домашното.“
Проблемът, който решавате е ключовото нещо във вашата компания. Ако нямате реален проблем, то няма за какво да имате решение. Съветът на Христо е да отделите повече време на този слайд, като обясните проблема, за който имате решение.
Христо казва, че в един pitch той иска да чуе 10 неща, което означава 10 слайда във вашата презентация.
Те са:
1. Company Purpose
2. Problem
3. Solution
4. Why now
5. Market size
6. Competition
7. Product
8. Business model
9. Team
10. Financials
„В 5-минутна презентация хората искат да чуят история, а не просто „нещо““
Ще започнем с кратка лекция на Христо Нейчев от Телерик на тема Pitching skills.
Екипите, които ще презентират днес можете да видите тук –> http://www.entrepreneur.bg/4270/launchub-shortlistna-16-otbora-za-long-weekend-nomer-3/
Live Blog-ът днес ще бъде от coaching сесии на стартъпите с „треньори“ от семейството на LAUNCHub. Първата такава сесия започва в 10:30 и продължава до 12:30. Втората сесия започва в 14:00 и завършва в 16:00.
Вече сме в betahaus Sofia, където за трети пореден път ще се проведе LAUNCHub Long Weekend. Залата все още е празна.
Live Blog-а от третия LAUNCHub Long Weekend приключи. Благодарим ви, че проследихте събитието с нас. Надяваме се, че отразяването беше полезно за вас.