Едно от обещанията, които българските стартиращи компании дават на своите инвеститори е, че ще търсят и други, по-големи пазари извън България.
Едно от предимствата на България, е ниската „цена“ за стартиране на бизнес. Рано или късно обаче, за по-голяма част от компаниите идва моментът, в който пазарът отеснява и единственият шанс за оцеляване, е дадената компания да стъпи в по-голяма и по-богата страна.
За Eventyard – стартъп от първата кохорта на Eleven, този момент настъпи и те поеха кампанията да позиционират тяхната платформа в Лондон.
Допълнително: Може да прочете повече за българската компания Eventyard в Entrepreneur.bg
От Entrepreneur.bg имаме удоволствие да ви представим интервю с Алекс, Олег и Кико от Eventyard, по случай тяхното планирано заминаване за Лондон:
Екипът на Eventyard
Entrepreneur.bg: Вие сте от първата кохорта на Eleven. Може да се нарече – пионерите на българските фондове. В началото Eventyard стартира като платформа, където събитията намират теб. Какво представлява в момента?
Eventyard (Алекс и Олег): Нуждата от такава платформа ни помогна да не променяме много концепцията. В момента Eventyard е концентриран да бъде полезен не само за активните и пътуващи хора, които търсят близки до техните интереси събития, където и да се намират. В добавка работим и в посока да бъдем от полза и за локалните малки хостове и независими артисти, защото се оказа, че те имат нужда от място, където да достигнат до хората и да бъдат забелязани. С целия този шум из нета, навсякъде техният облик се размива и те намериха уникална възможност в Eventyard.
Entrepreneur.bg: Какво се промени близо година, след като взехте ускорителната инвестиция от Eleven?
Eventyard (Алекс и Олег): Ние. Научихме страшно много, натрупахме още безценен опит и успяхме да стартираме платформата. Без партньорството и всички ресурси, които Eleven ни предоставиха, изобщо нямаше да сме там, където сме в момента.
Entrepreneur.bg: И още малко към предния въпрос – Ако трябва да посъветвате някой млад предприемач 3 неща от наученото от вас досега, какви ще са те?
Eventyard (Алекс и Олег):
- Да бъде готов да се променя и да променя идеята си в движение. Да обръща внимание на всички детайли, които му подсказват в каква посока да върви и да следи всички важни метрики, които са от значение при старта и развитието на продукта му.
- Да не слуша сляпо какво му говорят менторите, а да събира информация и да пресява. Да работи в посока развитие на това умение.
- Да внимава за всички онези хора, които се закачат като пиявици, само защото има хайп около случващото се. Особено в България, има много хора, които яхват вълната, за да извлекат полза за сметка на стартъпите. Да внимава дали дадено събитие си струва парите и да бъде само там, където има смисъл.
Entrepreneur.bg: Eventyard в Лондон е вашата следващата стъпка. Отесня ли ви пазарът в България?
Eventyard (Алекс и Олег): Още от самото начало гледаме на пазара в България като на отправна точка. Беше въпрос на време да направим следващата голяма крачка, след като вече сме валидирали бета версията тук.
След като направихме проучвания и посетихме някои от таргетираните ни градове, решихме, че Лондон е подходящ за първа интернационализация. Тя беше причината да идем в Лондон за известно време, а поводът да го предприемем точно сега конкретно беше, че ме приеха за една лятна предприемаческа програма там. 2 в 1! 😉
Entrepreneur.bg: А каква е стратегията за Лондон? Кога заминавате, за колко време и разбира се, каква е крайната цел?
Eventyard (Алекс и Олег): Заминаваме на 1 юли и ще бъдем там около 3 месеца. Лятото ще подготвим терена за release през септември, а събираме donations, за да успеем да останем поне до октомври там. Целта е нови UK и интернационални артисти в „I use Eventyard“, много събития там, disruption на нашата си ниша и евентуално да пивотнем, ако локално има определено търсене.
Entrepreneur.bg: Как върви кампанията до момента? Хората откликват ли чрез PayPal?
Eventyard (Алекс и Олег): Доста слабо. Като цяло хората в България трудно правят дарения, защото така или иначе им е трудно да вържат двата края. Други пък не са свикнали с културата на даряване и за тях това не е нещо ествествено.
Доста по-критични кампании също не са успявали да мотивират хората – скоро Fruit Sessions участваха в благотворително парти в Mixtape5 за едно болно момиче, но дойдоха твърде малко хора (а имаше страхотни български артисти, които се бяха събрали за каузата). Тъй че мога да заключа, че хората не откликват особено, най-малко чрез PayPal.
Entrepreneur.bg: И като за финал – между другото отворихте и бар – FlipFlop в центъра на София. Разкажи малко повече за това начинание?
Eventyard (Алекс и Олег): Скоро мисля да пусна една статийка в блога ми (Алекс: Everhooder) на тема: „Тест: Ставаш ли за предприемач? Направи си бар!“ 😀 Причината е много проста – няма по-точна проверка от тази, защото винаги има място за още един ресторант или бар. Дори да има други наблизо, това помага за бизнеса, развива туризма, региона, покачва нивото като цяло. Просто трябва да го направиш както трябва.
FlipFlop за нас беше уникална възможност, която грабнахме и сега правим всичко на мускули. Но пък успяваме да тестваме много неща чрез него и да трупаме още много опит по най-бързия възможен начин. А и има къде да пием с приятелите си, без да се страхуваме, че ще ни разредят коктейла, ще направят руската закуска с гадна водка или ще ни пробутат фалшив алкохол.

Entrepreneur.bg: Чудесно! И наистина финално – Кой ще движи бара, докато сте в Лондон?
Eventyard (Алекс и Олег): Кико и всички приятели, които ни помагат безрезервно. Като цяло ще се връткаме, както винаги досега, защото екипът ни е дотолкова стикован, че думите са излишни. Всеки знае какво да прави!
За всички снимки от интервюто, отворете този Facebook албум на Entrepreneur.bg!
Странични мисли
Ако един български стартъп успее да се позиционира добре в по-голям и международен пазар, това би било успех за абсолютно всички компании, стартиращи у нас. Освен дестинация за аутсоуринг, България ще стане и дестинация за стартиране на бизнес.
Всеки от нас е гладен за нещо по-добро и всеки от нас се опитва да постигне повече. Това, което липсва е посоката, а тя може да бъде зададена от успех на българска компания в предприемаческата столица на Европа – Лондон.
Eventyard поемат този път и същевременно търсят и нашата подкрепа.