15 януари 2013г., Люблянски дворец, Словения. Темпрературата навън е малко под нулата, но настроението в залата е повече от приповдигнато. Над 150 млади предприемачи очакват с нетърпение началото на един изключително обещаващ ден под надслов „How to become a breakthrough company”.
На сцената излиза Джеф Хофман, основател и управител на няколко революционни компании (Priceline.com, uBid.com, CTI и други). Джеф е инвеститор и ментор, а също и съосновател на ColorJar – фонд за рискови инвестиции. Той работи с Националния консултативен съвет на президента Обама за иновациите и предприемачеството. Освен това е коментатор на CNN, NBC и работи в сътрудничество с университети като MIT, Georgia Tech и други.
Презентацията си започва с много позитивизъм и добро настроение. „Най-големият срам в живота е да не опиташ” – с това изречение той мигновено привлича вниманието на аудиторията. Когато е бил малък, Джеф имал в стаята си плакат на луксозен автомобил с красива блондинка на него. Питал майка си как може да се сдобие с такава кола и тя му отговорила, че не може. Още тогава осъзнал, че няма как да не получиш нещо, без дори да опиташ.
След завършването на университета, той започва работа в частна компания, но не се чувства удоволетворен от нещата, които постига. Един ден главният мениджър го извикал в кабинета си и го накарал да погледне към паркинга на сградата. Попитал го какво вижда и Джеф отговорил, че вижда коли. Шефът му одобрително се съгласил, след което му обяснил как избира кого да повиши – гледа колите на паркинга и повишава този, чиято кола остава най-дълго. Тогава Джеф си дал сметка, че тази работа не е за него – не може да оценяваш хората по времето, прекарано в офиса за сметка на качеството на свършената работа. След това напуска работа и се отдава на голямата си страст – предприемачеството.
Как да открием бизнес вдъхновение?
Техника на Джеф е изключително интересна. Всеки ден, след като се събуди, отваря Yahoo и преглежда топ 10 на новините и най-коментираните статии. Записва си най-интересните неща, дори тези, които му се струват много далечни от неговата сфера. Един ден впечатление му прави фактът, че стотици самолети в Америка всеки ден пътуват почти празни. Така се ражда идеята за Priceline.com. Важен за него е крайният потребител – трябва да разсъждаваш като него. Именно поради тази причина той провокира служителите си да мислят като всеки средностатистически американец – колко и за какво би платил. Това, според него, е една от тайните на успеха.
От какво се нуждаем, за да постигнем пробив?
1.Преди всичко от причина – да видиш реален проблем и да го разрешиш.
2.Парите не са достатъчна причина – ако стартираш бизнеса си с единствена цел да спечелиш много пари, то има доста голяма вероятност да не постигнеш нищо.
3.За да постигнеш пробив трябват страст, ангажираност и много здрава работа – нищо в живота не се постига без труд и сърце.
Много важно според Джеф, е да подбереш правилно хората, с които работиш и да ги оценяваш. Един ден, когато си тръгва от офиса, той минава през една от залите, където негови служители разработват голям проект, който е от изключителна важност за компанията. Пита ги дали имат нужда от нещо и едно момче, което не знае, че той е собственик на компанията отговаря – Да, да ми вземеш дрехите от химическо. Джеф отговаря – Къде е бележката? За него служителите са в основата на успеха и ако той е способен да помогне с нещо – винаги е насреща. Ценейки хората, с които работиш, ги приобщаваш към каузата и печелиш тяхната лоялност и доверие.
Успехът, според Джеф, се дължи на по-висша цел. Да постигаш неща, които не си вярвал, че можеш да постигнеш. Страстта и отдадеността винаги дават резултат, а предприемачеството е инструмент да стигнеш там, където винаги си искал да бъдеш.
Pingback: Как го правят в Словения Част 2 | Entrepreneur.bg()