В стартъп предприемачите все по-често се използва изразът “lean startup”. Зад този израз всъщност се крие бизнес подход, популяризиран от Eric Ries през 2008 година, който променя начина, по който нови компании стартират или нови продукти биват изграждани.
Можем да го дефинираме по следния начин:
“Lean Startup” е подход, който позволява на компании, по-специално стартъпи, да оформят продуктите или услугите си, за да посрещнат нуждите на клиентите, без първоначално финансиране и излишни разходи.
Глявният принцип на този бизнес подход е BUILD – MEASURE – LEARN, т.е. Изграждайте – Измервайте – Учете се.
“Lean” стартирането може да се обобщи в няколко практики:
- Validated learning – научавате, опитвайки. Измервате успеха на всеки опит, който правите, като се предполага, че с всеки следващ ще знаете повече от предишния и ще се справите по-добре.
- Minimum Viable Product – това е версия на продукт, която позволява на екипа да събере възможно най-много информация от своите потребители/клиенти, с възможно най-малки усилия и средства.
- Split testing– или още познато като A/B testing, е тестване/експериментиране с две различни версии на даден продукт по едно и също време. Целта е да се провери как клиентите реагират на дадените версии, така че екипът да разбере кой вариант на продукта е по-добър и го сравни по зададени преди това параметри.
Това са само някои от техниките, които формират “lean” стартирането. Ще се съсредоточим върху останалите в някоя от следващите ни статии.
Нека обърнем повече внимание на MVP (Minimum Viable Product).
Най-кратко Eric Ries описва MVP по следния начин:
“Minimum Viable Product” е продукт, който има само тези свойства, които ти позволяват да го предоставиш на най-ранните си клиенти (early adopters), с цел да получиш най-много обратна връзка за него, с възможно най-малко изразходвано време и капитал.”
Друга дефиниция:
“MVP е версията на продукт, която позволява на екипа да събере най-много обратна връзка от клиенти за продукта си, с най-малко усилия.”
Minimum Viable Product се нарича още – Минимален Жизнеспособен Продукт или Минимален Приложим Продукт.
По-конкретно?
Думата “Minimum” стои зад продукти с ниско качество и цена, от които никой няма нужда и не са достатъчно добри.
Думата “Viable” стои зад продукт на добре финансирана компания, която може да си позволи да похарчи много пари за разучаването на даден пазар.
Когато се съчетаят някои от характеристиките на “Minimum” и “Viable” продуктите, се получава “Minimum Viable Product” – всъщност бърз, но полезен продукт, който можете да оформите преди да изразходвате ресурсите и увереността си, след което да извлечете максималната информация от него и реакцията на пазара.
Под каква форма може да бъде един MVP?
- рекламно каре (напр. Google, Facebook и др.);
- Powerpoint презентация;
- единична начална страница;
- видео описващо услугата или продукта ви;
- да опитате да продадете нещо още преди то да е готово;
- блог;
- страница в социалните мрежи.
Неща, които можете да направите за ден или седмица, с цел да проверите реакцията на потребителите.
Примери за MVP:
- Foursquare използва Google Docs анкета, за да събере мненията на своите потребители, относно следващият град в списъка си. Измерват регистрациите.
- Създателят на Dropbox пуска MVP под формата на демо видео, показвайки как работи услугата. Измерва регистриралите се потребители преди пускането на услугата (скачат от 5 000 на 75 000 регистрации за една нощ след пускането на видеото).
- Компанията на Ричард Брансън – Virgin Airlines, стартира само с един Боинг 747 през 1986 година, за да проверят дали авиокомпанията им ще бъде използвана. Измерват ползваемостта на авиокомпанията.
- Groupon стартира като WordPress блог, за да изпраща PDF купони до мейлите на потребителите си. Измерват регистрираните имейли и закупените ваучери.
- Yahoo в началото представлява просто списък с любимите сайтове на създателите му. Измерват ползваемостта на търсачката им.
Важни фактори, за успеха на един MVP:
Ако се намирате в офис или у дома си, излезте извън сградата, за да тествате продукта! Разбирайте това съвсем буквално.
Говорете с хората за него. Вижте реакцията им. Пробвайте дали можете да им го продадете на момента.
Не добавяйте функционалности (свойства/добавки), които ще ви доведат само един нов клиент!
Поставете си срок за пускане на MVP, преди да започнете работа по него!
Допълнителни полезни материали:
30-секундно обяснение на MVP
Книги на тази тема:
„The Lean Startup“ – Eric Ries
„Running Lean“ – Ash Maurya
Ако статията е била полезна за вас, споделете я с вашите приятели в социалните мрежи.
Pingback: Steve Blank споделя универсален checklist за предприемачи | Entrepreneur.bg()
Pingback: Променяй света, докато ходиш, с Walk2Help | Entrepreneur.bg()