Начало / All / 4 начина да бъдете по-добри от бизнес конкуренцията (гарантирано)

4 начина да бъдете по-добри от бизнес конкуренцията (гарантирано)

4 гарантирани начина да бъдете по-добри от бизнес конкуренцията

Бизнесът е игра и само отборът с най-добрите играчи печели. За да победите конкуренцията, ще ви трябват колективните усилия на всички.

Това не е задача само на маркетинговия отдел или на изпълнителния директор, отговорността е на всички. Тъй като вие сте водачът на вашия бизнес, много е важно да си осигурите подкрепата на цялата организация, след като постигнете съгласие върху стратегиите, които ще следвате за справяне с конкуренцията.

Ето и четирите ни предложения за това как да бъдете по-добри от своите конкуренти. Гарантираме, че ако изберете дори една от идеите ни, приложите я и бъдете упорити, ще постигнете конкурентно превъзходство в своята бизнес ниша.

Изберете конкурентно предимство и бъдете най-добрите в него

“Ако нямате конкурентно предимство, не се конкурирайте”. ~ Джак Уелч, бивш главен изпълнителен директор на General Electric (GE)

С други думи, изобщо не участвайте в играта, ако първо не сте изготвили план как да я спечелите.

Като цяло, има 3 ключови области, над които да се фокусирате, когато избирате конкурентно предимство;

  • Качество: можете да изберете да победите конкуренцията, като предлагате по-високо качество от другите.
  • Цена: можете да изберете да победите конкуренцията, като предлагате най-ниските цени.
  • Обслужване: или пък можете да изберете да победите конкуренцията, като предлагате незабравимо обслужване на клиентите.

През повечето време не е лесно да се справяте добре и в трите ключови области едновременно. Важно е обаче да включите обслужването във всяка от комбинациите, над които искате да се фокусирате. Защо? Другите две форми на конкурентно предимство може да ви струват много, а често клиентите могат да направят различен избор.

Винаги има алтернатива на качеството: ако се фокусирате само върху това да предлагате най-високото качество срещу премиум цена, клиентите ще потърсят по-ниско качество на по-ниска цена.

Винаги има алтернатива и на цената; ако се фокусирате върху това да предлагате най-ниската възможна цена, ще трябва да намерите начин да намалите разходите си до абсолютния минимум. Това на свой ред може да доведе до нискокачествени продукти или услуги и клиентите ще започнат да имат оплаквания.

И какво да направите тогава?

Изберете едно от двете, цена или качество като свое конкурентно предимство, и го допълнете с обслужване. Без елемента на обслужването в своята стратегия за конкурентоспособност никога няма да осигурите щастие на своите клиенти. Хората може да не запомнят колко са страхотни продуктът или услугата ви (качество); може да не запомнят колко сте ги накарали да платят (цена), но никога няма да забравят как сте ги накарали да се почувстват (обслужване).

Възможно е вашите конкуренти да копират вашите продукти или услуги, но не могат да копират начина, по който се отнасяте към клиентите си, нито духа и отношението на вашите служители.

Бъдете рок звезда работодател

Това колко усилия и чувства влагат служителите в работата си е едно от най-важните неща за дадена компания. Когато всички са отдадени и работят усърдно, вместо просто да отбиват номера, компаниите успяват.

Това колко усилия влагат вашите служители в работата си е пряко свързано с тяхната отдаденост и мотивация. Най-просто казано, мотивираните служители работят по-усърдно. Те могат да свършат повече работа за по-малко време, което намалява разходите за труд. Това води до по-висока продуктивност на бизнеса.

А и не само нивото на продуктивност се подобрява. Мотивираните служители работят с по-високи стандарти на качество, защото им пука за това, което правят. Те се учат по-бързо и имат повече идеи. За тях е по-малко вероятно да причинят злополуки, да допускат грешки или да участват в конфликти. Мотивираните служители имат по-благоприятно въздействие върху клиентите и другите заинтересовани лица. Те също така имат по-малка съпротива към промените и изискват по-малко надзор.

Всеки може да открадне вашата идея или да се конкурира с цените ви, но ако служителите ви са щастливи, отдадени, мотивирани и се чувстват оценени, нищо няма да ги накара да напуснат вашата компания.

Продавайте ползи, а НЕ функции

Един стратегически начин да диференцирате своето предложение (продукт/услуга) е да подчертаете резултатите, които целевият ви пазар иска, и да ги постигнете. Ценовата война е за тези, които не знаят какво правят. Ако можете да дадете на хората резултатите, които искат и да им помогнете да се отърват от проблемите, които имат, а не желаят, тогава цената не е проблем.

Пазарът е пълен с много хора, които търсят продукта/услугата, които да отговарят на потребностите им. Те не гледат първо цената при решението си за покупка, а търсят първо полезността – удовлетворението/ползите, които ще получат от покупката. При тези хора не се започва с цената, а с ползите. Защо? Защото цената е функция, а не полза. Цената на даден продукт/услуга е една от функциите/характеристиките на този продукт/услуга. Тя описва колко струва той, а не какво прави. А познайте какво – хората купуват продукти/услуги заради това, което правят, а не заради това колко струват.

Затова оформете своето маркетингово послание около осезаем резултат, който вашите целеви клиенти нямат, но наистина искат, или около наболял проблем, който имат, но не желаят, и ще привлечете вниманието им, без значение каква е цената. Основната причина, поради която цената става проблем, е когато парадирате с функциите на своите продукти/услуги пред целевия пазар, вместо с ползите от тях.

Когато правите това, вие превръщате своя продукт/услуга в стока, вместо в марка. А никой не иска да плаща повече за една стока, и защо? Защото вярват, че стоката се предлага и другаде. Но в момента, в който започнете да подчертавате ползите, нещата, които клиентите нямат, но искат (резултати) или нещата, които имат, но не искат (проблеми), тогава превръщате своя продукт/услуга в нещо повече от обикновена стока и клиентите с готовност ще платят повече. Защо? Защото стоките не предлагат уникални ползи, а общи функции, които носят общи ползи. Само марката може да предостави уникални ползи, базирани на уникални функции и, познайте какво – клиентите знаят това!

Развълнувайте клиентите си

Хората няма да имат причина да се занимават с бизнес, който не е иновативен. Иновацията внася вълнение на пазара, а клиентите обичат въодушевлението. Отделете време да проучите реакцията на хората, когато компанията ще пуска нов продукт, услуга или марка, и ще се зарадвате на това, което ще откриете.

Защо клиентите обичат иновацията? Отговорът е много прост: всички ние искаме малка искрица в живота си от време на време.

Иновацията дава на пазара вълнуваща тема на разговор. А нищо не задвижва бизнеса по-бързо от рекламата от уста на уста. Ако можете да намерите начин да развълнувате клиентите си достатъчно, че да говорят за вашата компания в резултат на иновативните неща, които постоянно въвеждате, значи имате предимство пред конкуренцията. Вие ще определяте темпото в своята индустрия. Другите ще ви вземат за пример и ще могат само да ви следват.

Примерни начини, по които можете да развълнувате клиентите си, са:

  • Пускането на нов продукт
  • Пускане на промоция в социалните мрежи
  • Предлагане на пакетни продукти или услуги
  • Предлагане на ексклузивни продуктови характеристики, и др.

От съветите в тази статия изберете тези, които биха сработили най-добре за вас и вашия бизнес. След това ги приложете и бъдете по-добри от конкуренцията.

Споделете статията и с вашите приятели, за да бъде полезна и на тях.

Picturecredit: Vassilis

Автор: Редакторски Екип

Редакторски Екип
Редакторският екип на Entrepreneur.bg е съставен от млади, амбициозни и креативни хора. Целта му е да информира читателите на Entrepreneur.bg за интересните неща, случващи се около българското и световно предприемачество.