Екипът на Wr1st
Спомнете си за последния фестивал или концерт, на който присъствахте. Спомнете си и за дългите опашки, на които се редихте за питиета, храна или дори за да влезете на входа. Сега си представете, че плащането за питиета и храна по тези огромни събития и дори влизането в специалните зони за достъп се осъществява с една високотехнологична гривна, която имате на ръката си и можете да зареждате с пари чрез мобилен телефон. Колко удобно и лесно би било това?
Всъщност, българският стартъп, който ви представяме в тази статия, работи по това технологично решение. Wr1st е компанията, която разработва умна гривна, за да направи разплащането по фестивали удоволствие.
Разберете повече за компанията от нашия разговор с екипа.
Какво е Wr1st и какъв е проблемът, който решавате?
Както при всеки стартъп, идеята се роди като опит да разрешим свой личен проблем. Освен любовта към новите технологии, в свободното си време обичаме да се забавляваме и често посещаваме големи концерти и фестивали.
Проблемът, който забелязахме е, че често приятното преживяване се разваля от големите опашки както на входа, така и по баровете. От друга страна за барманите е трудно да обслужват голям обем от поръчки бързо, защото отнема много време да осъществяват паричния обмен. Така се роди – Wr1st. Както обичаме да я наричаме – умна гривна за безкасови и безконтактни плащания, контрол на достъпа до определени локации, позициониране в затворени помещения и контекстуална информация.
Кои са умовете зад компанията?
Компанията създадохме през януари 2014 г., като в началото бяхме трима съоснователи – Нед Дервенков, Димитър Манолов и Даниел Радев – предприемачи, споделящи обща страст към иновациите и новите продукти, с желанието да създадем модерна и динамична компания.
Екипът ни се разшири постепенно, като първо успяхме да привлечем Георги – инженер, който работи основно с нещата, които изискват прецизност и изключително внимание към детайлите. След това към екипа се присъедини Росен, който е софтуерен архитект. Той пък разработва софтуера на четците. И за финал – преди половин година се присъедини и Мила, единствената дама в екипа, която се занимава с бизнес развитие, маркетинг и PR.
Как работи гривната? Каква е технологията зад решението?
Технологично гривната се базира на Bluetooth 4.0 – стандарт, който вече е част от доста широк кръг мобилни устройства и аксесоари. Процесът за използване от крайния клиент е изключително опростен – посредством мобилна апликация, определена от потребителя сума се трансферира в гривната, след което вече могат да се осъществяват плащания през специални четци, които разработваме и които ще бъдат инсталирани на самите локации. На същия принцип клиентът може предварително да зареди билета си в гривната и по този начин да си спести неудобството от разпечатване и носене на хартиен билет.
Нашето решение носи множество ползи и за организаторте на събития, например улеснява достъпа до локацията и намалява опашките. Най-голямата добавена стойност, която предлагаме, се основава на факта, че гривната работи като beacon (иновативна технология, базирана на версия 4.0 на безжичния стандарт Bluetooth). Това ни позволява да изготвяме статистики за поведението на посетителите на събитието в самата локация, която може да се използва както за подобряване на качеството на предлаганите услуги, така и за подобряване на сигурността на самото събитие, осигурявайки информация в реално време за струпване на големи количества хора на едно място.
В бъдеще планираме да имплементираме и функционалност, която да позволява на гривните да комуникират помежду си, за да може да се осъществява обмен на лична информация между посетителите, както и да можете да намирате приятелите си в случай, че се загубите.
3D визуализация на умната гривна
На какъв етап сте с продукта?
В момента правим финални тестове на прототипа и ако всичко върви според плана, ще сме готови да влезем в масово производство в началото на следващата година.
През март тествахме гривната на фестивала The Big White Powder в Чепеларе, където успяхме да осъществим 1273 транзакции, получихме изключително ценна обратна връзка и успяхме да подобрим в значителна степен целия процес на плащания.
Какъв е пазарът за такова решение в световен мащаб? Кои са вашите таргет клиенти?
Пазарът, който таргетираме, се остойностява на 27.4 милиарда евро (grabstats.com). Големите фестивали с над 20 000 посетители годишно са съответно 61 в САЩ и 174 в Европа. Целта ни е да успеем да привлечем 10% от тях за наши клиенти.
Кои са преките и непреки конкурентни решения, които съществуват?
Съществуват различни начини, по които в момента се разрешава проблемът. Като за начало стандартният подход с купони или чипове, които заместват парите и могат да бъдат закупени на място.
От страна на технологични решения се използват както обикновени баркодове, така и гривни, които обаче се базират на друга технология и предоставят по-ограничен кръг от функционалности.
Предимството на Wr1st се състои в широкия набор от опции, които могат да бъдат съобразени с конкретните потребности на всеки индивидуален клиент.
Какъв е бизнес моделът на Wr1st, как печелите пари?
Бизнес моделът е B2B – директни продажби на гривната, брандиране, даване на четците под наем, реклами в приложението, поддръжка на устройствата и процент от осъществените транзакции.
Къде произвеждате Wr1st? Ако е в България, то как намерихте правилния висококачествен производител?
За наша голяма радост успяхме да изградим партньорски отношения с пловдивска фирма, помагаща ни да сглобим хардуерните компоненти, които иначе се внасят от Китай, САЩ и Корея. За нас е приоритет да успеем да запазим производството в България, тъй като смятаме, че страната ни разполага с висококачествен технологичен ресурс, както инженери, така и производители.
Как виждате развитието на Wr1st след 2 години?
След 2 години планираме да сме развили компанията до степен, в която да е устойчива и самоиздържаща се, а Wr1st да бъде предпочитаният избор за най-големите организатори на събития в света. Надяваме се също да успеем да изследваме още пазарни ниши, в които нашата технология може да намери приложение и да успеем да навлезем и в тях.
Пожелаваме успех в развитието на Wr1st!