Христо Алексиев, единият от основателите на Playground Energy
Една трета от децата на възраст между 6-19 год. в България са с наднормено тегло. Българската стартираща компания, която ще представим, се опитва да се справи точно с този проблем.
Playground Energy се връща на старата детска площадка, като влага кинетичната енергия, изразходвана от децата в ефекти, които ги мотивират да играят повече.
Компанията има вече двe реализирани площадки в България, множество запитвания от цял свят, два патента за своите продукти, инвестиционна подкрепа от акселератора Eleven и е включена в проект за „град на бъдещето“ в Обединеното кралство.
Срещнахме се с единия от основателите – Христо Алексиев:
Здравей Христо! Какво е PlayGround Energy?
Христо: Playground Energy е нашата фирма, която има една ясна и единствена цел – да забавлява децата така, че да искат да играят много повече на детската площадка.
Как постигате това?
Христо: Ние самите имаме деца, а имаме и много опит, от който черпим. Решихме, че пътят да го направим е като преоткрием детската площадка.
След втората световна война има голям бум – количествен и качествен, в изграждането на детски площадки в световен мащаб. Проблемът обаче е, че днешните производители буквално са останали в онези времена.
Начинът, по който преоткриваме това занимание е чрез използване на кинетичната енергия, която децата така и така генерират там, за да ги забавляваме по нов начин. С две думи, в чисто физически процес, чрез генератор в самата „клатушка“ (един от продуктите на компанията) ние улавяме част от кинетичната енергия, която децата изразходват докато играят на площадката и я използваме за да създаваме допълнителни забавления за тях, като светлини, звуци, музика и т.н., които още повече ги карат да лудуват.
По принцип това не е нова идея. Новото обаче е, че през последните 6-7 години мобилната индустрия създава хардуерни технологии, при които с много малко енергия могат да се правят хубави неща.
Защо решихте да работите точно над тези продукти, свързани с физическата активност на децата?
Христо: С Playground Energy реално се опитваме да решим проблема с детското затлъстяване и съответно здравето на децата ни – това е, което ни вдъхновява.
В нашите “клатушки” имаме софтуерна и хардуерна част, които докладват на централен сървър точно колко енергия е генерирана на нашите съоръжения, респективно каква е ползваемостта от децата, колко често и кога се играе. Това са данни, които могат да послужат за анализи, така че да може да се оптимизира и усъвършенства процеса и за статистика. За първи път можем да даваме информация в реално време за използването на детските площадки, която, имайки предвид нивото на затлъстяване на децата (1/3 в България), може да се използва за справянето с този проблем.
Забавленията в компютърния свят са нещо, което ние смятаме, че трябва да продължи да бъде развивано, но сме на мнение, че физическата игра и виртуалната игра трябва да бъдат по-балансирани.
В стратегически план работим и по продукт, с който искаме да създадем ново по-различно изживяване за малчуганите, като комбинираме онлайн и офлайн (playground) играта. Примерен сценарий – с играта си на детската площадка, децата събират точки в онлайн игра, а при натрупване на определен брой точки те минават на следващо й ниво.
Не искаме да казваме: “Никога не играйте електронни игри!”, а просто да ги съчетаем.
На колко детски площадки имате инсталирани ваши продукти?
Христо: В България за момента са две – в Кърджали и Пазарджик, като в близко бъдеще откриваме още 3-4 площадки в други градове. Освен това сме част от един голям проект, спонсориран от английското правителство, за “град на бъдещето” във Великобритания. Става дума за оптимизация на електропреносната мрежа, водопреносната мрежа, транспорта и включително детските площадки, които в случая ще бъдат направени от нас. Следващата година и половина – две ще изградим общо 5-6 наши площадки във въпросния английски град.
Освен това в момента разговаряме с още 10 клиенти.
Една от първите площадки на Playground Energy.
Кога стартирахте Playground Energy?
Христо: Септември 2012 г. Ние сме двама партньори плюс един служител, с който работим.
Как се развивате като бизнес? Какъв е вашият бизнес модел?
Христо: В момента ние правим всичко, тези две детски площадки са изцяло изработени от нас, чрез поддоставчици. Нашият бизнес модел обаче не е такъв, тъй като това не е лесно скалируемо.
Нашата цел е да бъдем глобален доставчик на такъв вид иновативни решения за всички производители на детски площадки по света. Илюстрирано с пример, ние искаме да станем нещо като Shimano за колелета или Teflon за тигани. Ние ще предоставяме технологията, която всички производители на детски площадки да ползват.
За да стигнем до там, разбира се, трябва да минем през няколко етапа, един от които е да произведем цялостна детска площадка.
Оптималната ни концепция за бизнес модел е да произвеждаме и продаваме ядрото на иновацията – генератор, светлини, музика и т.н., за които имаме и патент. Частта, която генерира енергия и забавлява децата, която впоследствие производителите на площадки да интегрират в своите съоръжения.
Има производители, които се опитват да правят подобни решения, но те включват много сложни механизми, които усложняват и затрудняват играта на дадената катерушка. Специфичното при нас е, че нищо от техническата част не е видимо и достъпно, а усилието за игра на наша катерушка е абсолютно същото като на такава без наша технология.
Как финансирате развитието на Playground Energy?
Христо: Имаме инвестиция от Eleven, а на този етап разговаряме с още 2-3 потенциални чуждестранни и български инвеститори, с които се надяваме до края на годината да започнем работа.
Къде изработвате вашия продукт – клатушките?
Христо: 95% от от самата клатушка е произведена в България, чрез подизпълнители. Нямаме нужда и желание да правим собствена фабрика. Това, което може да направи стартъп, финансиран от Eleven (както нас), е да бъде изключително умен, организиран и запознат със сферата, за да може да outsource-не хардуера на подизпълнители. Цялото технологично решение, R&D и изработка е наше, но самата реализация е чрез подизпълнители. Гъвкавостта ни в случая е огромна.
Имате ли патент за някои от технологиите?
Христо: Да, имаме два патента – единият е за използването на точно тази разработена от нас технология в детски площадки. Другият ни патент е за продукт, който развиваме като услуга в момента, свързван с идеята ни за комбиниране на физическата и виртуална игра на децата – това е т.н. нар “Augmented reality” (разширена реалност).
Представи си как детето си играе на клатушката, а през едно мобилно приложение ти го гледаш и виждаш как Дядо Коледа идва оставя един подарък на земята и това да кажем са бонус точки, които се добавят в онлайн играта.
Кои са постиженията, с които най-много се гордеете като екип?
Христо: Това, което ни радва най-много е ефективността, която имаме. В момента работим само с един служител и въпреки това успяваме да се справим с доста предизвикателства – технологични, R&D, намиране на още инвестиции, бизнес развитие, продажби и маркетинг. Това е възможно поради факта, че сме много добре оптимизирани.
Друго нещо, за което се радваме че постигнахме, е създаването на генератора, който забавлява децата, без да оказва допълнително съпротивление – това наистина отключи развитието ни. Да, беше един много сложен технологичен процес, но успяхме.
Използвали ли сте някакви специални условия и лаборатории за R&D (научно-изследователска и развойна дейност)?
Христо: При нас R&D—то беше много специфично. Посещавали сме Техническия университет, говорили сме с много инженери и отношението на тях беше много положително и искаха да ни помогнат. Въпросът е, че похарчихме пари за това група инженери да разработят технологичното решение (да направят R&D), но това не се случи и ние не получихме това, което ни трябваше.
В края на краищата с партньора ми седнахме и си направихме решението сами – работихме здраво, тествахме и оптимизирахме, като за три месеца го реализирахме без да сме имали абсолютно никакъв опит с електротехника. Като се замисля не съжалявам, защото в момента аз се явявам най-големият специалист в България по този вид генератори, които избрахме.
Един от продуктите на компанията.
Мислиш ли, че стартирането на Playground Energy в България е изиграл положителeн ефект върху развитието ви?
Христо: Абсолютно! Това, че сме българи и по-лесно бихме се оправили в България е едно на ръка. България в момента е идеалното място за нашия бизнес. Изобщо е подходящо място за компания, която разработва физически продукти, като нас.
Аз дори и испанец да бях, щях да дойда да развивам този продукт тук.
За да направим нашите продукти за толкова кратко време сме ползвали уникални технологии – 3D принтиращи машини, CNC машини, лазерно рязане и още редица сложни уреди, без да инвестираме и един лев в тях. България в момента е мястото, на което тези технологии са налични на достатъчно добри цени. Ако знаеш какво правиш, тук за месеци можеш да направиш уникален продукт на достъпна цена.
Ако бяхме в някоя друга част на Европа, тези пари, които взехме като инвестиция от Eleven, нямаше да ни стигнат само за адвокатски и лицензни такси.
Цените на някои продукти и услуги в България са много благоприятни– на цената, която плащаме за наем на офис тук, в Лондон например, можем да наемем само едно бюро за един човек.
Разбира се, абсолютна глупост е, да мислим че можем да станем голяма компания, разчитайки само на българския пазар, но още по-голяма глупост е, че можем да отидем в Силициевата Долина, Лондон или където и да е, и да направим същото нещо с този финансов ресурс.
Знаем, че сте били част от английския акселератор Springboard. Колко време прекарахте там и каква беше най-голямата стойност, която получихте от програмата?
Христо: Да, миналата година по това време бяхме в Springboard в Кеймбридж, където прекарахме 3 месеца. Това, което получихме, беше това, което България все още трудно ни дава – ментори и контакти от световно ниво. Менторската мрежа на Eleven е много силна, но там е съвсем различно – говорим за хора като основателя на Bluetooth стандарта, високи позиции в компании като Bosch, HP, Uniliver и т.н.
Какво следва за Playground Energy?
Христо: Тази година са основно две неща: допълнително R&D и още десетина проекта за площадки в Европа. Целта е към края на годината вече да имаме доказан бизнес модел и доказан ефективен начин за повишаване на активността на децата при игра. Ще имаме и по-голям набор от изделия.
За следващата година целта ни е основно съсредоточаване върху продажбите в цял свят, базирайки се на портфолио от продукти и доказана ефективност.
При нас има сложен лицензионен процес, защото става въпрос за оборудване за детски площадки – имаме сертификати за качество на двата ни продукта, имаме въведена система за качество ISO 9001, търговски марки и т.н.
Какво би казал на хората, които имат иновативни бизнес идеи в България?
Христо: На предприемачите мога да кажа това, което аз и партньорът ми се стараем да правим, а именно: непрекъснато трябва да си креативен, но от друга страна трябва да си креативно настойчив. Казано на английски: Persistently creative and creativеly persistent. Това примерно означава, че понякога просто можем да заобиколим препятствията, а не да си чупим главите в тях.
Споделете тази статия с вашите приятели, ако смятате, че повече хора трябва да разберат за тази българска иновация.