Отговорете честно за себе си на този въпрос…
Кога за последно сте говорили със своя целеви клиент? Ама наистина сте провели разговор с него?
Ако е преди повече от месец, е срамота! : )
Потребителските интернет компании често се осланят твърде много на количествени данни като Google Analytics, без да разбират качествените части – психологията на потребителя, която всъщност участва при вземането на решения за покупка. Добра идея е да балансирате аспектите на данните, особено ако вие самите не сте в рамките на целевите клиенти.
Ако все още не сте завършили развиването на своя продукт, това не е оправдание! Все пак има много методи за извършване на качествени изследвания на потребителите, без да напишете и един ред компютърен код. Всъщност по много начини да говорите с клиента и да го разберете в детайли често е много по-силен фактор, още преди да сте преминали през процеса за развитие на продукта.
Как да привлечете целеви клиенти, с които да говорите, в 4 лесни стъпки
Много, много е лесно да говорите с хора по интернет. Дори не се налага да полагате големи усилия. Ето какво можете да направите, за да получите мнения за определен набор от продукти, за да разберете в дълбочина потребителското поведение (като правенето на подаръци или декорирането) или за да придобиете по-добра представа какво правят хората в ежедневието си:
1-ва стъпка: Напишете анкета за привличане на целеви клиенти
Използвайте някой от инструментите за създаване на анкети – Google Forms, Wufoo.com или Surveymonkey.com
Най-важната част е заглавието на анкетата. “Вземете подаръчен ваучер за 20 долара от Amazon срещу 1 час на телефона”, или нещо подобно. Разбира се, можете да разчупите заглавието, да го структурирате по различен начин, да дадете ваучер от друг магазин и т.н. Проявете креативност.
Направете анкета, която съдържа следните въпроси:
- Лично име (текст)
- Телефонен номер (телефонен номер)
- Имейл, за да ви изпратим ваучера (текст)
- Най-удобно време да се обадим – сутрин, следобед, вечер, през уикенда (затворен въпрос с няколко варианта)
- Разкажете малко повече за себе си! (текстово поле)
Това обикновено е добра основа и трябва да направите всичките полета задължителни. След това е добре да зададете няколко въпроса, които ще ви помогнат да филтрирате или подредите въпросите по приоритет. Например при приложение за Facebook може да питате:
- Какъв вид игри харесвате (затворен въпрос с няколко варианта)
- Какъв вид телефон имате? (затворен въпрос с няколко варианта)
- Защо харесвате играта X? (текстово поле)
- Някога харчили ли сте пари за някоя игра? (затворен въпрос с няколко варианта)
и други.
Разбрахте идеята. Обикновено тези въпроси трябва да са доста кратки.
2-ра стъпка: Вербувайте своите участници
Вече имате подготвена анкета, сега копирайте URL-а и накарайте хората да я попълват. Има няколко очевидни зони за набиране на хора, а вие можете да ги комбинирате така:
- Давате линк към анкетата от своя продукт (ако е вече на пазара)
- Купувате реклами във Facebook и пращате трафик към линка
- Публикувате анкетата си в Craigslist (ако таргетирате и чуждестранни пазари)
- Купувате реклами в Google Adwords и изпращате кликове към анкетата
За рекламните варианти можете да ограничите цената до 50 долара на ден и да харчите по около 0,50 долара на кликване. След като наберете няколко десетки души, можете да преминете към обажданията.
3-та стъпка: Проведете телефонните интервюта и научете нещо!
Тук ще научите най-много – просто взимате телефона и говорите. Препоръчваме да прочетете книгата The Mom Test преди разговорите, за да получите по-добро разбиране върху правилния начин за задаване на въпроси към клиенти. Опитайте се да структурирате интервютата в няколко отделни раздела, в зависимост от това, което искате да научите.
В първия раздел попитайте за основното ползване на интернет:
- Разкажете нещо за себе си.
- Как минава типичният ви ден?
- Разкажете ми за компютъра си – какъв е той? Кога го ползвате?
- Кои са любимите ви сайтове? Кои сайтове ползвате всеки ден?
След това, в зависимост от темата, задълбайте в 3-4 различни области с по няколко въпроса. Целта е да задавате отворени въпроси, без да подвеждате хората твърде силно в дадена посока. Провеждайте такива разговори, докато не започнете да чувате една и съща информация отново и отново. Тогава променете нещата и направете интервюто малко по-различно.
Също така не им показвайте продукта, освен ако цялата дискусия не се фокусира върху това – целта на тези разговори обикновено е качествено разбиране, а не информация за ползваемостта на продукта. Провеждането на подробни тестове на конкурентни продукти също може да е интересно.
Гарантирано е, че ще научите нещо!
4-та стъпка: Купете на интервюираните подаръчен ваучер
Когато приключите, не забравяйте да изпратите на интервюираните хора подаръчен ваучер – карта за 20 долара от Amazon (или от, който и да е друг онлайн магазин) е добра идея – за да им благодарите за отделеното време.
Едно от най-хубавите неща е, че веднъж щом развиете някакви взаимоотношения с най-добрите хора за интервю, можете да се връщате към тях с нови въпроси.
Заключение
Идеята е, че е лесно да говорите с хората, а точно този вид детективска работа разделя компаниите, фокусирани върху клиента, от компаниите, задвижвани от технологиите.
Ако имате какво да добавите към това, можете да го напишете в коментарите