Начало / All / Как да не откачим, докато гледаме стартъпа ни да се проваля?

Как да не откачим, докато гледаме стартъпа ни да се проваля?

keep-calm-and-save-your-startup-1

Или казано по друг начин – какво ни остава, когато всичко изглежда безвъзвратно изгубено.

Не познавам предприемач, който стартира бизнеса си с нагласата, че ще се провали. Може би на теория съществува, но аз не съм го срещала.  Дали от скромност, дали от страх да не изглежда прекалено самоуверен, понякога споделя в отбран кръг хора, че изпитва някакви притеснения, но вътрешно смята, че шансовете му за провал са близки до нулата. Имайки предвид статистиката, че 3 от 4 стартъпа се провалят, често пътят от 0 до 100% минава неусетно.

Какво да направим, когато усещаме, че краят наближава?

Затворете се сами вкъщи и игнорирайте живота си. Няма по-лесен похват от този. Споделяйте проблемите си със заобикалящите ви стени и предмети. Те със сигурност ще ви изслушат и ще запазят подобаващата минута мълчание в памет на поредния загинал бизнес.

Започнете да обвинявате клиентите си, че не искат да купуват. Разбира се, че те са виновни. Просто не разбират колко много се нуждаят от продукта ви. Не са достатъчно интелигентни, за да проумеят колко по-лесен би бил животът им. Е, нека продължават да си блъскат главите, щом са толкова глупави.

Преминете към партньорите си. 100% сигурно е, че и тяхната некадърност е допринесла за лошото стечение на обстоятелствата. Ако бяха направили нещата по начина, който вие им бяхте казали, положението щеше да е далеч по-розово. Поне им го повтаряйте достатъчно често, за да не допускат същата грешка занапред.

Дойде ред на инвеститорите. Тези гадняри нищо не направиха, за да ви помогнат. Как може да не осъзнават, че с още един рунд инвестиция бихте заляли глобалния пазар? Нищо. Те губят.

Нека не забравяме и глобалното затопляне. Ако ледниците се топяха по-бавно, бизнесът ви щеше да се развива по-бързо. Колко очевидна е тази зависимост?!

Какво да правим ако изброените 5 точки не сработят?

 

Вземете се в ръце, докато е време.

Бизнесът обикновено е отражение на собствените ни действия. Паниката и пасивността не са довели никого до просперитет и светло бъдеще. Помислете обективно върху ситуацията и вземете необходимите мерки. Вие много добре знаете какво трябва да направите. Да, точно така. И въпреки че най-трудните решения се вземат с най-много страх, истинският предприемач винаги знае какво трябва да направи. Направете го.

Ако все още не сте, започнете да разговаряте с клиентите си.

Ако те не разбират продукта ви, то вината е ваша. Разберете каква е причината да не го ползват и ако можете – поправете я.  Често пъти решенията на проблемите се крият в няколко незададени въпроса. Задайте ги!

Хармонията в екипа е една от основните предпоставки за успех.

Ако тя липсва, много  вероятно е и най-добрата идея да претърпи провал. Уверете се, че с партньорите ви вървите в една и съща посока. Ако възникнат противоречия, опитайте се да ги изчистите в зародиш. Научете се да слушате активно и не забравяйте, че имате обща цел, а именно продуктът ви да успее. И ако все пак различията се окажат непреодолими, приемете факта, че може би не сте правилният екип за реализиране на конкретната задача. Предприемете съответните цивилизовани действия!

Поставете се на мястото на инвеститора.

Вие бихте ли вложили парите си в бизнес, който не демонстрира стабилни резултати? Съмнително. Фокусирайте се върху аргументите, с които ви е отказано финансиране и си извадете поуки. Със сигурност отстраняването на изтъкнатите проблеми ще увеличи шансовете ви за привличане на капитал. Дайте си време да подобрите продукта си!

Оставете на специалистите да се справят с глобалното затопляне.

Или измислете нов стартъп, който да реши този проблем. Вие можете да промените света глобално, защото сте предприемач!

Най-важното от всичко – не се отчайвайте! Знаели сте с какво се захващате. Знаели сте какви са шансовете ви за успех, също – и тези за провал. Уверете се, че сте направили всичко по силите си, за да накарате нещата да работят. Ако не сте – сега е моментът да го направите.


Автор: Мила Григорова

Мила Григорова
Мила Григорова е председател на Българската асоциация за регионално планиране. Занимава се с планиране и управление на териториалните системи, туризъм и европейски фондове, но голямата и страст е предприемачеството. Силно вярва, че именно то е "нещото", което ще промени света към по-добро. Освен това Мила е собственик на заведението за здравословно хранене - Freshious.