Обичаме да представяме български стартиращи компании!
Unioncy – стартъп, финансиран от фонда Eleven, с основатели българин и швед, запознали се в Турция, плюс екип от двама сънародници и един индиец, променя начина, по който организираме и продаваме личните си вещи.
Какво е Unioncy?
Виктор: Това, което се опитваме да направим, е онлайн пространство, в което хората могат да организират всички лични вещи на едно място. В сравнение с Pinterest, където онлайн вече се организира собственост, свързана с интересите, Unioncy управлява вашия личен инвентар. Ползите от това са много. Главната стойност, върху която се фокусираме в момента, е възможността за поглед над това, което се притежава. Хората имат много вещи – в гаража, в гардероба, в килера и т.н, но често забравят подробностите и с какво точно разполагат. След като потребителите направят организацията и са наясно с наличието на всичко, което е било далеч от погледа, ние им даваме информация за това каква е цената на тези вещи. Третата стъпка е, че им предоставяме начин да ги продават или да купуват нови с един клик на мишката.
На база нещата, които даден потребител е въвел в своя списък, ние можем да му посочим други, които биха му били интересни.
Представете ни екипа, който работи над Unioncy?
Деян: Аз и Виктор сме основатели. Имаме двама човека, с които работим в България и един в Индия. С Виктор имаме интересна история – започнахме да работим над стартъпи преди около две години. Аз съм работил в пет държави преди да дойда в България. Първо започнах във Великобритания, след това Амстердам, Берлин и накрая в Истанбул, където беше последния проект, над който работихме заедно с Виктор. Бяхме и в компания, наречена “Rocket Internet” – известен инкубатор в Германия. Действали сме по доста големи проекти, като например “Wimdu”, който получи $90 млн. инвестиция. След това в Турция работихме върху проект за онлайн търговия на модни стоки, който получи $10 млн инвестиция. Работейки заедно, решихме да направим собствен стартъп и открихме възможността да бъдем част от Eleven.
Деян и Виктор
От колко време се познавате?
Виктор: Познаваме се от малко повече от година. Започнахме да работим заедно в Турция, като и двамата споделяхме желанието да стартираме нещо собствено. Постоянно обсъждахме идеи и концепции и макар че работехме в голяма компания, беше ясно за нас, че ще напуснем и ще стартираме собствена.
Концепцията на Unioncy се зароди през есента на 2012 г., а реалната работа започна през Януари 2013 г. Работим много здраво над проекта. За два месеца успяхме да пуснем работеща бета версия.
Какви са плановете ви за следващите три месеца?
Виктор: Първо искаме да разраснем базата с потребители, която имаме, тъй като за нас е много важно да валидираме концепцията и да направляваме проекта в правилната посока. Търсим обратната връзка с нашите потребители и се опитваме да оформим продукта по подходящ за тях начин.
Деян: Виждаме, че сайта ще се развие като място, където хората могат да продават вещи от своя инвентар. За нас е важно в началото да се фокусираме върху един пазар, където да направим това възможно и този пазар ще бъде Великобритания.
За първите 5 дни след пускането на платформата имахме 1000 активни потребители, като огромна част от тях я използват абсолютно всеки ден. Много сме доволни от резултатите, които постигаме до момента.
Кое е иновативното в Unioncy?
Виктор: Концепцията ни е доста абстрактна и широка. Опитваме се да комбинираме Pinterest – онлайн организаторът на вещи и другото място – Ebay, където могат да се продават. Приемаме Unioncy като хибрид между тези две платформи. Иновативната част е, че представяме колекцията от вещи от гледна точка на притежателя им и даваме възможност на потребителя да придобие поглед над своя инвентар, като в последствие да има материална полза от това.
Деян: Имаме повече от 80 милиона артикула, които могат да бъдат намерени в нашата платформа, благодарение на партньорството ни с Amazon. Имаме и над 25 000 вещи, добавени от нашите потребители. Всичко, което ви дойде наум, може да бъде намерено при нас, което е голямо предимство, защото на други места това го няма.

Пред какво голямо предизвикателство се изправихте по време на работата над Unioncy?
Деян: При нас беше много важно да направим така, че да е възможно най-лесно за потребителите да добавят своите вещи в инвентара си. Някои хора си мислят, че трябва да снимат сами предметите, да пишат описания, имена и т.н. Ние направихме точно обратното – в Unioncy всичко е подготвено, като потребителят трябва само да потърси съответната вещ в базата ни с 80 милиона такива и да я избере. Така че лесното добавяне беше предизвикателство за нас.
Виктор: Имаме доста интересни истории с хора, които не разбират концепцията ни. Говорили сме с човек, който мислеше, че за да въведе вещите в инвентара си в Unioncy, ние ще трябва да отидем в дома му, да снимаме предметите му и да ги качим онлайн. (Смее се)
Какво ви вдъхновява?
Виктор: От малък преследвам този предприемачески път, може би е заложен от семейството ми или по някакъв друг начин, не знам. Започна да се проявява когато бях още на около 7 или 8 годинки. Със семейството ми живеехме до голф игрище в Швеция, вечер аз излизах и събирах изгубените през деня топки на голфърите, а на сутринта им ги продавах. След това всичко продължи, като студент бях член на предприемачески клубове, правил съм и други опити за стартиране.
Това, което ме мотивира е усещането, че създавам нещо.
Деян: Ние даваме всичко за този проект. Наистина сме ентусиазирани с това, което правим. Работим до късно през нощта и през уикенда. Невероятно е чувството да изградиш нещо, което се използва от хората и те да го харесват. Много сме гъвкави, защото ако ни дойде някоя идея, можем да я реализираме за един ден, да я пуснем, да видим реакцията на потребителите и да я подобрим на следващия ден.
Ужасно е да работиш в голяма корпорация. Там, ако имаш желание да направиш нещо различно, просто няма как да се случи. В един стартъп можеш да правиш каквото ти харесва и сметнеш за добре, имаш свобода.
Благодарим на Деян и Виктор за отделеното време! Пожелаваме им успех в развитието на Unioncy! : )