Начало / All / Как да превърнем една идея в успешен франчайз модел?

Как да превърнем една идея в успешен франчайз модел?

Искате ли да разширите бизнеса си и то дори без да инвестирате в него? Мислите, че не е възможно… Помислете пак! Франчайзингът може да направи това за вас. Все по-често в България се говори за франчайз, но въпреки всичко, тази материя е все още доста непозната. Затова в следващите редове ви предлагаме полезните съвети на г-н Вим Брикман, който има богат опит като директор на Francorp Europe – Brusseles. Една компания с повече от над 10000 клиенти и 40 офиса по света, още от 1976 Francorp се счита за световен лидер във франчайзинга.

През годините във Francorp са се специализирали да помагат на хората да развиват своята бизнес идея. Г-н Брикман споделя, че ежедневно при тях идват хора с интересна концепция, която искат да развият в успешен франчайз модел. Ако вие се доверите на Francorp, те ще оформят вашата идея и ще развият в детайли вашите стратегически и финансови планове. Но вие като франчайзодатели трябва да бъдете сигурни, че вашият бизнес модел е икономически устойчив и финансово надежден. Затова г-н Брикман съветва първо да пуснете вашия пилотен продукт за определен период от време, за да тествате неговата устойчивост на пазара. Статистиката за България сочи, че българските компании започват да предлагат франчайз средно след 5 години от основаването си. Преди да изложите своя франчайз на пазара, трябва да имате ясна програма за неговото развитие. Тази програма ще подготви вашата идея и ще я финализира, за да може да бъде успешна част от франчайз мрежата.

Защо точно франчайз?

Има три главни причини, които подтикват хора и компании да започнат изграждането на франчайз мрежа:

  1. Пари
  2. Човешки ресурс
  3. Време

Или по-скоро липсата им. Ако не разполагате с достатъчно средства, за да инвестирате в разширяването на вашия бизнес, франчайзингът е точно за вас. Ако разполагате с малка организация и не искате да наемате допълнително хора, франчайзингът е точно за вас. Но в крайна сметка всичко опира до време. Ако имате добра идея и искате за отрицателно време да я изкарате на пазара, франчайзингът е точно за вас.

Колко ще печеля от една франчайз мрежа?

Освен от таксата за франчайз като допълнителна печалба, ще получавате и процент от прихода, което всъщност е основата на една франчайз мрежа. Това ви осигурява текущ доход, който ще получавате периодично – седмично или месечно. Средно е между 6 – 8%, в зависимост от естеството на вашия бизнес, смята се на база на брутната продажба. Като директор на Francorp Europe, Вим Брикман съветва възможно най-често да вземате своя дял. Така ще имате по-голям контрол над вашата франчайз мрежа и ще сте наясно дали е достатъчно доходоносна.

За да можете да си изградите по-ясна представа, Francorp споделя пример от техния дългогодишен опит. За първата година техен клиент успява да продаде 5 франчайза, през втората – 8 и достига до 10 през третата година. След три години те вече разполагат с мрежа от 23 франчайза. Ако се вземе предвид, че средната такса за франчайз е 5000 евро и средно се получава 6% от брутните продажби, за три години те натрупват капитал 5750 евро само от таксата за франчайз и повече от милион евро от текущ приход. Това е само пример, но дори и в най-лошия случай да продадете само 5 франчайза за три години, вие пак ще натрупате капитал от повече половин милион евро.

За какво друго трябва да внимавам в процеса на развитие на една франчайз мрежа?

След като вече имате идея, която искате да развивате и сте се убедили в нейната устойчивост, не забравяйте да помислите за нейното опазване. Запазете интелектуалната си собственост и то не само брандинга, но и концепцията, която стои зад него. Г-н Брикман също съветва да обърнете голямо внимание на законите на всеки район, към който се насочите. Обмислете детайлно договора за франчайз – все пак дълго време ще бъдете обвързани и всичко трябва да е напълно изяснено от правна гледна точка.

Моята идея достатъчно добра ли е, за да се превърне във франчайз модел?

За да получите отговора, г-н Брикман съветва първо да си зададете следните въпроси:

  • Системата ми достатъчно добра ли е?

Сътрудничеството с вашите франчайзополучатели не се състои само в подписването на един договор. Вие не само трябва да ги снабдите с нужната апаратура, но и трябва да ги подкрепяте.

  • Лесно ли мога да науча някого на моя бизнес модел?

Трябва да сте наясно дали лесно можете да прехвърлите ноу-хау на всички желаещи. Лесно ли можете да обучите хора да правят това, което вие искате да постигнете с вашата идея.

  •  Лесно ли моята идея може да се адаптира на национално ниво?

Независимо дали искате да се разширите на само на локално или на глобално ниво,  концепцията ви трябва да е устойчива.

А от финансова гледа тока, трябва да бъдете наясно, че привличайки инвеститори, в лицето на вашите франчайзополучатели, те очакват и възвръщаемост.

Независимо дали решите да бъдете франчайзодател и франчайзополучател, определено ще имате полза от това. Парите, които ще получите ако предлагате франчайз, покриват напълно вашата първоначална инвестицията. Скорошният анализ на българаския пазар показва, че 48%  от франчайзополучателите възвръщат своята инвестиция за една година, 31% за две, 21% за три или повече години. Както казва Вим Брикман – “Всичко е въпрос на амбиция!“


Автор: Mirela Yordanova

Mirela Yordanova
Мирела е амбициозна млада дама и автор в Entrepreneur.bg. Писането и журналистиката винаги са били нейна страст и силно вярва в позитивното мислене като метод за постигане на целите. Тя е студент по бизнес мениджмънт, мечтател по душа и предприемач по призвание.
  • Nalbert

    imam edna idea ot mnogo vreme iskam da sazdam edna mnogo interesna kompiytarna igra koiato da se prevyrni v svetovna igra no ne znam kak i dori sa nyzdi finansirane za neinoto realizirane