Двойка българи – Мария Велкова и Георги Шулев, завършили университетското си образование в Англия, работят над Proofable – стартъп, който предоставя редакторски услуги за текстови файлове. Наскоро преструктурираха бизнеса си, осъществяват партньорство с Асоциацията на професионалните редактори в Англия, планират такова и с най-използваната в световен мащаб платформа за комуникация между университет и студент – Blackboard. Имат амбиция техни услуги да се интегрират в продукти на Microsoft и Adobe. Говорим си за сливане на подобни уебсайтове за стотици милиони долари и IPO-та с оценки за 1 млрд. Мария и Георги са изключително мотивирани, вдъхновяващи и твърдо решени да реализират проектите си.
А ето и нашия разговор:
Здравейте! Разкажете ни за Proofable.
Мария: Преди Proofable беше уебсайт, който предоставяше услуга за граматическа, стилистична, пунктуационна и лексикална редакция на текстови документи на английски език – курсови работи, CV-та, уебсайтове, мотивационни писма и т.н., като цяло нямаме ограничения. Проверките се правят от истински хора, което прави услугата в пъти по-стойностна от просто един “spell check” плъг-ин на Microsoft Word.
Това е само лицето, но зад кулисите стават доста интересни неща. От този малък уебсайт за “proofreading” услуги, разработихме Proofable в иновативна, единствена по рода си редакторска “freelance” платформа. Сега съществуват фрийланс платформи, които не са нишови и съчетават огромно количество сфери, както и редакторската, но при тях в един момент различните обяви стават твърде много и объркващи. Тези уебсайтове рядко се използват за търсене на редакторски услуги, но по-често там се търсят дизайнери и ИТ професионалисти.
След трансформирането си, освен платформата, Proofable ще продължи да предлага и стандартни редакторски услуги от редактори, работещи само за нас, както досега. Тоест клиентът ще може да избира фрийланс платформа или директна (in-house) услуга.
С какво сте по-различни от останалите фрийланс платформи?
Мария: Първо, ние сме насочени само в редакторската ниша, докато другите големи фрийланс платформи включват повече индустрии със специалисти, като програмисти, дизайнери и др. Второ, пресяването на фрийлансърите, които получават достъп до платформата ни, е изключително важно. За да се регистрира някой като фрийлансър в сайта, ще трябва или да ни покаже професионалната си акредитация като редактор или да премине предоставен от нас тест. По този начин ще гарантираме качеството на предлаганите от редакторите в платформата услуги.
С какво сте се занимавали до момента, какво и къде сте учили?
Мария: Аз съм отговорна за ръководенето на проекта – комуникация с клиенти, маркетинг, поддръжка на блога ни и т.н. За малък стартъп е смешно да се каже CEO, но в момента върша всичко, което мога и от което има нужда. Завършила съм бакалавър Фармакология в Англия. А в момента следвам магистратурата си – “Bioscience Enterprise” в Кеймбридж , която комбинира бизнес и биотехнологични науки и се фокусира върху предприемачество в сферата на биотехнологичната и фармацевтичната индустрия. В бъдеще имам желание да насоча предприемаческия си интерес и в сферата на биотехнологиите. Proofable няма да бъде последният ми стартъп.
Георги: Моята роля в проекта е откъм финансовата част и изчисленията, а донякъде помогнах и с разработката на новата платформа и нейните функционалности. Направих структурата на комисионните спрямо услугата, която ще предлагаме, интегрирах системи за плащане и т.н. Като цяло аз помагам откъм финансовата страна на проекта. Завършил съм Бизнес администрация в University of Bath, Англия, след това магистратура Стратегии и международен бизнес в Aston Business School. Имах огромно желание да навляза по-дълбоко във финансовия сектор и затова работих две години в отдела за инвестиционно банкиране към Уникредит, Австрия. Бях анализатор по сделки за сливания и придобивания на публични и частни компании. Там добих голяма част от знанията си в сферата на финансите и оценяването.
Към края на стажа си забелязах голям недостатък и вакуум в сферата на оценяването на публичните компании. Така стартирах Consestimate, който е мой основен приоритет и бизнес засега. Напуснах стажа, сформирах доста силен екип и вече повече от година работим по него.
Мария: В момента в екипа имаме и двама редактори, които са наети да изпълняват поръчки по настоящото състояние на проекта. За следващия ни етап от развитие имаме около 500 квалифицирани фрийланс редактори в готовност да използват платформата.
Защо решихте да стартирате Proofable?
Мария: Аз, общо взето, от 9-и клас съм профилирана в природните науки, но след стажа ми в Novartis Institute for Biomedical Sciences усетих, че научната работа в лаборатория не е за мен. Така се пренасочих в бизнес сферата, а по-точно стартирах Proofable, защото исках да натрупам предприемачески опит и да науча основни бизнес умения. Стилизирането, оформлението и правописът на писмени работи на английски винаги са ми се отдавали и след като видях, че съществува нужда от онлайн редакторски услуги, реших да предложа Proofable.
През лятото на 2013 съвсем случайно кандидатствахме в предприемаческия турнир 3Challenge, организиран от Start It Smart. Преди да ни одобрят за участие, Proofable беше просто за да усетя самата аз какво е важно за един бизнес, един вид тестови стартъп проект. Преди това идеята за фрийланс платформата съществуваше, но не беше нищо повече от идея. С реалната разработка се заехме, когато бяхме допуснати за участие в 3Challenge. Това много ни мотивира да повярваме още повече в проекта и да го реализираме.
Какво ви даде менторската програма на 3Challenge и каква беше стойността, която взехте от състезанието?
Мария: Лично на мен ми даде няколко неща:
– стимул да се заема по-сериозно с развитието на Proofable;
– валидация относно потенциала на услугата;
– получихме много знание и ценни уроци от менторите на Start It Smart. Беше страхотно, защото те задаваха много и много важни въпроси, насочваха ни и подлагаха на съмнение информацията, с която разполагаме. От ментори в програмата получихме и много лични контакти, които те прецениха, че ще ни свършат работа.
Георги: Аз бих добавил, че менторите в програмата ни дадоха и много идеи. Например, отвориха ни очите за един напълно необмислен доскоро от нас пазарен сегмент, а именно – издателските къщи. Стигнахме до извода, че там също има какво да предложим.
Кога започнахте работа по проекта?
Мария: Proofable стартира в началото на октомври 2012 г., но тогава не сме влагали особени инвестиции и усилия като цяло. Това, което правихме по това време беше главно маркетинг и малка инвестиция в реклама. Големият “push”, така да се каже и идеята да развием Proofable като иновативен бизнес, започна развитието си след 23 юни 2013 година, когато беше и презентацията ни на 3Challenge – Seed.
Георги: Start It Smart ни подейства като един голям катализатор!
Мария: Много точно определение.
Колко плащащи клиенти имахте преди въвеждането на новата платформа?
Мария: Нека първо кажа, че сайтът ни до преди 3Challenge беше оптимизиран и насочен най-вече към студенти. Лятото се почива от университета, следователно няма и толкова много студенти, които да търсят редакция на писмени работи. Така че тогава не сме белязали някакви огромни успехи с вида на проекта. Развитието ни досега обаче, е доста благоприятно, имайки предвид скромните инвестиции, които сме направили. За първия месец, когато започнахме, имахме не повече от 5 клиенти. Постепенно бройката нарастваше, тъй като ние правехме някои оптимизации по сайта. Така до декември месец 2013, от началото на октомври 2012, имаме привлечени повече от 150 уникални плащащи клиенти, като някои от тях са се връщали до 15 пъти при нас.
In-house услугите ни са два типа – Стандартна и Премиум. Всяка включва различни под-услуги. Например при “Премиум” услугата, клиентите получават документа си обратно до 24 часа, както и цялостно стилизиране, редакция и пунктуация.
В един момент се опитахте да откраднете следващия въпрос : ): Какъв е напредъкът с Proofable, който имате досега?
Георги: Наскоро пуснахме платформата в най-завършения й вид досега, но това не означава, че нейното подобрение ще спре до тук. Ние използваме „лийн девелопмънт“ методологията и базирано на нея, проектът ще продължава да еволюира, за да задоволява променящите се нужди и желания на нашите клиенти.
Фрийланс платформата представлява отворен пазар, който свързва редактора и клиента и предоставя сигурна и гарантирана транзакция между тях. Бизнес моделът е базиран върху удържане на комисионна за осигуряването на тази транзакция.
Мария: Добавили сме и подсигуряваща “Escrow” услуга за плащане (услуга за забавено плащане ) към PayPal.
Георги: Нещо основно при подобен тип фрийланс платформи е “Escrow” системата, защото тя дава сигурност и на двете страни – на клиента и на фрийлансъра, че няма да бъдат излъгани. След като поръчката за редакция на документ е направена, плащането се извършва и ние задържаме парите в тази сметка. Чак когато провереният документ бъде върнат на клиента и бъде установено, че той е доволен, ние освобождаваме парите към виртуална сметка на фрийлансъра. Ако има някакво несъгласие или недоволство от някоя от страните, се намесваме, изясняваме проблема и съответно предлагаме решение.
Георги: В платформата ни има и канал за директна комуникация между клиентите и редакторите. Всяко едно съобщение, написано там, минава през специални филтри, които не допускат в комуникацията да присъства телефон, име или някакъв канал за връзка с фрийлансъра. Това е един от основните начини, по който подобен тип платформи губят клиенти.
Интересен метод, по който смятаме да подходим с набирането на редактори е, като предварително им направим лични профили в нашата платформа, съдържащи информация за работата им, сертификати и квалификации , които имат и после ги поканим да я използват. Можем да подходим така, защото както казахме по-рано, разполагаме с директна връзка с 500 редактори. Те от своя страна имат лични уебсайтове или блогове, където предлагат услугите си. Именно там тази информация е достъпна.
Мария: Имаме и добри идеи относно привличането на клиенти от академичната среда. Едно от силните ни постижения в момента е партньорството с Blackboard, което оформяме. Blackboard e платформа, която се използва от повечето големи англоговорящи университети, за комуникация между университета и всеки един студент, нещо като Moodle. Нашата идея е да развием допълнителен add-on/функционалност, с която всеки да може да пусне за редакторска проверка писмената работа, която предава, преди да я изпрати за преглед до професора си.
Също така в момента сме част от програмата BizpSpark на Microsoft. Искаме в бъдеще да направим добра връзка с тях, представяйки им идеята за add-on/функционалност на Microsoft Word, с която директно, без посещение на уебсайт, един автор да може да изпрати труда си за проверка.
Георги: Друг пазарен сегмент, към който се насочваме са издателските къщи. Основните лица, които взимат решенията в тези компании са мениджърите на доставките (procurement manager/supply manager). В настоящия момент разполагаме с контактите на тези мениджъри във всяка издателска къща в Англия – няколко хиляди компании, с които бихме могли да се свържем директно. Оттук свободата ни за връзка с тях е голяма – покана за присъствие на събитие, на което ние представяме услугите си; лични срещи; телефонни разговори и т.н.
Фрийланс пазарът се развива. Все повече хора и компании използват аутсорсинга и го намират за удобен. Това олекотява бюджета и целия процес на работа. По последни данни световният пазар за лингвистични услуги е 33 милиарда долара.
Кой е Henry Proofable и каква роля играе в целия проект?
Измислихме интересна стратегия за по-личен Фейсбук маркетинг. Създадохме герой, на име Henry Proofable, който си има собствен Фейсбук профил и с който таргетираме потенциални клиенти, директно свързвайки се с тях от негово име, разбира се :D. Henry води комуникацията и всъщност открихме, че за нас това е много по-ефективно, отколкото Фейсбук страница. Хората като цяло обичат личните контакти, а тогава са много по-склонни да обърнат внимание на услугата. С Henry таргетираме различни по националност студенти, учещи във Великобритания, на които английският им е втори език.
Георги: Друг е въпросът, че чрез личния профил на Henry можем да достигнем до приятелите му и по имейл. В една Фейсбук страница няма как да изпратиш съобщения до всички фенове, още повече да видиш имейлите им.
А също така, разработихме и Facebook игра, която е добре позната на всички. Чрез Бесеница (Hangman) ние привличаме нови клиенти и задържаме вниманието на досегашните. Потребителят с най-висок резултат за месеца печели безплатна редакция. Proofable Hangman е още една от многото нетрадиционни маркетингови стратегии, които използваме.
През лятото бяхте в България, а сега се връщате в Англия. Там ли ще останете и там ли се предвижда да бъде главният ви офис и екипът?
Мария: Започнахме Proofable от Англия, така че няма да го местим, а ще си остане там. В бъдеще планираме да стартираме тази редакторска услуга и за други езици, като испански и немски, тъй като тя отсъства и при тях.
Благодарим на Георги и Мария за отделеното време! Желаем им успех с развитието на платформата! Ние от своя страна ще следим напредъка им и ще ви информираме.