Опитът ми показва, че независимо каква е темата на дадена презентация, то винаги може да се открият общи щрихи в модела на презентиране. Без значение дали говорим за обучения по продажби, за лекция за ГМО, за презентация по маркетинг, фундаментално презентациите си приличат. Понякога структурата е сходна, понякога времетраенето (като TED видеата, които са по 18 минути), а друг път използваните помощни материали.
Днес обаче ще си говорим за видовете презентации. Милионите презентации по света могат да бъдат класифицирани винаги по видове. За разделението, което ще ви представя, съм се облегнал на един световен класификатор с три елемента, като съм си позволил да добавя и още един.
Информативна
Повечето презентации спадат именно към този вид. Даже можем да кажем, че в тяхната еволюция това стъпало стои най-отдолу. Всеки начинаещ презентатор, почти без да осъзнава, се стреми именно към този вид, защото той смята, че функцията на презентациите е предимно информативна и това е неговата роля като презентатор. И е прав, това е една от основните функции, но далеч не е единствената. Можем да кажем , че уменията на един начинаещ презентатор му стигат дотам, че да направи информативна презентация.
Развиваща умения
Както всички педагози и андрагози ще се съгласят, да се развиват умения у ученика е далеч по-трудно, отколкото да му бъде предадено знание. Уменията, свързани с академичните, а впоследствие и с професионалните навици, са обуславящи не само за развитието на индивида, а и на социалната среда, в която той пребивава. Едно време, когато трудът е бил предимно ръчен, е имало много работилници и занаятчийници. Сега, когато трудът е предимно интелектуален, има много обучителни центрове, които развиват интелектуалните умения на учащите.
Дори и във формалното образование се срещат лектори, които обръщат внимание на този изключително важен вид презентации, но не са широко разпространени. Затова е и често срещано явлението работодател да наеме висшист с добра диплома, но без практични умения. Този работодател остава недоволен, защото трябва да инвестира няколко месеца, в обучението ви. Ето защо всичките допълнителни курсове, семинари, обучения и сертификати, които имате по различни професионални умения, ще ви бъдат изключително полезни при кандидатстване за работа, особено ако и обученията са си заслужавали и имат практическа полезност.
Мотивираща
Една от най-взискателните роли на презентатора е тази на мотиватор. Необходими са умения за задържане на вниманието, за разказване на истории, пък дори и харизматичност и актьорско майсторство. Мотивиращата презентация е тази, която идва от сърцето и рядко е продукт на комерсиална цел. Разбира се че има и такива, които обслужват корпоративни интереси, но си личи отдалеч кога слушаме нещо автентично и неподправено. Някои от тези случаи в историята са променили съдбите на цели индустрии, а други пък дори и на цели народи! Съвсем спокойно можем да подредим по еволюционната стълбица на презентациите мотивиращата след развиващата умения, а нея да поставим след информативната.
Приятна/забавна
Това е и добавеният от мен четвърти елемент. Дори и много опитните презентатори, които построяват своите произведения по дотук представения три-стъпков модел, пропускат нещо съществено важно – при равни други условия, ако човек може да се информира, развива и мотивира или пък да се информира, развива, мотивира и забавлява, то естествено че ще избере второто. Личи си когато един презентатор е сложил по план някой забавен елемент за стопяване на ледовете или има два-три такива елемента в презентацията му, които стоят като кръпки. От друга страна, когато цялата презентация е изтъкана от хумор, чиято единствена цел не е да отнема фокуса от основното послание, а напротив – като подправка, да го направи още по-вкусно, тогава и въздействието е в пъти по-силно. Важно е да отбележим, че някои ситуации не предполагат употребата на завишени количества хумор. Зависи от оригиналността на презентатора, как ще успее да разчете ситуацията и да направи атмосферата на слушателите си освен полезна, и приятна.
В края на тази статия ще отправя един апел към вас – замислете се за най-хубава презентация, на която сте присъствали наживо. Ако можете да я категоризирате, то в колко от горните 4 категории би попаднала тя? Истинско презентационно майсторство е да видите всичките елементи в едно произведение. Вземете за пример презентацията на Стив Джобс от 2007 година за лансирането на iPhone – тя успява да покрие и четирите стъпала, пък дори и мотивационната част да изпълнява корпоративните цели на Apple. Такава презентация си позволявам да наричам Ултимативна Презентация. Следващия път, когато присъствате на Ултимативна Презентация, не пропускайте да стиснете ръката на лектора след края на събитието и да го поздравите за добрата работа. : )
Ако класификацията ми за видовете презентации ви е харесала, то може да са ви интересни и епизодите по Презентационно майсторство на онлайн предаването EnterTraining. Плейлиста с всички тях, сглобени като един цял уебинар, можете да намeрите отдолу: