Джейсън Бол е директор на „Qualcom Ventures“, Лондон – инвестиционен фонд, част от Qualcomm Inc., който прави Seed инвестиции и такива в ранна фаза, в стартъпи от сектора на мобилните приложения.
Здравей Джейсън! Ти участва в DigitalK 2o013, като на презентацията си там насърчи предприемачите с “Think small”, а не “Think big”, т.е. мисленето в малки мащаби е по-добро от мисленето в големи такива.
Би ли обяснил на българските предприемачи защо, според теб “Think small” е за предпочитане?
Джейсън Бол: Смятам, че подхождането към компания от практическа гледна точка е много логично. Ако успееш да изградиш компания без външно финансиране, като за начало имаш 100% дял от нея, не трябва да се занимаваш с трети страни, не трябва да се тревожиш за наемането на голям офис, наемането на нов директор маркетинг и т.н.
В този смисъл дейността на бизнеса може много да се опрости, можеш да експериментираш по-свободно – няма акционери, никой не си е напуснал работата, за да работи с теб, не си задлъжнял на инвеститори, а ако не проработи и нещата се объркат, започваш нов бизнес.
Ако имаш ограничен достъп до капитал, най-логично е да стартираш с възможно най-малко. Ако имаш достъп до много капитал, може би е добре да стартираш и да направиш компанията си огромна – “go big”, както винаги казват, но това не е нужно.
По време на презентацията си тази сутрин дадох пример с един френски предприемач, който започва с внос на макети самолети от Китай. Първата партида, която поръчва е 100 бр. Това, което прави е, че от кутиите на самолетите маха инструкциите на китайски език и ги заменя с такива на френски, след това ги пуска за продажба в Ebay. Той не е притежавал продукта и не е притежавал дистрибуционните канали, бавно е изградил бизнес от това. Преди около 1-2 години бизнесът му достига оценка от 5 млн. евро, който той и жена му ръководят от гаража на шатото си извън Париж. Смятам, че много бъдещи предприемачи биха били доволни от 5-милионна оценка на бизнес, развиван от вас и съпругата ви. Това е класически пример за мислене в малък мащаб “thinking small”, използване на вече съществуващи контакти и инфраструктура. Интересен бизнес подход.
Когато говорим за големи, лесно и бързо скалируеми компании с пробивни продукти, има един тон изговорени неща. Какво би посъветвал предприемачите, които мислят в по-малки мащаби?
Джейсън Бол: Като за начало има книга “The Lean Startup”, в нея много се говори за MVP или подходът, при който валидираш продукта или услугата си, изразходвайки най-малко усилия и ресури. Има много книги, които могат да бъдат прочетени и методологии, които да бъдат използвани. Друго нещо, което искам да кажа, е – просто направете продукта си и го изпратете. Това е най-важното, което можете да направите. Покажете го на клиенти, приятели, партньори. Съберете обратна връзка.
Ако е малка компания, може би сте сами, което означава, че завършването на продукта зависи само от вас. Просто го пуснете, започнете да продавате.
Един пример: Преди няколко години присъствах на конференция в Лондон. Един от презентаторите излезе на сцената и каза: “Ние продаваме автомобилни гуми по интернет”, помислих си: “доста труден бизнес”. След редица въпроси от негова страна към публиката, стана ясно, че от стотиците присъстващи само един човек в цялата зала си е купувал гуми по интернет. За нас стана още по-ясно, че продажбата на автомобилни гуми по интернет е трудна работа. След това, започвайки презентацията, основателят на компанията каза, че имат годишен приход в размер на 200 млн. евро…, а моята челюст увисна. Това не е пример за мислене в малък мащаб, това е просто вдъхновяваща история за това, какво може да се продава в интернет.
Презентацията на Джейсън Бол, от DigitalK 2013