Начало / All / Андреас Клингер за участието си в Balkan Venture Forum Sofia

Андреас Клингер за участието си в Balkan Venture Forum Sofia

Andreas_Klinger@BVFSofiaАндреас Клингер е съосновател на LOOKK.com – стартъп със социален елемент, който имал за цел да промени модната индустрия. Андреас Клингер е и гост – лектор на събитието Balkan Venture Forum Sofia, което ще се проведе от 21-22 Май в София, в зала 3 и 3.1 на Националния дворец на културата.

Разкажи ни накратко за себе си.

До скоро движех моден стартъп, наречен LOOKK.com, базиран в Лондон. Имахме имена на инвеститори като Seedcamp, 500 Startups, Eden Ventures и още няколко добре познати. Работихме по стартъпа около 3-4 години, но в края на краищата решихме да прекратим дейността в началото на тази година. Оттогава работя със стартъпи, за да им помогна да разберат сигналите от клиентите си по-добре и най-важното – по-рано.

Какво си чувал за Българската предприемаческа/стартъп екосистема?

Половината от нашата компания беше българска. Произвеждахме облекла в София и нашият екип от разработчици беше базиран там. Благодарение на това имах възможността да посещавам България сравнително често. Аз лично съм много голям фен на София и много се радвам да видя развитието на стартъп общността. Не смея да кажа много имена, защото ще изпусна някой, но например Eleven и LAUNCHub са много известни дори извън Централен и Източноевропейския регион.

Знаем, че ще бъдеш лектор на Balkan Venture Forum Sofia през м.Май, на какво ще наблегнеш по време на участието си?

Вярвам, че повечето основатели на стартъпи могат изключително добре да изградят нещо. Много имат технически познания, някои вече имат опит в стартирането на компании. Основателите могат да изпълняват. Специално България е известна с техническия си талант – компании като Телерик или “места за хакери” като Initlab ми идват веднага на ум.

Вярвам, че всички сме добри в правилното развитие на някакви неща, но не струваме в развитието на правилните неща.

Има истерия около методологии като “lean startup” или “customer development”. Всички знаем, че искаме да комуникираме с нашите клиенти. “Нашите клиенти обичат това, което правим”, “Имаме положителна обратна връзка от тях”, са неща, които чувам доста често от стартъпи. Проблемът е: Хората лъжат!LOOKK-Logo

Всички лъжат. Вие лъжете, когато „поискате обратна връзка”, когато непреднамерено карате човека да каже това, което искате да чуете. Те пък лъжат в отговора си, защото искат да запазят мотивацията ни или просто, защото сме били убедителни.

Базирайки се на работата на много експерти по “UX” (User Experience) и “Customer Development” на Стив Бланк, аз наблягам на няколко техники за това как да различите полезна обратна връзка (feedback) – такава, чрез която можете да надграждате и безполезна обратна връзка, която дори може да убие компанията ви.

Как би дефинирал “Успешен продукт”?

Сцепление на продукта (Traction).

Какво трябва да знаят предприемачите при техния “Customer development”?

Разберете проблема на своите клиенти от тяхна гледна точка и с техните думи. Те купуват/използват продукти, защото им вършат някаква работа. Вашият инструмент може да бъде перфектно решение без съществуващ проблем или вие може да комуникирате с грешните хора и неправилните думи. Ако наистина разбирате нуждата и това, което трябва да се реши, то тогава можете да изградите добре фокусиран продукт.

Какъв е твоят съвет за стартиране “lean”?

Не се целете към Светия Граал. Това, че правите всичко “lean”, не означава, че ще успеете. Предприемачеството изисква съобразителност, креативност и усърдна работа. Никоя методология няма да промени това.”Lean” моделите само ще ви помогнат да намалите до минимум влиянието на всяка една от грешните стъпки и провали, които правите.

Дай един бърз съвет за българските предприемачи.

Включете се в Balkan Venture Forum Sofia, за да се свържете с българи и чужденци, които мислят като вас. Сега се намираме в най-добрия момент за развитие на предприемачеството.

Ако мога да бъда полезен на някого, можете да достигнете до мен чрез Twitter – @andreasklinger

Balkan Venture Forum, е водещ регионален форум за инвестиции и иновации. Събитието ще събере на едно място десетки инвеститори от цял свят с горещия предприемачески талант.

Balkan_Venture_Forum_Sofia2


Автор: Никола Янев

Никола Янев
Никола Янев е основател на Entrepreneur.bg, Президент на предприемаческата организация Start It Smart и организатор на събитията Sillicon Drinkabout Sofia. Пътува, чете, стартира и дава максимума от себе си. Вярва в доброто, хуманността и своите цели.