Стевица Кухарски e oпитен предприемач от Загреб, Хърватска. Той е основател и изпълнителен директор на Habbits и IT4U.
Разкажи ни малко за себе си. Как започна всичко около Habbits?
Стевица: Започнах професионално да се занимавам с разработването на апликации когато бях на 21. През 2003 г. стартирах първата си комапания, а година по-късно започнах да се занимавам с мобилни разработки, създавайки съдържание за хърватския Т-Mobile. Работил съм и по редица проекти с други европейски компании. През 2010 г. стартирах втората си компания, която е фокусирана изцяло върху мобилни приложения. Тук започнахме Habbits. Това е новото поколение образователни мобилни апликации. Комбинира функции на познатото ни тамагочи Talking Tom и помага на децата да изграждат навици от малки. През 2012 г. получихме финансиране от LAUNCHub и този проект се превърна в гръбнака на компанията.
Какви проблеми срещна, когато започна да развиваш своя стартъп?
Стевица: В началото имахме проблем с установяването на нашата таргет група. Когато разработихме първата версия на приложението, мислехме че това са главно жени, родители, деца, тийнейджъри. Общо взето всички без мъже. Най-големият ни проблем беше да дефинираме пазара. След по-дълбоко проучване, стигнахме до извода, че нашите клиенти са деца на възраст от 3 до 8 години. Тук дойде следващият проблем, а именно – как да забавляваме тези деца и как да направим приложението по-полезно за техните родители. Не искаме да е просто поредното приложение, копие на Talking Tom, защото животните говорят, когато ги докоснеш и концепцията е близка. Имаме намерение да го направим интересно за децата и образователно за родителите им. Реално това е един от най-големите ни проблеми, но се надяваме да го разрешим следващите 2-3 години и естесвено да създадем оше продукти в Habbits.
Какво би посъветвал други стартъпи, които сега започват да разработват своята апликация?
Стевица: Първо, анализирайте пазара. Второ, не правете неща, които никой не използва. Това е доста срещана грешка според мен. Няма нужда да се разработва нещо, което не необходимо на никого. Намерете свободна ниша и я запълнете. Това обаче няма да стане, ако стоите в офис или затворени в една стая и се чудите от какво имат нужда хората. Излезте навън, говорете с тях и разберете какви са техните проблеми, а след това предложете решение.
На какво те научи твоят опит през годините?
Стевица: Ако искате да успете, не бива да се задоволявате само с четенето на книги, а просто да го направите. Създайте продукт и го пуснете на пазара. Неуспехът не бива да ви плаши. Ако сте упорити ще успеете! Често се шегувам, като казвам – “Който банкрутира, консултира.” Често срещана грешка на Балканите е мисленето, че да банкрутираш е нещо лошо, докато в САЩ не е така. Това, че сте се провалили значи, че сте научили много. Най-важното в стартъп обществото е, когато научите нещо и затвърдите своите знания за него – споделете го! Не пазете знанията за себе си, те могат да помогнат на много хора да осъществят мечтата си.
Благодарим на Стевица за отделеното време!
Pingback: Деян Витанов - български сериен предприемач базиран в Силициевата Долина | Entrepreneur.bg()
Pingback: Предприемачеството - Козът на България? - с Алън Барел | Entrepreneur.bg()