Поне веднъж по време на развитието на вашата стартираща компания, ще ви се наложи да направите презентация (pitch), представяйки идеята, проблема, решението, напредъка и дейността на стартъпа ви. Когато се изправите пред инвестиционното жури, вие трябва да представите най-нужната и точна информация за вашата идея, в рамките на даденото ви време, което в повечето случаи варира от 60 секунди до 5 минути.
В следващите редове ще се опитаме да ви дадем насоки за това, как да направите възможно най-добрия pitch в рамките на 10 слайда. Техниката, представена по-долу е от книгата The Art of the Start на Guy Kawasaki.
Десетте слайда ще бъдат както следва:
- Заглавие
- Проблем
- Решение
- Бизнес модел
- Секретният сос
- Маркетинг и продажби
- Конкуренция
- Екип
- Главни метрики и финансови прогнози
- Текущо развитие
1. Заглавие
В този слайд поставете името на стартъпа, който презентирате. Посочете вашето име и детайли за контакт. Можете да поставите и кратко послание, което носи компанията ви.
2. Проблем
– Какъв е проблемът, който решавате?
– Коя група хора имат този проблем? Можете да обобщите някакви кратки цифри или анализи относно направените проучвания.
– Помислете, дали наистина това е проблем и дали е болка за клиента, която вие облекчавате.
– Опишете проблем, който хората наистина имат и свързват със себе си. Не бъдете решение, търсещо проблем.
3. Решение
– Как ще облекчите болката на клиента и ще решите проблема му?
– Бъдете сигурни, че публиката разбира ясно:
- Какво продавате.
- Каква е стойността, която предлагате за цената на продукта.
- Това не е място за задълбочени технически описания, просто кажете “как”.
4. Бизнес модел
– Как правите пари?
- Кой ви плаща?
- През какви канали минава продуктът/услугата ви?
- Какъв е вашият “gross margin”?
– Като цяло нов неизпробван бизнес модел плаши инвеститорите.
- Ако наистина е революционен, обяснете го по начин, по който ще ви разберат
- Представете имена на компании, които вече използват такъв бизнес модел
5. Секретният сос
– Каква е секретната технологична тайна или магия зад продукта ви?
– Какво е конкурентното ви предимство?
– Как сте по-добри от конкурентите си?
– В този слайд избягвайте текст. Използвайте диаграми и схеми.
6. Маркетинг и продажби
– Времева линия на продажбите и ефективност на маркетинга.
– Как ще достигнете до клиентите си?
– Как ще излезете на пазара и ще спечелите клиентите си? -Убедете публиката, че имате ефективна “Go-to-Market Strategy”.
7. Конкуренция
– Пълен изглед над полето с конкуренти.
- Колкото повече толкова по-добре.
– Никога не пропускайте конкуренцията си!
- Инвеститори, клиенти и служители искат да знаят защо сте по-добри от останалите, а не защо те са по-зле от вас.
– Никога не казвайте, че нямате конкуренция!
8. Екипът
– Кои са главните играчи, инвеститори и борд на директори?
– Не се притеснявайте ако не сте с перфектен екип
- Всички екипи имат дупки.
- Въпросът е да знаете, че има дупки, които искате да запълните.
9. Главни метрики и финансови прогнози
– 5-годишни финансови прогнози.
– Покажете и ключовите си метрики, с които измервате успеха на компанията.
- Клиенти, лицензи, продажби и т.н.
– Направете така, че хората да разберат прогнозите, които правите, като им обясните как ще стигнете до тях.
10. Текущо развитие
– Какъв е статуса ви на развитие в момента?
- Какво сте постигнали до съответната дата на презентацията?
- Времева линия на развитието ви.
- Как ще използвате парите, които искате от инвеститорите?
– Споделете позитивни резултати, които са налице точно в момента.
Приключете презентацията, като призовете публиката към действие (да влезне в сайта ви, да сканира даден QR код, да изпробва продукта ви и тн.)
Презентацията 10 slide pitch
Полезни линкове:
Pitchenvy.com – база данни с презентации pitch-ове на компании
The Art of the Start от Guy Kawasaki
Препоръчваме ви:
4 основни ключа в комуникацията с публиката при презентиране, от Любомир Стоянов