На форума „Професионално и дуално: ОБРАЗОВАНИЕ +“, организиран от BGlobal и Mediapool.bg, представители на водещи компании и работодателски организации споделиха своя опит, успехи и трудности в прилагането на дуалното обучение. Събитието, проведено на 6 ноември в София, събра ключови фигури от индустрията, образованието и неправителствения сектор, които очертаха пътя към по-добра връзка между бизнеса и професионалните гимназии.
Латекоер България: три години устойчиво партньорство
Стефка Надолийска, представител на Латекоер България, разказа за успешната реализация на три поредни пълни паралелки в Пловдив. Компанията работи активно с кариерния център към МОН и с Техническия университет – филиал София, за да осигури плавен преход от училище към реална работна среда:
„Нашите експерти участват като гост-лектори, а учениците се обучават в авиационни специалности. Предизвикателство остава администрирането на часовете – искаме повече гъвкавост, за да можем да включим реални теми от практиката.“
Еврохолд: 248 ученици с дуално обучение, 40% остават в компанията
Евгения Накова от Еврохолд подчерта, че дуалното обучение е не просто образователен модел, а дългосрочна инвестиция в човешки капитал. Компанията е обучила 248 ученици по програмата „Домино“, като близо 40% от тях са останали да работят в структурата след завършване:
„Започнахме преди 10 години. Днес имаме устойчив модел, който мотивира младите хора и им дава реална перспектива. Те се чувстват равностойни с колегите си и намират смисъл в професионалното си развитие.“
АИКБ: работодателите искат повече гъвкавост и подкрепа
Росица Стелиянова от Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) припомни, че още при старта на програмата „Домино“ са създадени съвети по настояване на бизнеса, които продължават да работят за реформи в професионалното образование:
„Събираме обратна връзка от компаниите – проблемите са реални: липса на преподаватели, административни пречки, неяснота в план-приема. Предлагаме пенсионирани експерти да се включат като обучители – те имат ценен опит, който може да бъде предаден на младите.“
Какво следва?
Модераторът на дискусията, Гергана Раковска от Фондация на бизнеса за образованието, обобщи: „Дуалното обучение работи, когато има доверие, ангажираност и визия. Примерите от компаниите показват, че бизнесът е готов да инвестира в бъдещето – стига системата да го подкрепя.“
