Социалните платформи ли са съвременният метод за предлагане и откриване на работни места, и какво е бъдещето на пазара на труда разказва маркетинг специалистът Радина Драгиева от Top Skills Recruitment.
Настъпващата дигитализация бележи осезаемо влияние върху бизнес сектора. С настъпването на пандемията от Ковид-19 се забелязва тенденцията за масово позициониране на компаниите в онлайн средата. Паралелно с това, социалните мрежи увеличават масата си от потребители и се превръщат в сцена за популяризиране на бизнеса.
Маркетинг специалистът Радина Драгиева споделя за влиянието на социалните мрежи върху пазара на труда.
Важно ли е за компаниите да се позиционират в онлайн пространството?
Всяка компания ще извлече ползи от позиционирането си онлайн предвид огромната роля на социалните мрежи в заформянето на потребителско мнение и тенденции за консумация.
Социалните мрежи допринасят в различни аспекти от развитието на компаниите. На първо място трябва да се отчете положителната тенденция в привличането на клиенти и откриването на нови пазарни ниши за развитие.
Други не по-малко значими аспекти са изграждането на онлайн репутация, генерирането на бизнес контакти и откриването на потенциални служители. Онлайн организациите могат да осъществяват прецизно търсене, както на клиенти, така и на потенциални кадри за увеличаване на своя екип.
Как определяте влиянието на социалните мрежи на пазара на труда?
В настоящ план, социалните мрежите оказват положително влияние върху пазара на труда и по-конкретно върху нашата работа в сферата на човешките ресурси. С тяхна помощ се увеличава скоростта по намиране на подходящи служители за заемане на позиции в компаниите чрез мрежа от голям брой потребители.
Освен това, компаниите увеличават своите приходи, тъй като могат да се популяризират сред по-голяма аудитория. Социалните мрежи още допринасят за по-ефективното свързване между компаниите и изграждането на стабилни партньорства.
Социалните мрежи променят ли ролята на специалистите по човешки ресурси?
Смятам, че няма взаимовръзка между социалните мрежи и функциите на специалистите по човешки ресурси. Работейки за клиент с онлайн присъствие, ролята и задачите на нашата агенция за подбор на персонал ще останат същите.
Специалистите по човешки ресурси имат общовалидни функции за компаниите, независимо от сферата на работа.
HR-ите са невидимото лепило на всяка компания и тяхната дейност не бива да се подценява. В основата си тя е много лична и сме далеч от етап, в който работата на HR специалиста би се повлияла от онлайн тендеции и промени.
Кои са най-подходящите социални мрежи за наемане на служители и предлагане на работни места?
На първо място бих посочила платформата LinkedIn, тъй като тя е изцяло бизнес ориентирана и дава възможност на фирми и потенциални кандидати да създават свой профил и автобиография.
Кандидатите могат да създадат свой профил с креативно съдържание за привличане на работодателите. Платформата позволява още добавяне на постижения и събития в професионален план. В допълнение, потенциалните кадри могат да проверят бъдещите си работодатели, какво е тяхното онлайн присъствие, каква е културата на компанията и какво могат да очакват. Така можем да направим по-информирано решение при приемане или отхвърляне на оферта за работа. Преди разчитахме само на интервюта и ако имаме късмет на коментари от познати. Вече имаме възможност да направим пълен background check на една компания – във всяка една социална мрежа и дори в сайтове за оценяне на работодатели.
От гледна точка на бизнеса, LinkedIn дава предимства като лесното и бързо откриване на подходящи кандидати, които дори все още не са пратили своето CV. Публичните ни профили са достъпни за всеки рекрутър и съобщения за привлекателно позиции не са рядкост, дори когато ние самите не търсим промяна.
Виждаме тендецията много компании да се опитват да използват всеки онлайн канал за работа. LinkedIn публикациите напуснаха сайта и плъзнаха във Facebook, Instagram, Twitter или X, TikTok и дори Reddit. Много е важно бизнесите да разберат аудиторията си и да не залагат на „колкото повече, толкова повече“. Подобна стратегия рядко би имала успех, а най-често има точно обратния ефект. Милениълите и Gen Z са пренаситени с реклами в онлайн пространството. Където и да отворят ще видят спонсориран пост. Платформи, които целяха забавление, се превърнаха в полусполучлив инструмент за бизнес и това само отблъсква младите служители.
Онлайн присъствието не винаги е позитивно прието и бизнесите трябва да си поставят ясни цели преди да започнат да публикуват съдържание.
В контекста на социалните мрежи и дигитализацията на бизнеса, няма как да не се спомене явлението „digital footprint“. Как влияе на пазара на труда?
С напредъка на социалните мрежи несъмнено говорим за демократизация на общуването. С други думи съвременният потребител е свободен да споделя и разпространява информация, оставяйки дигитален отпечатък след себе си или иначе казано популярният термин digital footprint. Tази тенденция за генериране на онлайн съдържание е най-често срещана сред потребителите от поколението Z (Gen Z) и милениълите, които са отраснали с Интернет. Съвсем логично младите поколения да са по-склонни да отделят време в развитието на социалните си профили и следователно да оставят по-голям цифров отпечатък.
Това е като каталог на всичко, което публикуваме. Много е важно всички ние, които публикуваме онлайн, където и да било, да сме наясно, че триенето не е равно на заличаване. Всичко, което някога сме качвали, може да бъде намерено. Има сайтове и онлайн архиви, които ти позволяват да намериш стари публикации и произход на снимки, текстове и т.н. Затова и трябва да сме внимателни какво казваме и какво правим.
Нашето онлайн присъствие влияе на всеки аспект от живота ни. Включително търсенето на работа. Лоша шега или пошла снимка могат да ни костват мечтаната позиция. Важно е да премисляме какво споделяме, защото веднъж натиснем ли Enter не можем да го върнем.
Генерално явлението digital footprint заслужава повече внимание. Стъпка, която можем да предприемем, е заключването на лични профили, в които публикуваме неща от ежедневието си.