Екипът на Escreo
Екипната работа в един стартъп или професионален екип не може да съществува без споделянето на идеи между членовете на екипа – брейнсторминг сесии, нови концепции, иновативни идеи, скръм срещи и т.н.
Стартъпът, който ви представяме в тази статия създава продукт, който подкрепя точно тази цел – споделянето на идеи в офиси, училища, университети или дори вкъщи.
Българската стартираща компания Escreo произвежда продукт, или както те казват „цяло изживяване“, чрез който можете да превърнете всяка стена в повърхност, на която да пишете или рисувате с маркер, след това да изтриете написаното, точно както на всяка бяла дъска.
От нашето интервю ще разберете повече за българската компания Escreo и какво е да си стартъп с физически продукт в нашата страна.
Здравейте! Какво е “Escreo” и какво правите?
Escreo e компания, която цели да преобрази работното място. Нашата идея е да създадем максимално много места в офиса, където хората да имат възможност да визуализират идеите си спонтанно, свободно и лесно, както и да имат повече възможности да работят заедно.
Постигаме това чрез вълшебно покритие, което превръща стените на офиса в място за писане, рисуване и споделяне на идеи.
Най-просто казано, става дума за боя, която се нанася върху стени и други повърхности, превръщаща ги в площ с характеристиките на бяла дъска, върху която може да се пише с маркер. По този начин всеки ден, навсякъде в офиса и по всяко време човек може да записва своя план за деня, седмични задачи и цели, стратегии или просто вдъхновяващи цитати и забавни рисунки.
Така ние се стремим да направим живота в офиса много по-пъстър и приятен. Вярваме, че чрез нашата идея ще допринесем към по-продуктивен и по-творчески работен процес на екипната работа на работното място.
Как започнахте работа по този продукт?
Бяхме на предприемаческа програма в САЩ и видяхме подобен продукт там. Мястото беше супер свежо и иновативно, защото всички стени бяха изписани и изрисувани. После решихме да намерим негово приложение и на българския пазар. Отначало мислехме за внос, после започнахме да събираме отделните компоненти от различни краища на света, впоследствие намерихме професионален технолог, който привлякохме към екипа и сега започваме производство в България.
Кои са вашите таргет клиенти? Как достигате до тях?
На този етап – компании, които използват бели дъски в конферентните си зали или офиси като цяло. Също така и тези, които тепърва ще откриват нови офиси и търсят умно решение за това как да оптимизират своето пространство. Опитваме се да достигнем до творческите директори, дизайнери, архитектурни бюра, за да могат всички да знаят за съществуването на нашия продукт и предлагана услуга. Говорим и с блогъри от бранша. Използваме социалните мрежи, google, лични контакти, срещи, акселератора Eleven (от който сме част), приятели, медии, препоръки от клиенти и т.н.
Приложение на вълшебната боя на Escreo
Споменахте, че извършвате разработката и производството в България? Защо точно тук?
Да, в България и още по-конкретно в Русе. Вече започнахме “обзавеждането” на наша малка фабрика. Искахме да започнем производство в нашата страна, което е много ценно – по този начин целият процес на изработване на продуктите ни е под наше наблюдение (работим само с качествени материали, които реално виждаме), имаме възможност постоянно да въвеждаме иновации във видовете бои и различните функционалности, можем да бъдем и много по-гъвкави в ценообразуване.
С какво превъзхождате конкурентните продукти в световен мащаб?
В момента имаме два големи конкурента в световен мащаб. Сега нашите предимства са, че предлагаме матова боя, върху която може се прожектира по-добре, тъй като няма толкова отблясъци. Предлагаме различни цветове, не само бяла и прозрачна боя, което ни дава възможност да предложим на клиентите ни по-голям избор и това се цени. В допълнение предлагаме и услугата за боядисване и консултиране, което се оказва голямо предизвикателство за нашите клиенти, и не само за тях, а и за нас. Като цяло нашата цел е да предлагаме не просто покритие, а цяло изживяване.
Къде срещнахте трудности? Как ги преодоляхте и какво научихте?
Продължаваме да срещаме трудности, постоянно. Първо се затруднихме да определим нашата “персона” – кой е човекът (организацията), който най-лесно и бързо ще възприеме нашия продукт, а и ще има възможност да вземе решението да го закупи. Отначало най-естествено ни хрумна, че това ще са семейства, детски градини и училища. Оказва се обаче, че на практика, когато започнахме да говорим с тях, нуждата им се оказа съвсем различна и на този етап не разпознават необходимостта от нашия продукт.
Поради тази причина опитахме друг клиентски сегмент – компании. Те вече имат потребността от място за споделено писане и рисуване (flipcharts, бяла дъска, фолио). За тях нашата идея е една стъпка нагоре, но не е революционна, когато става въпрос за промяна в интериора и визията на конферентната зала например.
В този случай научихме, че активното слушане и бързо тестване на хипотези е много важно.
Сега се концентрираме върху директните продажби, а това е трудоемко и отнема повече време. Пътят, който извървяваме, докато сегментираме пазара, намерим верния контакт, свържем се с него и стигнем до среща, е доста дълъг. В момента всичко става през лични познати и приятели.
Ценообразуването също е нещо, върху което постоянно работим. Опитваме се да улесним максимално нашите клиенти, но в същия момент да намерим най-оптималната за нас цена. Досега цената се определяше на боядисан квадратен метър, сега мислим да направим няколко комплекта с различно количество боя и фиксирана цена.
Относно ценообразуването си мислехме, че клиентите искат по-ниска цена, а истината е, че те искат по-добро качество. Цената може да се определи, ако можеш да кажеш, каква добавена стойност донася твоят продукт на клиента. Най-лесното е да я намалиш, но това невинаги (а може би и рядко) решава първоначалния проблем.
Какви са целите, които имате за следващите две години? Къде искате да бъдете тогава?
Първата ни цел е да достигнем ниво на устойчиви продажби всеки месец. Да опознаем нашите клиенти, техните нужди и да натрупаме най-много “user cases”. Да имаме достатъчна маса от клиенти и партньори. Да се позиционираме на българския пазар. След това (надяваме се до 6 месеца) целта ни е да излезем извън нашата страна. Първо мислихме за Балканите, сега вървим все по-назапад – Англия и Германия. В крайна сметка обаче, ако утре намерим партньор в Азия, може и оттам да започнем. Това е и причината да оставаме отворени към всички възможности.
В краткосрочен план искаме да направим продуктов дизайн, който да улесни максимално нашите потребители – всеки сам да може да нанесе покритието в своя дом или офис. Разговаряме с възможни дистрибутори, които ще ни дадат допълнителен тласък до по-широка аудитория, а и това е възможност за по-естествено разширяване извън България.
Важно е да участваме на различни събития и тематични изложения, за да станем по-разпознаваеми, защото този продукт е нов за пазара.
Кои са постиженията, с които най-много се гордеете дотук?
Постижение е, че година и половина работим заедно в екип от няколко интересни и различни човека. Това е най-ценното на този етап. Колкото и банално да звучи, да обсъждаш, да взимаш решения бързо, да изграждаш стратегии и да имаш обща визия не е проста работа. Радваме се, че срещаме позитивните гледни точки на ментори, които ценят факта, че създаваме продукт в България и то “физически” продукт, такъв, който можеш да пипнеш. Щастливи сме, че СУ “Св. Климент Охридски” използва нашето решение като част от реновацията на своята 272 аула. А ВУЗФ също се превърнаха в наш партньор. Радваме се, че клиентите ни се връщат при нас за повече и по-големи поръчки и ни препоръчват на свои колеги и приятели. Докато си говорим в момента, създаваме нашите вълшебни стени в Telerik, SAP и VMWare, което ни дава една нова перспектива и гръб от референции.
Покрай работата си по Escreo срещаме много хора и доказали се професионалисти, което ни обърква, обогатява, смирява и в същия момент ни окриля.
Бел. ред. – Благодарим на екипът на Escreo за отделеното време! Пожелаваме им успех и повече стени за боядисване!
Споделете тази статия със своите приятели, за да вдъхнови и тях.