Начало / All / Предприемач в България. Защо не? – Моника Георгиева

Предприемач в България. Защо не? – Моника Георгиева

Предприемач в България. Защо не? – Моника Георгиева

Съвместно с най-големия кариерен форум за българи с опит и образование в чужбина „Кариера в България. Защо не?”, осъществяваме рубрика, в която представяме българи, получили своето образование в чужбина и завърнали се в България, за да стартират бизнес тук.

В тази статия от поредицата ви представяме Моника Георгиева – маркетинг директор в стартираща компания и творчески ръководител в колектив за изкуства. Моника е живяла и учила в Канада, завършила University of Toronto и специализирала в Лондон.

Научете повече от разговора ни в с нея:

Кои са трите думи, които най-добре те описват?

Творчество, щрих, изневиделица

Къде си учила извън България и колко време прекара там?

След като завърших първи клас в Пловдив съм учила само извън България. Със семейството ми имигрирахме в Торонто през 2001 г., това ми даде възможността да изкарам бакалавъра ми в колежа Виктория в University of Toronto и да прекарам последната си година в Лондон за специализация по английска литература в University College London.

С какво се занимаваш в момента/над какво работиш?

От скоро се преместих обратно в София и работя като маркетинг директор за българска софтуерна компания финансирана от един от нашите местни стартъп фондове. Творчески ръководител съм и на колектив за изкуствата Klaxon Press както и маркетинг консултант за стартиращи компании.

Какво те накара да се върнеш в България и да започнеш работа по собствен бизнес тук?

За мен, успехът в каквото и да е мое начинание винаги се е измервал с това дали допринася към надграждането на някаква сфера у дома. Вярвам, че идеята за Klaxon Press би се приветствала навсякъде но е най-належаща и съответно най-ценна тук в България.

Смяташ ли, че България е добра дестинация за стартиране на бизнес?

България е в уникална позиция поради ред причини – ресурс от талантливи хора, гъвкави условия, и възможността да изпробваш идеите си в ниши на обществото които приветстват новите начинания. Хората в България търсят позитивна промяна и се съюзяват около тази цел.

Ако можеше да промениш един бизнес фактор в България, какъв би бил той? (фактори, които са пряко свързани с успешното развитие на един бизнес)

Неминуемо, стартирането на едно начинание – дали е неправителствена организация или компания, е свързано с регистрации, легализации и други формалности.

За съжаление, до момента, държавната ни администрация е прекалено отблъскваща за да подпомогне реализацията на една стартираща компания. Има прекалено много спънки и недомислици. Бих променила това.

Кои бяха предизвикателствата, които срещна в стартирането на бизнес в България?

Стартирането на Клаксон Прес се случи много скоро когато се завърнах в България и беше голяма част от културния сблъсък между Канадските ми разбирания и Българската действителност. Шокираща беше бюрокрацията както и трудностите при кандидатстване за финансиране на местно ниво.

За щастие, другите типични предизвикателства пред които са изправени тези които стартират начинание бяха облекчени, тоест имах късмета на намеря страхотен екип, да направим подходящите партньорства и да уточним целите си на време.

Предизвикателството пред което сме изправени сега е да бъдем постоянни. Стараем се да станем част от културните кръгове по стабилен и сигурен начин. Да се разчита на нас.

Какво би казала на българските студенти в чужбина?

Тъй като аз самата съм била студент в чужбина знам, че има два типа – тези които искат да продължат да пребивават извън страната след следването си и тези които събират знания и опит за прилагане в България. Като член на сдружението Тук-Там, вярвам, че именно хората възпитани в международни институции имат способността да създадат промяна и да въведат нова визия за държавата. Насърчавам всички студенти да опознаят целите си и ако преценят, че развитието на България фигурира сред тях, да бъдат сигурни, че това ще се оцени високо от съмишлениците им у дома.

И като за финал какво би казала на хората, които имат идея за стартиране на бизнес?

На скоро прочетох един надпис който гласеше  – „Stop Whining and Deploy“ (Стига сте мрънкали и реализирайте). Доста е директно, но намеква, че човек винаги ще успее да намери причини да се съмнява в идеята си и да се мотае, докато всъщност важното е да прилагаш идеите си, да ги изпитваш, споделяш, надграждаш и развиваш.

Благодарим на Моника за отделеното време! Пожелаваме и успех с творческия колектив и стартъп проектите!

Прочетете и останалите интервюта от поредицата: 

Предприемач в България. Защо не? – Свилен Рангелов

Предприемач в България. Защо не? – Ангел Георгиев

Предприемач в България. Защо не? – Кристиан Митов 

Ежегодният форум „Кариера в България. Защо не?” събира на едно място българи, учили и/или работили в чужбина, с цел да се срещнат с водещи компании в България, да разберат повече за възможностите за реализация тук, както и да се запознаят с много други българи като тях – учили и работили навън.


Автор: Редакторски Екип

Редакторски Екип
Редакторският екип на Entrepreneur.bg е съставен от млади, амбициозни и креативни хора. Целта му е да информира читателите на Entrepreneur.bg за интересните неща, случващи се около българското и световно предприемачество.