Решихте, че ще дадете шанс на първия си онлайн магазин? Най-вероятно вече се чудитe:
“Откъде да намеря продукти, които да продавам в магазина?”
Намирането на добри дистрибутори е от огромно значение за успешния ecommerce бизнес. Методът, с който снабдявате магазина си със стока, фундаментално ще определи бизнес модела ви.
В този раздел ще разгледаме основните типове ecommerce според начина на намиране на стока.
Важни пояснения:
- Локалните особености тук са от огромно значение. Снабдяването със стока в България е съвсем различно от снабдяването със стока в Щатите и още по- различно от това в Китай. В този материал споделям моя личен опит със стоки в България.
- Тази информация е свързана изцяло с използването на ваш собствен ритейл онлайн магазин като основен канал за продажбите ви – не с Amazon и eBay трейдинг или афилиeйт маркетинг.
Дроп шипинг
Този метод не е популярен у нас и ще го разгледаме преди всичко с информационна цел.
Има два начина да купувате стока от търговците на едро: да поръчате стока, която да държите на склад и да пращате на клиентите си, когато получавате поръчки или да ползвате дроп шипинг. Дроп шипингът работи по следния начин:
Да кажем, че току що сме получили поръчка за една преносима батерия от новия ви онлайн магазин за оригинални джаджи. Вие нямате батерията налична на склад, но вашият доставчик на едро я има. Тогава просто пренасочвате клиентската поръчка към вашия доставчик. Доставчикът опакова батерията и я праща вместо вас. Вие от ваша страна таксувате клиента.
Това е подходящ модел за току-що стартиращи икомърс предприемачи поради нулевия риск и минималната бариера за влизане. За жалост, търговските канали в България не са толкова узрели и дроп шипинг услуги у нас почти не се предлагат.
Риселинг
Риселингът или препродаването на стока е най-близката алтернатива до дроп-шипингът за България.
Как работи:
Подобно на дроп шипинга вие не държите никакви продукти на склад. Стоката се държи от големите дистрибутори на едро. При получаване на клиентска поръчка от вашия сайт първо трябва да закупите лично продукта от самия доставчик, след което да изпълните поръчката – да я опаковате и изпратите. Т.е. риселингът е практически същият модел като дроп шипинга с разликата, че вие изпълнявате поръчката, а не вашият доставчик.
Плюсове на риселинга:
- Ниска бариера за влизане – Може да отворите вашия риселърски онлайн бизнес почти веднага. Изискванията от повечето дистрибутори са минимални. В някои по-зрели сектори дори може да очаквате дистрибуторите сами да ви потърсят.
- Не трябва да инвестирате големи суми капитал за инвентар.
- Трябва да купувате инвентар само, когато имате поръчки за изпълнение.
- Не трябва да плащате за наем и поддръжка на собствен склад.
- Цялостният ви бизнес риск е драстично намален. Риселингът е най-подходящият lean startup метод в ecommerce.
Минуси на риселинга:
- Ниска бариера за влизане прави пазара много по-достъпен за конкуренция. Също така очаквайте вече силно утвърдени играчи.
- По-ниски марджини.
- Монополизирана дистрибуция. По-голямата част от търговците на дребно придобиват стоката си от малък набор от дистрибутори, монополизирали даден сектор в страната. Което води до следващия минус:
- Много по-трудно диференциране сред конкуренцията. Тъй като практически продавате едни и същи продукти, ще трябва да вложите големи усилия, за да изградите вашето изключително предложение за продажба (unique selling point).
- Ниски цени и подбиване от конкуренцията. Особено голям минус при ценово чувствителна аудитория като студенти например.
- По-малък контрол над инвентара. Много от дистрибуторите нямат актуализирана база данни с наличната стока в складовете им, а други ще искат да заплатите, за да ви предоставят актуален CSV документ със стоката.
- Сложна логистика и допълнителни разходи за изпълнение на поръчки. За разлика от дроп-шипинга, при риселинга вие изпълнявате поръчката сами.
Въпреки не малкото минуси, риселингът е най-лесният начин да стартирате първия си онлайн икомърс бизнес. Винаги може да преминете към собствен склад след като натрупате начален traction на магазина си.
Собствен склад
Ако искате да продавате продукти в ниши, които са нови за локалния пазар или сте разрастващ се магазин, то най-вероятно ще трябва да поддържате собствен склад със стока.
При собствения склад вие правите предварителни поръчки от дистрибутори и организирате собствен инвентар.
Плюсове на собствения склад
- По-високи марджини.
- Възможност да складирате продукти от международни дистрибутори и по-лесен начин да се диференцирате на продуктово ниво, внасяйки рядко срещани продукти.
- По-добър контрол над наличността на стоката и инвентара като цяло.
Минуси на собствения склад
- Изисква начален капитал. Повечето дистрибутори имат така наречения минимален брой артикули за поръчка или Minimum Order Quantity (MOQ) за всеки продукт. Това значи, че ще трябва да направите предварителна поръчка на даден брой артикули от всеки продукт, който продавате. MOQ-то може да бъде от 1 до няколко хиляди.
Подходете lean, поръчвайки не повече от 5-10 бройки на продукт. В никакъв случай не инвестирайте голям капитал в първата си поръчка от дистрибутор.
- Ангажирате капитал, който не може да бъде ползван. Инвестирайки в налична стока вие буквално заключвате сума пари във вашия склад. Този бюджет не може да бъде активиран за други важни неща от вашия е-магазин като маркетинг, реклама, работна ръка и т.н.
Собственият склад е решение за по-опитните икомърс предприемачи. По-високите марджини и възможността да внасяте продукти от чужбина е доста примамлива отправна точка, но имайте предвид, че трябва да се подготвите за много логистична и организационна работа, която не е за всеки.
Направи си сам продукт
Този подход не е препоръчителен за прохождащи предприемачи, освен ако нямате брилянтна идея с вече доказано търсене. И дори тогава ще ви е необходим голям подбор от умения в съвсем различни сектори – производство, продажби и маркетиране на нов продукт на пазара.
В Щатите този метод става все по-известен и по-голям брой малки бизнеси създават собствени уникални продукти. Главната причина заради това е Amazon. С конкурентните си цени и гигантския подбор на комодити продукти, е изключително трудно да бъдеш конкурентен, продавайки обикновена стока.
В България все още по-малко рисков подход е продажбата на стандартни стоки, а не иновацията.
Как да намеря доставчици?
Отговорът на този въпрос зависи от това кой метод на складиране сте избрали и типът продукти, които искате да продавате в магазина си.
В по-узрели сектори като електрониката и компютрите, където бариерата за влизане е минимална, може да откриете сравнително лесно информация за официалните дистрибутори на различни стоки в България. Обикновено информацията за техните контакти е поместена публично на сайтовете им в секция “за дилъри”, “дистрибутори”, “риселъри” и подобни. Много лесно също така е да потърсите в Google:
“тип продукт, който искате да продавате” + дилър
Например: “компютри” + дилър
Алтернативен вариант е да се свържете директно с по-големите магазини в съответния сектор и да попитате за контакти на търговския отдел на съответния магазин.
Ако сте решили да правите ваш склад или да внасяте продукти от чужбина, AliBaba.com е може би най-добрият ви избор. MOQ-то на продукти в AliBaba варира от 10-20 до няколко хиляди според типа на продукта, а времето за доставка между 2 седмици и 60 дни. Също така трябва да предвидите разходи за мито и ДДС, внасяйки стоки извън Европейския Съюз.
Надявам се тази информация да ви бъде достатъчно полезна, за да откриете по-лесно типа стока, която желаете да продавате.
След като знаем възможностите ни за снабдяване със стока, разбира се, трябва да направим избор за определения тип продукт, който ще продаваме.
В следващия материал ще отговорим на въпроса “как да избера подходящ продукт и ниша за моя магазин?”
Прочети и останалите статии от тази рубрика:
Как да стартирам онлайн магазин? (eCommerce 101)