Начало / All / Как да се снабдим със стока? (eCommerce 101)

Как да се снабдим със стока? (eCommerce 101)

Решихте, че ще дадете шанс на първия си онлайн магазин? Най-вероятно вече се чудитe:

“Откъде да намеря продукти, които да продавам в магазина?”

Намирането на добри дистрибутори е от огромно значение за успешния ecommerce бизнес. Методът, с който снабдявате магазина си със стока, фундаментално ще определи бизнес модела ви.

В този раздел ще разгледаме основните типове ecommerce според начина на намиране на стока.

Важни пояснения:

  • Локалните особености тук са от огромно значение. Снабдяването със стока в България е съвсем различно от снабдяването със стока в Щатите и още по- различно от това в Китай. В този материал споделям моя личен опит със стоки в България.
  • Тази информация е свързана изцяло с използването на ваш собствен ритейл онлайн магазин като основен канал за продажбите ви – не с Amazon и eBay трейдинг или афилиeйт маркетинг.

Дроп шипинг

Дроп шипинг

Този метод не е популярен у нас и ще го разгледаме преди всичко с информационна цел.

Има два начина да купувате стока от търговците на едро: да поръчате стока, която да държите на склад и да пращате на клиентите си, когато получавате поръчки или да ползвате дроп шипинг. Дроп шипингът работи по следния начин:

Да кажем, че току що сме получили поръчка за една преносима батерия от новия ви онлайн магазин за оригинални джаджи. Вие нямате батерията налична на склад, но вашият доставчик на едро я има. Тогава просто пренасочвате клиентската поръчка към вашия доставчик. Доставчикът опакова батерията и я праща вместо вас. Вие от ваша страна таксувате клиента.

Това е подходящ модел за току-що стартиращи икомърс предприемачи поради нулевия риск и минималната бариера за влизане. За жалост, търговските канали в България не са толкова узрели и дроп шипинг услуги у нас почти не се предлагат.

Риселинг

Риселинг

Риселингът или препродаването на стока е най-близката алтернатива до дроп-шипингът за България.

Как работи:

Подобно на дроп шипинга вие не държите никакви продукти на склад. Стоката се държи от големите дистрибутори на едро. При получаване на клиентска поръчка от вашия сайт първо трябва да закупите лично продукта от самия доставчик, след което да изпълните поръчката – да я опаковате и изпратите. Т.е. риселингът е практически същият модел като дроп шипинга с разликата, че вие изпълнявате поръчката, а не вашият доставчик.

Плюсове на риселинга:

  • Ниска бариера за влизане – Може да отворите вашия риселърски онлайн бизнес почти веднага. Изискванията от повечето дистрибутори са минимални. В някои по-зрели сектори дори може да очаквате дистрибуторите сами да ви потърсят.
  • Не трябва да инвестирате големи суми капитал за инвентар.
  • Трябва да купувате инвентар само, когато имате поръчки за изпълнение.
  • Не трябва да плащате за наем и поддръжка на собствен склад.
  • Цялостният ви бизнес риск е драстично намален. Риселингът е най-подходящият lean startup метод в ecommerce. 

Минуси на риселинга:

  • Ниска бариера за влизане прави пазара много по-достъпен за конкуренция. Също така очаквайте вече силно утвърдени играчи.
  • По-ниски марджини.
  • Монополизирана дистрибуция. По-голямата част от търговците на дребно придобиват стоката си от малък набор от дистрибутори, монополизирали даден сектор в страната. Което води до следващия минус:
  • Много по-трудно диференциране сред конкуренцията. Тъй като практически продавате едни и същи продукти, ще трябва да вложите големи усилия, за да изградите вашето изключително предложение за продажба (unique selling point).
  • Ниски цени и подбиване от конкуренцията. Особено голям минус при ценово чувствителна аудитория като студенти например.
  • По-малък контрол над инвентара. Много от дистрибуторите нямат актуализирана база данни с наличната стока в складовете им, а други ще искат да заплатите, за да ви предоставят актуален CSV документ със стоката.
  • Сложна логистика и допълнителни разходи за изпълнение на поръчки. За разлика от дроп-шипинга, при риселинга вие изпълнявате поръчката сами. 

Въпреки не малкото минуси, риселингът е най-лесният начин да стартирате първия си онлайн икомърс бизнес. Винаги може да преминете към собствен склад след като натрупате начален traction на магазина си.

Собствен склад

Собствен склад

Ако искате да продавате продукти в ниши, които са нови за локалния пазар или сте разрастващ се магазин, то най-вероятно ще трябва да поддържате собствен склад със стока.

При собствения склад вие правите предварителни поръчки от дистрибутори и организирате собствен инвентар.

Плюсове на собствения склад

  • По-високи марджини.
  • Възможност да складирате продукти от международни дистрибутори и по-лесен начин да се диференцирате на продуктово ниво, внасяйки рядко срещани продукти.
  • По-добър контрол над наличността на стоката и инвентара като цяло. 

Минуси на собствения склад

  • Изисква начален капитал. Повечето дистрибутори имат така наречения минимален брой артикули за поръчка или Minimum Order Quantity (MOQ) за всеки продукт. Това значи, че ще трябва да направите предварителна поръчка на даден брой артикули от всеки продукт, който продавате. MOQ-то може да бъде от 1 до няколко хиляди.

Подходете lean, поръчвайки не повече от 5-10 бройки на продукт. В никакъв случай не инвестирайте голям капитал в първата си поръчка от дистрибутор.

  • Ангажирате капитал, който не може да бъде ползван. Инвестирайки в налична стока вие буквално заключвате сума пари във вашия склад. Този бюджет не може да бъде активиран за други важни неща от вашия е-магазин като маркетинг, реклама, работна ръка и т.н. 

Собственият склад е решение за по-опитните икомърс предприемачи. По-високите марджини и възможността да внасяте продукти от чужбина е доста примамлива отправна точка, но имайте предвид, че трябва да се подготвите за много логистична и организационна работа, която не е за всеки.

Направи си сам продукт

Направи си сам продукт

Този подход не е препоръчителен за прохождащи предприемачи, освен ако нямате брилянтна идея с вече доказано търсене. И дори тогава ще ви е необходим голям подбор от умения в съвсем различни сектори – производство, продажби и маркетиране на нов продукт на пазара.

В Щатите този метод става все по-известен и по-голям брой малки бизнеси създават собствени уникални продукти. Главната причина заради това е Amazon. С конкурентните си цени и гигантския подбор на комодити продукти, е изключително трудно да бъдеш конкурентен, продавайки обикновена стока.

В България все още по-малко рисков подход е продажбата на стандартни стоки, а не иновацията.

Как да намеря доставчици?

Отговорът на този въпрос зависи от това кой метод на складиране сте избрали и типът продукти, които искате да продавате в магазина си.

В по-узрели сектори като електрониката и компютрите, където бариерата за влизане е минимална, може да откриете сравнително лесно информация за официалните дистрибутори на различни стоки в България. Обикновено информацията за техните контакти е поместена публично на сайтовете им в секция “за дилъри”, “дистрибутори”, “риселъри” и подобни. Много лесно също така е да потърсите в Google:

“тип продукт, който искате да продавате” + дилър

Например: “компютри” + дилър

Как да намеря доставчици, дистрибутори, дилъри, риселъри?

Алтернативен вариант е да се свържете директно с по-големите магазини в съответния сектор и да попитате за контакти на търговския отдел на съответния магазин.

Ако сте решили да правите ваш склад или да внасяте продукти от чужбина, AliBaba.com е може би най-добрият ви избор. MOQ-то на продукти в AliBaba варира от 10-20 до няколко хиляди според типа на продукта, а времето за доставка между 2 седмици и 60 дни. Също така трябва да предвидите разходи за мито и ДДС, внасяйки стоки извън Европейския Съюз.

Надявам се тази информация да ви бъде достатъчно полезна, за да откриете по-лесно типа стока, която желаете да продавате.

След като знаем възможностите ни за снабдяване със стока, разбира се, трябва да направим избор за определения тип продукт, който ще продаваме.

В следващия материал ще отговорим на въпроса “как да избера подходящ продукт и ниша за моя магазин?”

Прочети и останалите статии от тази рубрика:

Как да стартирам онлайн магазин? (eCommerce 101)

Cover Picture Credit: Mark Hunter Picture 1 credit: US Air Force
Picture 2 credit: Smithsonian Institution Picture 3 credit: Gwan Kho
Picture 4 credit: Hans Splinter

Автор: Калоян Янкулов

Калоян Янкулов
Калоян Янкулов е предприемач-любител. За последните години той стартира различни проекти, някои от които: дигитално студио в Англия (Enblaze.co.uk); сайт, който помага на хората в София да отдават и наемат жилища по-лесно и по-сигурно (Cozy.bg) и последният му проект - MenGear.bg, онлайн магазин за ентусиастите, обсебени от уникални и автентични джаджи, играчки и други нестандартни продукти. През свободното си време Калоян чете или тренира във фитнес залата.
  • atodorov

    Здравей Калояне,
    ще добавя още няколко начина за снабдяване със стока:

    1) Ако имаме конкуренти просто посещаваме техните магазини и оглеждаме опаковката на продуктите. Обикновено там пише коя е фирмата вносител. Моят опит показва, че магазините рядко дават информация за доставчиците си (това което ти си написал), но пък това не е толкова трудно да се разбере.

    2) Ако имаме лесно разпознаваеми марки в съответната ниша можем директно да се свържем с тях на международно ниво и да питаме каква е практиката за поръчки на едро. Някои е възможно да имат дистрибутори в България, или съседна страна, докато при други е възможно да се поръчва директно онлайн без посредници.

    3) Можем да се свържем с конкуренти от други държави, които продават същия вид стоки, но са ограничени географски. Например ние продаваме само в България, докато друг сайт само в Италия. Някои видове стоки са сезонни и можем да изкупуваме останала стока или единични бройки, поне в началото, докато завъртим по-големи обеми. Аз съм го пробвал с доставки на обувки и работи изключително добре.

    Друг съвет от мен е да заложим на малките обеми, както ти си написал, но освен това да включим разнообразие от модели, ако стоката го позволява. Така чисто визуално в магазина ще изглежда че има повече стока докато се завърти оборота.

    Поздрави,
    Алекс
    http://www.obuvki41plus.com

    • http://mengear.bg/ Kaloyan

      Здрасти Алекс,

      Точките, които си отбелязал са супер.

      Относно споделянето на информация за дистрибутори от магазини – говорех за онези магазини, които са също така и дистрибутори. Обикновено вече утвърдени фирми като тези от скрийншота от Google в статията.

      Иначе си прав, че магазините рядко споделят информация за дистрибуторите. Макар че аз съм виждал случаи, в които „без да искат“ са я оставяли на сайта под формата на категории или описание.

      Също така конкурентите определено не трябва да бъдат гледани като конкуренти, а като приятели. Ако нямаме в наличност нещо, винаги може да се договорим нещо с конкурентите ни, за да го набавим.

      П.с. Много добра идея за ниша на 41plus :)

  • Aneliya Magleva

    Много интересна и полезна статия! Аз нямам никакви познания в Amazon търговията, но може би най-важното нещо за всеки тип бизнес е избирането на тясна ниша, с която да се стартира от маркетинг гледна точка. Ако знаеш какво искаш да продаваш, ще откриеш по-лесно и доставчиците, и клиентите си. А напоследък си мисля за малките български производители (тип занаятчии), дали би имало смисъл да бъдат доставчици вместо големите и утвърдени производители – как мислите?

    • atodorov

      Подходи търговски към въпроса. Какви обеми на доставките и каква доставна цена можеш да получиш от занаятчийте и от големите производители? Също и какво качество ?

      Аз съм работил с български производители и цената е сравнима с тази при внос от чужбина, докато качеството е много по-ниско. От друга страна малките производители са по-гъвкави и търгуват с по-малки обеми.

      Вероятно за начало ще е добре да работиш с по-малки производители, а след това ще трябва да намериш други.

      • Aneliya Magleva

        Благодаря много за тази обратна връзка. Обмислям го от известно време, защото вярвам, че така можем да подпомогнем нашата икономика, макар и малко. Но си прав, че качеството и количеството са основополагащи.