Начало / All / Не изпускай повече събитие – вече има Clusterize!

Не изпускай повече събитие – вече има Clusterize!

Георги и Ники - основатели на Clusterize

Основателите на Clusterize - Георги и Никола

Всички обичаме българските стартъп истории, затова в тази статия ви представяме още един стартъп, чиито продукт е достъпен на родна почва (а от скоро и на холандска).

Днес разговаряме с един от основателите на Clusterize – мобилно приложениe, което ви държи в течение със събития във вашия град, предложени на база на вашите интереси, предпочитания и предишни посещения.

Стартъпът е активен от достатъчно време, за да могат основателите му да ни разкажат за част от уроците, които са научили и предизвикателствата, с които са се справили.

Разберете повече от разговора ни с Георги Стоянов, CEO на Clusterize.

Здравей Георги, с какво се занимава Clusterize?

Clusterize е мобилно приложение, коeто свързва организатори на събития с тяхната аудитория. Много често правилните хора не разбират за правилните събития и в резултат на това от една страна билетите остават неразпродадени, а от друга – хората пропускат възможности, които иначе биха им се харесали. Clusterize позволява на своите потребители да бъдат в час с плановете на любимите си изпълнители, заведения и близки приятели. Приложението разполага с база от 1 милион категоризирани събития, като дава релевантни предложения въз основа на различни интереси, а когато потребителите открият такова, което искат да посетят, заявяват билет през Clusterize и ние се заемаме със задачата да им го осигурим.

Представете ни екипа зад стартъпа и ролите на всеки един от вас.

Clusterize екипът се състои от шепа млади и мотивирани хора. В момента имаме 4 човека, които работят full-time.

(Аз съм) Георги Стоянов – съосновател и CEO на Clusterize. Тази година завърших Софтуерно инженерство в СУ – по време на следването си имах възможност да карам обучения и стажове извън България, в компании като Google & Microsoft. Първоначално бях активно замесен в техническата разработка на продукта, но лека-полека започнах да се занимавам основно с бизнес страната.

Никола Иринчев е другият съосновател, с когото започнахме  Clusterize. Ники идва от Telerik и е нашият Lead developer, който се грижи за инфраструктурата, сървъра и iOS приложението.

Атанас Вълев е другият ни програмист, който поддържа Android приложението и работи по сървъра и модулите за изкуствен интелект. Наско е карал стажове в централата на Facebook, а също така и в Google.

Гергана Дичева e нашият маркетинг и PR експерт. Базирана е в Амстердам, където е активна в стартъп сферата. Гери е човекът, който развива бранда и се е заела с популяризирането на Clusterize.

Георги Атанасов е нашият UI/UX дизайнер, който подпомага екипа в свободното си време. Той се грижи за интуитивността на интерфейса и готиния изглед на приложението.

В app store-а има много приложения, предлагащи подобни услуги. Има ли нещо различно, иновативно при вас и как смятате да се борите в такава конкурентна среда?

Интересното при Clusterize e, че разработихме in-house алгоритъм, който да извлича и систематизира събитията в различни категории. Разполагаме с богато съдържание, което лесно и бързо може да се филтрира по интереси, за да представи разнообразни и подходящи предложения. Заедно с това даваме на потребителите възможност да персонализират своя feed, като изберат кого да последват в апликацията и съответно какви ъпдейти да получават.

Започнахме като платформа, от която човек може да черпи вдъхновение за интересни събития, но с нововъведената ни система за билети затваряме кръга – в една компактна апликация предлагаме 360o event experience – възможността да откриеш интересни събития, да знаеш винаги какво се случва с важните за теб хора и места и да се сдобиеш с билет без никакво усилие. Clusterize акцентира върху практическото значение и удобство.

Clusterize - бъди по-близо до събитията,които обичаш

Какъв е бизнес моделът на Clusterize и как генерирате приходи?

Имаме няколко канала, през които можем да генерираме приходи: комисионна от всеки продаден билет, промотиране на организатори, промотиране на събития.

За момента сме се фокусирали върху първата опция, която е комисионна от продажбата на билети. Вече успяхме да я валидираме – продадохме първите си билети и направихме първите приходи, което си е голяма стъпка.

Какъв е напредъкът ви досега – активни потребители, процент на ангажираност? 

В момента имаме 2000 активни месечни потребители. Като цяло успяхме да постигнем доста добри метрики за задържане – 70% от новите ни  потребители отварят апликацията и следващия месец – един доста висок retention спрямо стандартите на индустрията. Активните ни потребители отварят продукта по няколко пъти на седмица, като петък и събота обикновено са пиковите дни.

Каква за вас е валидацията, че Clusterize е перспективен продукт и за потребители и за бизнес клиенти?

Валидацията от гледна точка на крайните потребители идва най-вече от метриките, които следим. Показателите ни за retention и engagement, например, са над стандартните за индустрията.

От друга страна предлагаме доста интересни възможности за организаторите на събития. През Clusterize те лесно могат да трупат база от последователи, които разбират бързо за техните инициативи. (Вече има не малко клубове в София със значителен брой хора, които ги следват.)

Освен това, ние също така им помагаме да продават билети за събитията си през нашата платформа. Интересна статистика е, че 98% от събитията не се разпродават и 40% от билетите остават непродадени. Това значи, че до последно има билети, които циркулират в различни промоутъри. Често за един организатор е по-изгодно да пусне билетите с намаление, чисто и просто за да няма празни места, които не му носят никакви приходи. Нашият фокус върху мобилите платформи ни позволява лесно да свържем организаторите с потребители, които биха били заинтересовани. Потребителите от своя страна, получават готина оферта за нещо за правене.

Clusterize Logo

Къде срещнахте затруднения досега в развитието си? Как се справихте с тях?

Стартирането на компания само по себе си е голямо предизвикателство и е неизменно съпроводено от затруднения – по пътя до тук имаше както малки, така и по-големи. Някои бяха свързани с продукта, други с бизнеса, трети с маркетинга – като цяло в нито един момент не ни е било скучно… Може би най-голямата и съответно интересна трудност, която изпитахме, беше с изготвянето на самия процес за засичане и справяне с проблеми. Като цяло се опитваме да работим методично.

За продуктовите проблеми например, следим различни канали, за да засечем когато нещо не е наред. Понякога използваме интервюта с потребители, но често разчитаме на вътрешните ни аналитични системи. Както знаете, основната идея на продукта ни е, потребителят лесно да разбира какво се случва с любимите му клубове, изпълнители и приятели. За целта той трябва да ги е последвал в платформата. Малко след като бяхме пуснали тази функционалност, разбрахме от интервюта, че явно доста от хората не разбират новите промени. Разгледахме системите ни за analytics и с шок установихме, че 90% от потребителите ни не са последвали никой. Това беше ясен знак, че нещо не е наред и не ни остана друго, освен да проучим възможностите за решение. Направихме няколко итерации и в крайна сметка успяхме да свалим цифрата до поносимите 25%.

Общо взето такива затруднения са неизбежни, но ако има нужните процеси за засичането им, нещата стават лесни. Според мен, половината работа е в това да откриеш проблема, после само трябва да измислиш решение и да имаш нужните KPIs, които да валидират дали си успял да го решиш или не.

Каква е визията ви за развитието на Clusterize в следващите две години и какви са целите ви за този период?

Приложението започна своето развитие на българска почва, но целта ни е да атакуваме световния пазар. Следващата ни стъпка е Холандия – в момента част от екипа е в Амстердам и работи върху подготовката за стартиране там. Гледаме да правим нещата стъпка по стъпка. Наближаваме момента за растеж и монетизация и се надяваме в близките две години да имаме сериозен напредък в тази насока.

Какво би посъветвал предприемач, който в момента стартира?

На бъдещи предприемачи бих дал следните два съвета:

Първо – да не се поддават на страха от провал. Много хора не опитват, просто защото са парализирани от мисълта, че може да не успеят, а реално по-лошото е да не си набавят нужните знания. Компании като Google и Facebook например умишлено търсят хора, които да не ги е страх да пробват, да се провалят, поучат и опитат отново. Като цяло това е един цикъл, чрез който можеш наистина много бързо да си набавяш знания и опит.

Вторият ми съвет е да се запасят с много търпение и издържливост – на повечето големи и известни компании им е трябвало поне 2 години, докато започнат да си стъпват на краката. В общия случай са нужни поне 5-6. Ако започваш компания, трябва наистина да вярваш в идеята и да си готов да замениш години от живота си за малък шанс тя да стане реалност.

 

Благодарим на Георги за отделеното време! Пожелаваме успех на Clusterize с развитието в Амстердам! : )

Споделете тази статия със своите приятели, за да вдъхнови и тях.


Автор: Никола Янев

Никола Янев
Никола Янев е основател на Entrepreneur.bg, Президент на предприемаческата организация Start It Smart и организатор на събитията Sillicon Drinkabout Sofia. Пътува, чете, стартира и дава максимума от себе си. Вярва в доброто, хуманността и своите цели.
  • Lubomir Toshev

    Браво на момчетата. Доста любопитно е как ще привлечете повече потребители да ползват услугата. За това няма ли да трябва сериозен маркетингов бюджет? Виждам че приложението поддържа само регистрация с фейсбук. Има хора които нямат, или не ползват фейсбук и това си е препъни камък. Направете опростена регистрация от е-мейл и парола.

    • George Stoyanov

      Здрасти, мерси за въпросите! Повечето продукти растат чрез комбинация от следните три стратегии – Stickyness (придобитите потребители се задържат дълго време в продукта), Virality (колко склонни са хората да го споделят с приятели), Paid advertisement (плащаш за нови потребители). При нас до момента работихме върху това да направим продукта Sticky, това означава, че ако решим да растем с paid advertisement ще можем да го правим лесно, защото няма да губим потребители бързо. Също така вече започваме да работим върху виралността на апликацията с което се надяваме да редуцираме сумата за реклама.

      А относно логването чрез Facebook – вече сме започнали работа върху алтернативно влизане без предоставяне на каквато и да е лична информация. Анонимното логване, което сме избрали ще има малко по-ограничени функционалности, но хората все пак ще могат да използват продукта за намиране на интересни събития.