Крайната цел на един бизнес е личното удовлетворение и положителният отпечатък, който вашият продукт или услуга ще остави.
В предишни статии вече сме засягали идеята на лайфстайл бизнеса, но в тази статия ще сравним скалируемите технологични стартъпи, които правят огромни иновации в цели индустрии с лайфстайл бизнеса, който може да бъде започнат от всеки и сравнително по-бързо да бъде печеливш.
И все пак какво е лайфстайл бизнес?
Целта на лайфстайл предприемачите е да печелят достатъчно, за да поддържат желания от тях начин на живот – те работят за себе си, имат гъвкавост в локацията и работното си време, като преследват своята лична страст, от която изграждат бизнес. Най-често този тип бизнес се базира на онлайн или офлайн продукти или услуги, които лесно могат да бъдат изпратени до клиентите, без да изискват тежка логистика и дистрибуция. В по-голямата част от случаите продуктите се предлагат онлайн – собствен магазин, Ebay, Amazon, Aliexpress и т.н.
Нека започнем като изясним разликата между двата типа бизнес.
Разликата между лайфстайл бизнес и стартъп
Предприемачите, които започват лайфстайл бизнес, го правят, защото искат да направят живота си по-приятен. Това може да означава по-гъвкав работен график, забавна работна среда, печелене на повече пари или постигане на житейски цели.
Стартъпите пък, от друга страна, се изграждат от предприемачи, които имат желание да открият смисъл в живота си и да допринасят за развитието на света. Те се пораждат от желанието на предприемача да усъвършенства и подобрява съществуващите системи и решения. Макар че изграждането на стартъп може да има ползи за стила на живот, този тип предприемачи се интересуват най-вече от това да окажат въздействие върху света изграждайки дисруптивна компания.
Прочетете още: Малък бизнес и стартъп не е едно и също! Вижте разликата
Колкото по-тясно е подравнен бизнесът ви с идеала на стартъпите, толкова повече жертви ще трябва да се правят. Стратегически, стартъпите имат дисруптивна цел – няма как да промените света, ако вървите след тълпата. Стартъпите изискват да успеете по напълно различен начин от всички други на пазара. Рисковете са по-големи, както и шансът за неуспех.
Когато имате лайфстайл бизнес, успехът и комфортът са по-важни от ефекта върху индустрията, а рисковете са по-малки. Можете да правите по-сигурни залози, като следвате тълпата и се справяте по-добре от нея. Целта е просто това, което правите, да ви харесва.
Ето няколко причини, поради които много хора избират концепцията на лайфстайл бизнеса, пред тази на стартъпа.
Няма да чакате години, за да постигнете печалба
Някой ви е дал куп пари (инвестиция) и ви е казал да започнете да градите своя стартъп – супер, но това не означава, че ще имате успех. Когато работите сами за себе си, личните ви финанси са доста ограничени. Заплати, офис пространство, осигуровки? Всичко това зависи от вас. А пък лайфстайл бизнесът може да се започне с по-малко от 1000 лева и да сте на печалба след няколко успешни продажби. От друга страна повечето стартъпи имат късмет, ако постигнат печалба и след три години!
При лайфстайл бизнеса целта е да изкарвате средства за своя жизнен стандарт, в размера на избрана от вас сума, от самото начало. Пак ще има трудни моменти, докато си установите база от клиенти и позиционирате услугите или стоките си, но е възможно да започнете да изкарвате пари значително по-бързо, отколкото със стартъп модел.
Гъвкав избор на работното място
Освен гъвкаво работно време получавате гъвкавост и по отношение на вашето местоположение. Сещате ли се за мечтата на всички, прочели “4-часовата работна седмица” – как си лежат на плажа с един коктейл и работят от лаптоп? Предприемачите с лайфстайл бизнес обикновено нямат офис и могат да работят еднакво лесно от дома или в движение, докато пътуват. За работа от разстояние ви трябва само Wi-Fi връзка и мобилен телефон – плюс някое приложение, което да следи разликите между часовите зони.
Вече няма нужда да търсите инвеститори
Споменахме, че лайфстайл бизнесите не изискват огромно капиталовложение и могат да бъдат стартирани със сравнително минимални средства. От друга страна стартъпите изискват големи рундове на финансиране и повече капитал, заради скоростта, с която трябва да се развият и обема на работа, който целят да постигнат – много по-голям от този на лайфстайл бизнесите.
Стресът е минимален
Като предприемач винаги ще изпитвате стрес – един от рисковете на професията. Но по-добре повярвайте, че когато започвате стартъп, потенциалът за стресови ситуации е много по-голям. Въпроси като “Откъде да взема пари за заплати този месец?”, “Приходите са с 30% по-малко от прогнозата, какво ще си помислят инвеститорите?” и “С партньорите ми имаме драстично различни мнения за насоката на бизнеса ни, какво да правя?”, са типични проблеми за един стартъп.
Лайфстайл предприемачът пък не отговаря пред никого, освен пред себе си, като така намалява стреса, който идва с често срещаните проблеми в бизнеса. Стресът от стартирането може да се намали още повече, ако бизнесът се ръководи от страна, където разходите за живот са по-ниски.
Помните ли? – “9 от 10 стартъпа се провалят”
За всеки стартъп, който продава и прави стотици милиони, има стотици – ако не и хиляди – които се провалят, или още по-лошо – продължават едвам да връзват двата края и така изсмукват живота от вас.
Всички стартъпи ли са лоши? Разбира се, че не. Всички видове лайфстайл бизнес ли са плажове и мохито? Ни най-малко. Ако обаче искате да увеличите максимално удовлетворението си, като същевременно имате свободата и сигурността от това да знаете, че имате пълен контрол над живота си, тогава може би лайфстайл бизнесът е точно това, което ви трябва.
Допълнителни ресурси:
Ако идеята на лайфстайл бизнеса ви е харесала, ето няколко полезни ресурса, които ще ви помогнат:
- Блогът на автора и предприемач Tim Ferriss и неговата книга посветена на лайфстайл бизнеса – „The 4-Hour Workweek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich“
- Tropical MBA – блог и подкаст на тема „бизнес и предприемачество с независима локация“
- Patt Flynn и неговият блог, който той самият е превърнал в лайфстайл бизнес за себе си.
- Chris Guillebeau – предприемач, автор и пътешественик, с полезни съвети за лайфстайл предприемачи
Независимо по коя бизнес пътека ще поемете е важно продукти или услуги ви да предоставят стойност на вашите клиенти, така че и вие и те да бъдете доволни.