Начало / All / Този стартъп ще облекчи забързания ви график, а домът ви ще заблести

Този стартъп ще облекчи забързания ви график, а домът ви ще заблести

Този стартъп ще облекчи забързания ви график, а домът ви ще заблести

Ако сте като повечето хора, чистенето на дома или офиса определено не е от най-любимите ви неща. Не само че не е от най-любимите ви неща, но времето, което прекарвате в чистене и разтребване, може да бъде оползотворено в доста по-важни дейности.

Реалността е, че без чистене и разтребване в офиса или дома, няма да минем. Затова стартъпът, който представяме в тази статия, има решение, което ще спести от времето ви, като ще имате налице идеална чистота.

Разберете повече за бизнеса на Владислав и Николай – създателите на GoMama:

Що е то GoMama и какво предлагате?

Владислав: GoMama е иновативен начин да наемеш професионална домашна помощница, която да почисти, изглади и подреди. Целият процес отнема около минута, влизаш на www.gomama.bg, въвеждаш адреса си, избираш дата и часови диапазон, в който да дойде домашната помощница и плащаш онлайн.

Всички знаем колко неприятно е да отделяш време и усилия за домакинската работа вкъщи. Наемането на професионална помощ не е нещо ново или необичайно. Голяма част от живеещите в по-големите градове хора, където животът е по-забързан, предпочитат да наемат професионална помощ – човек, който да се грижи за уюта в дома им. Удобството някой друг да бъде ангажиран с чистотата, гладенето на дрехите, измиването на тоалетната, банята и прозорците, носи такова задоволство, че веднъж опитал, човек не би се захванал отново сам с тези дейности.

Тук се появява и проблемът – 99% от предлагащите услугата са хора от сивия сектор. Работят чрез препоръки, но без стандарт в работните процеси, което води до непостоянни резултати. За съжаление на клиентите, процесът по смяна на домашната помощница е труден, времеемък и несигурен откъм резултати. От друга страна, домашните помощници, които организират работата си сами, трудно успяват да запълнят графика си така, че да си докарват задоволителен доход.

GoMama решава проблемите и на двете страни. Дигитализирането на всички организационни процеси ни позволи да създадем модел, в който клиентът има възможност да наеме, менажира и в случай на недоволство да смени домашната си помощница с няколко клика. За изпълнителите на услугата пък, системата организира максимална заетост, така че те стават служители на компанията с 40-часова работна седмица и печелят повече, отколкото работейки сами.

Как се роди идеята за услуга като GoMama?

Владислав: Идеята беше провокирана от друг проект, с който се занимавах преди да стартираме с GoMama. Това беше компания, която първа предложи на жителите на София професионално управление и поддръжка на жилищни сгради. Макар че бизнесът се беше разраснал доста, не успях да създам дигитален модел на управление и ми се налагаше да решавам персонално всеки проблем. В хода на събитията, много от обитателите на поддържаните от нас сгради искаха да наемат почасово чистачки, електротехници, водопроводчици и други специалисти от екипа ни.

В един момент това се оказа добър допълнителен доход, който не изискваше сериозен организационен ресурс. Тогава реших, че е време за промяна в модела. Идеята ми беше да се създаде платформа за почасово наемане на работници за домакинствата. Тогава имах късмета да срещна и настоящия ми co-founder Николай Казмин – страхотен предприемач и програмист. Той постави под съмнение цялостната концепция за така наречения маркетплейс бизнес и реализацията му в местните пазарни условия. Така решихме да тестваме пазара, създавайки компания за домашни помощници, като потенциално най-оборотната услуга. Определихме времева рамка от една година, в която да валидираме пазара и да съберем първите предлагащи услугата за бъдещата платформа.

Няколко месеца след старта вече знаехме, че сме попаднали на нещо голямо. Направихме детайлно проучване на пазара, песимистичният резултат от което показа, че годишно оборотът за тази услуга в България е около 90 млн. лева. Идеята за меркетплейса започна да изглежда несериозна, а оптимизациите, които въвеждахме в организационните процеси чрез разработването на софтуера, ни водеха до все по-сериозни възможности за скалиране на бизнеса. Година и половина по-късно имаме бизнес, в който единствените процеси, които не са автоматизирани, са наемането на хора, маркетингът и счетоводството.

GoMama лого

Разкажи повече за екипа

Владислав: Съоснователите сме двама – аз и Николай. Много рано към екипа ни се присъедини и Георги, студент във ФМИ, който с течение на времето стана изключително важен за компанията. Аз се грижа основно за оперативното управление и връзката с клиентите. Ники и Жоро се занимават с разработване на системата и с всички останали организационни задачи свързани с IT. Тук е може би мястото да кажа, че тъй като ни предстои разработка на мобилно приложение и подготовка на системата за работа в много държави, в момента търсим още един стажант дивелапър да се присъедини към екипа ни. Работата е много разнообразна, работим с най-новите технологии, така че има много какво да се научи.

Какъв е бизнес моделът на GoMama и как генерирате приходи?

Владислав: GoMama печели процент от сумата, която клиентът плаща за посещение на домашна помощница. В момента предлагаме две различни цени – за еднократно посещение и абонамент, съответно 42 лв. и 37 лв. за фиксиран престой от 4 часа. Около 80% от всички клиенти, които някога са ползвали услугата, стават абонати. Цената е изключително конкурентна на предлаганата от сивия сектор, като основната разлика е, че клиентът може да поиска да се извършат всякакви домакински услуги в рамките на 4 часа, без това да влияе на цената. Домашните помощници са мотивирани да изпълняват ангажиментите си професионално, защото от оценката на клиента след посещението се формира 60% от тяхното възнаграждение.

Какъв е напредъкът ви досега – колко поръчки имате месечно, колко активни домашни помощници и колко обслужени клиенти?

Владислав: Доскоро се борихме със сериозни проблеми в оперативния ни модел, които не ни позволяваха да растем с желаното темпо. За щастие намерихме търсените решения и сега се концентрираме сериозно в увеличаването на продажбите. Към настоящия момент реализираме около 400 почиствания месечно, като очакваме след 3 месеца да сме достигнали 2 000, а след 6 до 8 месеца – 6000. Основното ограничение идва от липсата на достатъчно подготвени изпълнители на услугата.

Получавали ли ли сте някаква инвестиция за развитието на проекта – частна или от фонд? 

Владислав: В самото начало с Николай взехме решение, че ще финансираме бизнеса сами. Развитието на реален бизнес дава добри възможности да се стартира с ограничен финансов ресурс и да се продължи с буутстрапинг. За съжаление обаче, този начин на работа ограничава скоростта на развитие.

След като валидирахме модела, дойде и апетитът за излизане извън България и така търсенето на инвестиция излезе на дневен ред. Около Коледа започнахме разговори с LAUNCHub и в момента затваряме инвестиция в размер на 200 000 евро. Взехме решение да разделим сумата на два рунда, като първите 100 000 получаваме сега за доизчистване на модела и проучване на потенциалните външни пазари. Вторите 100 000 са предвидени да покрият разходите ни по експанзия в първия град извън България, като сумата може да бъде увеличена до 500 000 евро, добавяйки и други инвеститори или бизнес ангели към рунда.

Кои са каналите, които използвате, за да достигате до вашите клиенти?

Владислав: Правим различни дигитални кампании, като до момента сме имали много ограничен бюджет. Използваме Google Ads и Facebook. Имаме също така и рифъръл програма, на която залагаме много.

Занапред планираме кампании с различни медии, като ще продължим да се придържаме към дигиталните активности.

GoMama screenshot

Къде срещнахте затруднения досега в развитието си? Как се справихте с тях?

Владислав: Трудности срещнахме в почти всеки аспект на операциите, основно провокирани от субективния елемент. Най-големият проблем, с който трябваше да се справим, беше текучеството на домашните помощници. Спецификата на услугата е такава, че честото променяне на домашната помощница при клиент, който има абонамент, му създава много неудобства и в крайна сметка той се отказва от нас като доставчик. Направихме много промени, основно в повишаване комфорта на домашните помощници. Увеличихме заплатите им, увеличихме бонусите. Тъй като те посещават по два адреса дневно за по 4 часа, въведохме алгоритъм, който гарантира близостта на двата адреса. Разбира се, с подобряване на условията, повишихме и изискванията към кандидатите за работа, за да достигнем по-високо ниво на професионализъм.

Намирането на достатъчно много хора с добри трудови навици се оказа друг сериозен проблем. Максимум 3% от всички кандидатствали за работа при нас са подходящи да бъдат наети. Това доведе до друго значимо решение. В момента създаваме академия за обучение на персонала. Всеки рунд на наемане на хора ще приключва с едноседмично обучение, където застъпваме теми като професионална етика, поведение, изпълнение и дори наказателна отговорност. Успяхме да привлечем за обучители светилата в сферата на туризма, тъй като се оказа, че служителите ни, които имат опит като камериерки, са най-високо оценявани от клиентите. Изчистването на модела за обучение е сериозно предизвикателство за нас, тъй като той освен ефективен, трябва да бъде и лесен за мултиплициране на всеки един пазар, на който ще стъпим.

Каква е визията ви за развитието на GoMama в следващите две години?

Владислав: Основните цели пред нас са три: да установим контрол на местния пазар, да се докажем на външен пазар и след това да направим следващ рунд на инвестиране. В последните две години дигитализирането на подобни услуги стана модерно по целия свят. Не само ние знаем, че това е бизнес за милиарди. В Европа вече оперират четири стартъпа с реализирани инвестиционни рундове между 6 и 30 милиона евро. Ако искаме да бъдем значима част от тази дигитална еволюция, трябва да докажем, че не само модела ни е добър, но че ни бива и в изпълнението.

Какъв съвет би дал на предприемач, който в момента стартира?

Владислав: Аз съм на 30 години. Опитвам се да развивам собствен бизнес откакто навърших 18 и досега по-скоро съм се провалял, отколкото успявал. Сега, от дистанцията на времето, мога да кажа, че всеки път, когато съм основавал компания, идеята си е струвала, но грешките ми са били провокирани от два фактора – първият е загубата на концентрация, а вторият – егото ми. Ако сега основавам нова компания, първото нещо, което бих направил е, да определя целите, краткосрочни и дългосрочни и не бих допуснал грешката да загубя фокуса върху тях по никаква причина.

Истината в днешно време е, че дори лошите идеи имат шанс да бъдат успешни и дори добрите идеи могат да бъдат лошо реализирани. Колкото по-бързо човек превъзмогне желанието си да изглежда велик в обкръжението си и в обществото, колкото по-скоро превъзмогне егото си и се концентрира в работата, толкова по-голям шанс има да реализира идеята си успешно.

 

Благодарим на Владислав и Николай за отделенто време! Пожелаваме им успех с развитието на GoMama в България и по света!

Споделете тази статия със своите приятели, за да вдъхнови и тях.


Автор: Никола Янев

Никола Янев
Никола Янев е основател на Entrepreneur.bg, Президент на предприемаческата организация Start It Smart и организатор на събитията Sillicon Drinkabout Sofia. Пътува, чете, стартира и дава максимума от себе си. Вярва в доброто, хуманността и своите цели.
  • DaEmama

    Докога на всеки стартиращ малък бизнес ще му се вика стартъп?

    • Екип

      Пределно ясно е, че малък стартиращ бизнес и стартъп не е едно и също. Прочете нашата статия, която обяснява разликата – http://www.entrepreneur.bg/8497/malak-biznes-i-startap-ne-e-edno-i-sashto-vizhte-razlikata/

      В този случай GoMama е стартъп, а не малък бизнес, поради големия потенциал за бърз растеж и скалируемия характер на услугата. Иновацията и огромният пазар също са налице.

      • mira

        Здравейте,
        Поздравления.
        Споделям – ще е супер, ако употребяваме български думи, а не чуждици. Нуждата от обяснение на думата ще отпадне.
        Прекрасно начинание, няма начин да не успеете дългосрочно.
        Поздрав!

  • DaAt

    Браво, момчета. Такъв проект беше необходим! Препоръка: ще е чудесно, ако вбъдеще разширите диапазона на услугите в посока наемане на маистор за дребни домашни поправки (някои да ти поправи щорите, да ти окачи картина, да забие няколко пирона, да смени крушки…). Това също е необходимо, а толкова трудно се намира кой да го свърши. Погледнете http://www.handy.com

    • Екип

      DaAt, Благодарим ти за коментара. :)
      Сещаме се за подобен проект, който предлагаш – за наемане на майстор. Платформата се казва MaistorPlus, може да бъде от полза – http://maistorplus.com/

      В най-скоро време ще представим и тях в нашия уебсайт.

  • Коколино

    Добра услуга, но за съжаление цената е много висока и ще пасувам.