Ако при развитието на стартъп започнете да търсите външно финансиране под формата на рискова инвестиция, със сигурност ще изскочи въпросът „Каква е оценката на моята компания?“.
Какво значение има оценката на вашия бизнес?
Оценката на вашия стартиращ бизнес определя какъв процент от компанията трябва да дадете в замяна на инвестицията, която търсите. В същото време, обаче, моментната оценка на един стартъп може да бъде 1 млн. лева, без той да може да се продаде за толкова или без дори да генерира приход, което автоматично означава, че оценката на стартъпите в ранен етап, определено не показва истинската стойност на компанията, а по-скоро потенциала и.
Оценката на един стартъп зависи от много неща, които включват потенциала за растеж, индустрията, в която се намира, напредъка до момента, евентуални продажби (компонент, много важен при b2b компаниите), репутацията на партньорите и други.
В инфографиката отдолу можете да видите примерни начини за оценка на стартъп в различните фази на развитие – Early(Seed) stage, Growth(Scaling) stage, Revenue(Exit) stage и компоненти, които инвеститорите взимат предвид.
Infographic credit: FundersandFounders
Подкрепете ни, споделете тази статия със своите приятели! : )