Начало / All / Искате ли успешен нетуъркинг? Вижте как!

Искате ли успешен нетуъркинг? Вижте как!

Искате ли успешен нетуъркинг? Вижте как!

По време на една от срещите на Silicon Drinkabout се заговорих с един от организаторите, който сподели, че всеки петък се запознава с толкова много хора, че не успява да запомни имената на всички. Веднага му препоръчах няколко стандартни трика, които по принцип биха помогнали: повтори на глас името на човека, с който се запознаваш; визуализирай името, като го свържеш с някой или нещо познато и други подобни. Така или иначе най-лесно е да запаметиш името на човек, който си запомнил с нещо.

Впоследствие се замислих каква е целта на голяма част от хората, посещаващи тези събития. Silicon Drinkabout предлага на хора с желание да развият собствен бизнес, място и възможност да се събират, да пийнат по едно след работа, да поговорят и да обменят идеи. Тук се прокрадва и една все по-често използвана дума – нетуъркинг. За много хора тя звучи мистериозно, като нещо, което до неотдавна е било запазена марка единствено за хора от елита, но отскоро е достъпно и за младите бизнесмени… Звучи наистина приятно да кажеш: „Отивам на едно събитие за нетуъркинг.“ Именно тази романтична представа пречи на голяма част от хората да извлекат максимална полза от подобни срещи.

Реалността е, че въпреки че нетуркингът е един от най-силните маркетинг инструменти, в него няма нищо кой знае колко иновативно и екзотично. Нетуъркингът представлява създаване на контакти и изграждане на трайни и взаимно полезни връзки, както в професионален, така и в социален план.  Звучи просто, но на практика сериозен брой хора имат проблем с реализацията му.

Как да извлечем максималното от едно нетуъркинг мероприятие?

Подгответе се

Успешният нетуъркинг не означава да присъствате на организирано с тази цел мероприятие и да се запознаете с куп хора, чиито имена вероятно дори няма да запомните и които в по-лошия вариант няма да запомнят вас и моментално ще „загубят“ визитната ви картичка. Като част от бизнес развитието, той трябва да следва определен план и да е подчинен на цялостната бизнес стратегия.

Преди да посетите дадено събитие, се подгответе. Помислете какво точно искате да получите, от каква информация имате нужда и какви хора ще ви бъдат полезни във вашето начинание. Проучете кои от тези хора ще посетят даденото събитие. В крайна сметка целта е да срещнеш правилните хора и да ги включиш в своя социален кръг.

Създайте контакт

Тази част опира до нещо наречено ефективна комуникация. Ефективната комуникация е една от ключовите компетенции, необходими за адекватното присъствие на всеки човек в социалния живот.

Успешната комуникация зависи не само от това до колко адекватно можете да изложите своята идея, позиция или план, но и до колко добре можете да слушате своя събеседник и да адаптирате стила си на общуване, за да постигнете крайната си цел.

Умението да се представиш. Първото впечатление наистина е важно: бъдете възпитани, не бъдете нахални. Ако желаете да заговорите някой, не го прекъсвайте. В случай, че вече разговаря с някого, изчакайте да приключи и тогава се приближете. Представете се като кажете името си и сферата на дейност – ясно.

Бъдете естествени, не е нужно да използвате непривични за вас думи или изрази, нито да се представяте като факири във вашата област. Когато става въпрос за млади предприемачи, никой не очаква от вас да бъдете на върха на бизнес пирамидата или да сте помислили за абсолютно всичко.

Умението да изслушваш. Не окупирайте цялото пространство със себе си – не превръщайте разговора в монолог. Изслушайте хората, с които разговаряте. Покажете им, че наистина се интересувате от тях. Чуйте какво те имат да ви кажат. Разберете с какво точно се занимават и открийте допирни точки. Ще откриете колко полезни могат да бъдат тези разговори единствено, ако обърнете фокуса на разговор от това как се чувствате, как изглеждате, какво мислят хората за вас… към другите.

Умението да говориш. Адаптирайте жаргона и думите, които използвате към своя събеседник. Ако разговаряте с някой в сферата на изкуството, не му изсипвайте куп IT термини. Изобщо, освен ако не разговаряте с човек, който е експерт във вашата област, избягвайте тясно специализирани термини. В случай, че се налага да използвате такива – обяснете с прости думи, какво точно имате предвид.

Реципрочност в комуникацията. Не забравяйте, че общуването между хората трябва да е полезно и за двете страни. Ако единствената ви цел е да получите нещо, вие сте обречени. Направете разговора приятен и интересен за събеседника ви. Покажете какви са плюсовете за него. Когато искате нещо от някого, помислете по какъв начин можете да направите нещо за него.

Ако разговаряте с друг млад предприемач, той вероятно се нуждае от контакти и информация също толкова много, колкото и вие. Едно безпогрешно мото е: „Дай, за да получиш!“

Създайте трайна връзка

Когато се запознаете с човек, когото смятате за важен контакт, се свържете с него. Напишете mail или съобщение във Facebook. Просто кажете: „Здравей“. Не оставяйте контактът ви да потъне в прах.

Не забравяйте, че не всички хора, с които се запознавате могат или желаят да ви помогнат да придвижите бизнеса си напред. Всеки сам преценява как и къде да изгражда своите контакти, както и с какви хора да изгради взаимоотношения, базирани на взаимна полезност.

Забавлявайте се

Бъдете реалистични в очакванията си. Дори и да нямате шанса да разговаряте с организатора на събитието, инвеститорите с финансови възможности или най-успешните предприемачи, не се отчайвайте. Обърнете внимание на приятните моменти и се забавлявайте.

 

Не забравяйте, че сте започнали да изграждате нещо свое, защото то наистина ви харесва. Бъдете естествени и си прекарайте добре. Общуването с непринудени и интелигентни хора в добро настроение е наистина приятно и запомнящо се. А както казахме по-рано – най-добрият начин да запомнят името ти е като запомнят теб… Успех!

Picture Credit: Novartis AG

Автор: Рая Чобанова

Рая Чобанова
Рая е психолог по образование и професия, но в момента прави първите си стъпки в предприемачеството, участвайки в създаването на българска социална мрежа за споделяне на знания – Divera.