Празниците са идеален повод за нестандартна реклама и начин да покажем на клиентите си колко много означават за нас. Бидейки предприемачи, е хубаво да помислим как да предадем коледния дух и на тях. Представям ви няколко идеи, вдъхновени от подаръци, които аз лично съм получавал или подарявал.
Електронна поща и SMS
Имейл честитката е на практика безплатна и дори бихте могли да я използвате като инструмент за валидация. Използвайте малко графика и стандартни пожелания и няма да разсърдите никого!
В случай, че дейността ви го изисква, може би имате и списък с телефонни номера, на които можете да изпратите SMS. Мобилните оператори използват този подход както и някои вериги магазини. Съществуват облъчни услуги, чрез които можете да изпращате стотици съобщения автоматично. Аз лично използвам Twilio с приложението django-twilio-sms.
Картички по пощата
Бизнес моделът на Обувки 41 Плюс е такъв, че имам списък с адресите на всички клиенти. Първоначално си мислех да им изпратя по един чифт дамски чорапи, но риск факторът е много голям, а индивидуалните предпочитания твърде различни.
Затова се спрях на класически вариант – пощенски картички! Най-трудоемкото занимание е надписването на адресите и залепянето на марки на всички пощенски пликове.
Интересен факт: пощенските марки се оказаха доста скъп артикул сравнено с всичко останало.
Бутилка ракия
Изобщо не се шегувам. Като коледен подарък (даже си беше чист спам) получих бутилка ракия (на снимката), изпратена ми с топли пожелания от една от големите винарски изби у нас. Трябва да отбележа, че с въпросната фирма даже не съм имал никакви бизнес отношения!
Малки шишенца вино, ракия или уиски са добър избор, когато дейността и бюджета ви го позволява. Ако познавате клиентите си добре, можете да персонализирате подаръците или да им изпратите комбинация от няколко различни вкуса. По-скъпият вариант е напълно подходящ за бизнес клиенти.
Чистачка за сняг
Перфектен подарък за сезона, който можете да намерите в множество цени и разновидности. Ако сте в автомобилния бизнес, ще уцелите направо в десетката. В тази категория можем да добавим и всевъзможни други аксесоари за автомобили – хем са практични, хем често използвани през зимата.
Книга за Kindle
Във времената преди Kindle получих като рекламен подарък книгата
„Software Development According to Einstein“, която все още стои на бюрото ми!
При b2c бих заложил повече на електронните книги, докато хартиените бих оставил за специални случаи.
Към тази категория спокойно бих добавил и всевъзможни игри и приложения за смартфон и таблет. За максимален „уау“ ефект можете да използвате push механизъм на доставка на съдържанието, когато платформата го позволява.
Подаръци за гийкове
Може би вашият стартъп е в ИТ сферата и клиентите ви имат по-нетрадиционни вкусове ?! Честно казано такива подаръци не съм получавал, но си мисля за нещо от The Oatmeal, играчки за елха с робо-каските на Daft Punk или неиздавано парче на Kim Dotcom :-).
Креативността оставям на вас. Все още не е късно да напомните на клиентите си за себе си, като им направите приятна изненада. Ще се радвам да споделите вашия избор в коментарите под статията.
Весели празници и успешна нова година!