Може да е внезапно вдъхновение или пък нещо, за което мечтаете от години, но е факт, че имате идея за бизнес и сте решили да започнете да я осъществявате. Какво правите в случая? От къде започвате?
Отначало количеството необходими стъпки може да изглежда плашещо. Но ако ги разбиете на части, ще тръгнете по пътя си към успешно стартиране. Ето шест от тези стъпки, които ще ви помогнат да напреднете бързо и да научите много за потенциала на своята бизнес идея.
Проучете пазара
Имайки предвид фундамента на своята бизнес идея, е време за малко проучване на пазара. Какви други играчи има в областта към която се стремите? Как вашето предложение ще бъде подобно или различно? Откъде ще дойдат клиентите ви?
В процеса на проучване задължително не се фокусирайте само върху успешните истории. Има ли подобен бизнес, който не е постигнал успех, а напротив – провалил се е? Ако има такива примери, анализирайте ги и помислете как вие ще подходите. Запитайте се какво вие ще направите различно.
В допълнение се опитайте да разпознаете потенциалните партньори по време на този процес. Ако стартирате продукт за храна на домашни любимци например, в какви магазини искате да се прицелите? Същото важи и за бизнесите с услуги. Има ли фирма, която може да оцени вашата услуга като допълнение към нейните собствени? Партньорствата ще бъдат ценни за растежа на вашия бизнес.
Има ли ниша, към която да се прицелите? Пазарът препълнен ли е с играчи с малка диференцираност? Какво конкурентно предимство можете да развиете?
По време на проучването със сигурност ще научите неща, които ще ви накарат да преработите или преосмислите първоначалната си идея, което е важно в етапа на планиране.
Опознайте своята индустрия и се срещнете с предприемачи от нея
Потърсете няколко души, които вече притежават подобен бизнес на този, който искате да стартирате – в същата индустрия, със същата структура или предлагащ различен продукт, но на вашите потенциални клиенти. Задължително говорете и с един-двама души, които едва започват, както и с неколцина, които вече са изградили успешен бизнес.
Ако не сте сигурни къде да намерите тези собственици на бизнеси, тогава започнете с група от индустрията или онлайн общност, посветена на този тип бизнес. Посетете бизнес нетуъркинг събитията като Silicon Drinkabout или вижте списъка с нетуъркинг събития в София.
Поканете някой предприемач на закуска или обяд. Повечето собственици искат да помогнат и ще бъдат поласкани, че сте ги потърсили за подкрепа.
Дефинирайте клиентите си
Защо дефинирането на целевия клиент е важно?
Ясната визия за очакваната клиентска база ще повиши шанса на вашия бизнес за успех. Като дефинирате своите целеви клиенти, вие можете:
- по-добре да прецените дали има достатъчно потенциални клиенти за вашия бизнес (с други думи, дали има достатъчно търсене за вашите продукти или услуги)
- да модифицирате своята бизнес идея така, че по-добре да посреща необходимостите на вашата потенциална клиентска база
- да доизпипате продуктите и услугите си така, че по-добре да отговарят на необходимостите и очакванията на клиентите
- да насочите маркетинговите си усилия така, че да достигнат до най-обещаващите потенциални клиенти
- да изработите маркетинговите си послания по подобаващ начин – да използвате точния тон, език и отношение, за да привлечете най-добрите потенциални клиенти.
Изградете прототип и тествайте
Прототипът, можем още да го наречем MVP (минимален жизнеспособен продукт), е много важна ранна стъпка от бизнес планирането. Той ви позволява да разберете много неща за вашия бъдещ бизнес – има ли интерес към вашия продукт, идеята ви в правилната посока ли е насочена и т.н.
Прототипът не е само за компании, които произвеждат физически продукти. Прототипът също така може да бъде простичък уебсайт, който представя бъдещия ви бизнес, и с който събирате имейл адреси от заинтересовани клиенти. Ако се целите в конкретна ниша като мода или готварство, обмислете и идеята за създаване на блог, който да ви спечели последователи. Във фазата на прототипа трябва да превърнете визията за своя бизнес в реалност, за да изпробвате дали истинските клиенти ще харесат това, което правите.
Целта е да опознаете своите клиенти отблизо. Какво ги вълнува? Какво ги отегчава? Импулсивни купувачи ли са или внимателно преценяват своите решения за покупка? Има много продукти, които хората харесват, но не купуват. Може би цената не е добра например.
Изпробвайте с анкети, проучвания и фокус групи, за да добиете представа за нагласите към вашата бизнес идея
Търсете съвет от приятели, ментори… от всички
Звънете на стари колеги, роднини и приятели и споделяйте идеите си. Искайте помощ и градивна критика от тях. Всички имаме роднини и приятели, които бързо посочват грешките във всичко, което правим – в този случай те могат да бъдат най-добрите ви съюзници.
Изслушайте критиката им добронамерено. Когато навлизате в нова територия, е полезно някой да зададе всички въпроси „ами ако”. Ако сте обмислили най-лошия вариант предварително, ще бъдете в по-добра позиция да се справяте с препятствията.
Когато обаче говорите с приятели ментори и потенциални клиенти, имайте предвид начинът, по който задавате въпросите си, а също така и че тези хора могат да бъдат доста пристрастни, както описва предприемачът Rob Fitzpatrick в книгата “The Mom Test”( бел. ред. – книгата е достъпна в нашата библиотека).
Помислете за финансирането
Парите са голям въпрос за предприемачите и е добре отрано да знаете какви варианти имате. За да накарате инвеститорите да отворят портфейла си, трябва да ги убедите, че идеята ви си заслужава, както и да дадете процент от своята компания. Именно затова е добра идея преди всичко да се запитате дали наистина изобщо имате нужда от инвеститор.
Помислете колко пари ще ви трябват за стартиране и как искате да финансирате новото си начинание. Някои от най-успешните подходи включват:
- Използване на наличните ресурси (т.нар. “Bootstrapping”) – Как можете да стартирате своя бизнес с наличните си ресурси без или с малка външна инвестиция?
- Много нови бизнеси търсят външни инвеститори, които инвестират пари в замяна на дял от крайните приходи на компанията – Разберете повече за различните видове инвестиции.
- Близки и приятели
- По-нови модели като колективното финансиране (crowdfunding) чрез сайтове като Kickstarter и Indiegogo позволяват на прохождащите предприемачи да събират микро-инвестиции, за да могат да разраснат своя бизнес.
- Банкови заеми – Банките също са вариант, ако разбира се имате желание да се обвързвате с кредити. В случай, че нямате, търсете възможности за финансиране чрез другите алтернативи.
Това са шест стъпки, с които можете да започнете. Само те няма да осигурят милионен успех на вашия бизнес, но ще ви помогнат за един по-бърз и безболезнен старт, което от своя страна може да доведе до успех за милиони. 😉
При стартирането на бизнес трябва бързо да прилагате промени спрямо резултатите, които сте получили досега. Ако даден подход не работи достатъчно ефективно – променете го, опитайте нещо различно.
Успех предприемачи!