Начало / All / Запознайте се с Пешо – вашият бранд!

Запознайте се с Пешо – вашият бранд!

Запознайте се с Пешо – вашият бранд!

В предприемаческия контекст често срещам идеята „Ще наемем дизайнер да ни направи брандинга!”. Странно е как терминът „брандинг”, се видоизмени и се превърна във външния вид на една компания.

В началото

„Branding“ води своето начало от отглеждането на добитък. В миналото на кравките се е слагал един печат – “На Пешо”, за да се знае на кого е животното. С времето branding-ът е бил пренесен към производителите и се е използвал и върху дървените щайги, на които надписът “На Пешо” символизирал гаранция за качество, защото Пешо бил видно изявен фермер.

След много итерации, branding като термин, се превръща във визуалния облик на компанията, нещо като корицата на книга. Много стартъпи лековато използват думата брандинг за логото и визитките си, а той е много повече.

Брандингът е…

Брандинг е отношение, начин на мислене, позиция и най-вече душата на една компания. Но това не го прави нещо интровертно. Напротив, бранд е начинът, по който компанията ви оставя отпечатък върху вашите клиенти и потребители. Бранд са историите, които създавате с тях. Някъде прочетох фраза, която много ми хареса:

“Бранд е това, което хората говорят за вас, когато ви няма в стаята.”

Смятам, че размислите върху концепцията на собствения „branding” биха били много ползотворни за бъдещото развитие на един стартъп.

Как да подходим към бранда на своята компания?

(Това е просто един от многото начини. Разбира се, ако той не е валиден за вас, потърсете друг, но не занемарявайте бранда си.)

Та, направете си чаша чай, затворете се в тиха стая, запалете си свещ и започвайте. Или пък не, ако сте по-ефективни в маршрутката, действайте там.

1. Супер Пешо

Представете си как ще изглежда вашето идеално АЗ след 10 години. (Ако сте колектив от основатели – направете събирателен образ) Изградете си образа много детайлно и подробно. Как ще изглеждате; какви ще са ви хобитата; какви черти на характера ви ще са най-изявени; как бихте се държали в кризисни ситуации, как бихте реагирали при конфликти. След като обрисувате мнооого добре тази ваша идеална версия, може да я кръстите умилително “Супер Пешо”.

2. Средно Аритметичен Гошо

Представете си събирателния образ на вашите клиенти, да го наречем Средно Аритметичен Гошо. Много се постарайте да си представите тънкостите на характера му, какви други проблеми има (освен този, който вие решавате), какво го изнервя и какво го радва. Поставете Средно Аритметичен Гошо в различни ситуации и осмислете как би реагирал, когато взаимодейства със Супер Пешо.

Ако клиентската ви база е по-консервативна, може да си я представяте като съвкупен образ на родителите на вашата половинка. В такъв случай няма да използвате всички свои тарикатски номера, а ще се държите прилично и ще излъчвате класа и интелигентност. Ако пък Средно Аритметичен Гошо е подобен на вас самия, то тогава може да се разминете с много повече, защото Гошо ще ви разбере. Колкото по-добре изградите събирателния образ на вашите клиенти, толкова по-лесно ще го използвате като параметър за проверка на вашите решения.

3. Вътрешна култура

Сега приемете, че Супер Пешо е душата на компанията ви. Компанията не би взела решения, които Супер Пешо не би взел. Когато вкарвате нови хора в компанията, обяснявайте им какво значи за вас Супер Пешо и защо е важен. Колкото повече хора се отдадат на този култ към личността, толкова по-последователна ще е компанията ви в действията си и толкова по-близо ще е до това, за което мечтаете. Супер Пешо се превръща в един вид кодекс на поведение, който напътства служителите в техните решения и действия. Също така това помага и за самостоятелността на хората от компанията ви.

4. Комуникация

Един от честите проблеми на компаниите с недефиниран брандинг, са смесените сигнали, които пускат към своите клиенти. В днешно време, с толкова много налични канали за комуникация е много лесно да се допусне грешка и компания да прати противоречиви послания. Имайки ясна представа за същността на компанията и на клиентите ѝ, въпросите някак си се опростяват: Супер Пешо би ли казал нещо такова? Средно Статистически Гошо би ли харесал нещо такова?

Ясна визия и идея ще позволява вашата компания да показва най-чаровната си страна при взаимоотношения с клиенти, независимо дали диалогът е приятен или не. Все пак Супер Пешо е толкова готин, че във всяка една ситуация ще се справи със спокойствие и лекота. Чарът, който сте си представили, че излъчва вашият супер герой, ще е и чарът, с който омайва вашата компания.

Не е нужно задължително да си създавaте въображаеми приятели, за да създадете своя бранд. Това е просто един различен подход към създаването на душата на вашата компания. Не занемарявайте бранда си, принизявайки го до лъскава корица на объркана, непоследователна и неосъзната компания.


Автор: Полина Атанасова

Полина Атанасова
Полина Атанасова се влюбва в предприемачеството преди 3 години като през 2011 организира предприемаческа делова игра за студенти и ученици в рамките на Европейския ден на предприемача. От тогава само това ѝ е в главата, като по пътя преживява няколко pivot-а и два провалени, не, ами замразени стартъпа. Най-голямата ѝ гордост до момента е третият сезон на предприемаческия турнир 3Challenge и отборите в него. Там тя се подвизава като организатор и ментор. Вярва, че многото хвалби не помагат и по-скоро глезят, затова се старае да помага на стартъпи с брутална критика, поднесена с усмивка.
  • Localancers.com

    Интересен подход към темата. Дано повечето хора се замислят наистина :)