Ако търсите нов часовник и разглеждате реклами за най-новите модели, вероятно сте забелязали повтаряща се тема във всяка снимка времето на часовниците е настроено на 10:10. Това универсално правило не е случайно и може да бъде проследено много десетилетия назад. В днешно време, независимо дали става въпрос за аналогов или цифров часовник, почти всичките модели са настроени на 10:10.
И така, защо се прави това и защо някои марки часовници леко променят този индустриален стандарт за своите дисплеи?
Всичко е в естетиката!
Всяка година рекламната индустрия изразходва милиарди долари и в днешно време маркетингът се превърна в наука. Изчислено е, че само Rolex харчи над 50 милиона долара годишно за реклами и други марки луксозни часовници като Emporio Armani & Hugo Boss не изостават.
Науката за рекламата на часовниците датира от средата на 20 век. Първоначално часовниците бяха настроени да показват 10:10 през 30-те или 40-те години поради няколко свързани причини, но всички те се свеждат до един прост рекламен принцип – това просто кара продукта да изглежда добре.
Основната причина часовникът да е настроен на 10:10 е, че осигурява видимостта на логото. На почти всички часовници името на производителя се показва на видно място в горната средна част на циферблата на часовника. Настройването на стрелките към това конкретно време предпазва стрелките от скриване на логото. Освен това, като поставят ръцете под прав ъгъл един към друг, те в крайна сметка създават рамкират името на компанията, която привлича вниманието към нея.
Усмивката
Всъщност има още една причина за настройване на стрелките на часовника в 10:10, която е може би малко по-малко очевидна, но има пълен смисъл от психологическа гледна точка.
Когато стрелките сочат към 10 и 2 на часовника, те наподобяват образа на усмихнато лице J. Траекторията на ръчния часовник, настроен на 10:10, е много по-щастливо изображение от „намръщеното“ лице на часовник, настроен например на 15:40.
Тенденцията хората да виждат лица в ежедневни предмети и произволни структури, е добре документирана и дори има име „Pareidolia”. Рекламодателите знаят всичко за това явление и го използват, за да отправят подсъзнателни предложения към своите целеви аудитории.
В наши дни все още е необичайно да виждате реклама за часовник, която не спазва тази конвенция, защото почти 80 години след първото й представяне тези естетически принципи все още са верни. Дори цифровите часовници показват 10:10 по подразбиране, тъй като това е индустриалният стандарт и би било странно да има изключения.
И все пак има компании, които се отклоняват от този стандарт, макар и леко. Една от тези компании е Apple, която едва наскоро влезе в бизнеса с часовници. И така, има ли основателна причина да се противоречи на традицията.
Митове и легенди около 10:10
Преди да се обърнем към бунтарите, нека отделим малко време, за да обърнем внимание на грешните теории, които се появиха, за да обясним защо часовниците са настроени на 10:10.
Една от най-често срещаните идеи е, че часовниците са определени в 10:10, за да отбележат времето на смъртта на известна обществена фигура. Има различни версии на тази теория, предполагащи, че циферблатът почита Джон Ф. Кенеди, Мартин Лутър Кинг-младши или дори Ейбрахам Линкълн.
Бързо търсене на времето на смъртта на тези три исторически личности разкрива, че никой от тях не е починал в 10:10.
Дори и да бяха, или ако имаше някакви други исторически титани, които са починали точно десет минути след 10, настройването на часовниците на 10:10 би било много странен начин за отбелязването им, нали?
А защо Apple Watch показват 10:09?
Винаги е имало по-дълбок смисъл в рекламните дисплейни изображения на Apple. Всяка реклама на iPhone се показва с времето 9:41, защото това беше времето, когато новаторският телефон беше показан за първи път на обществеността.
Apple не е дала окончателно обяснение за настройването на часовниците си на 10:09. Има алтернативно обяснение на Apple да настрои часовниците си на 10:09:30, което казва, че дисплеят е технически по-симетричен по този начин. Това не е неразумно обяснение, особено като се има предвид любовта на Apple към естетиката.
Ще бъде интересно да се види дали производителите на часовници ще продължават да следват тази тенденция и в бъдеще.
Повече любопитни факти от света на часовниците можете да получите на адрес www.timebox.bg/blog