Само преди няколко месеца, разразилата се пандемия от COVID-19, безпрецедентно промени живота на милиони хора по света. Правителствата на държавите въведоха строги мерки, с цел да запазят живота и здравето на населението. В това число се включват спазване на социална дистанция, затваряне на редица търговски обекти, ограничаване на свободното движение на гражданите.
Това неизбежно доведе до значителни промени в потребителските навици и постави сериозно предизвикателство пред бизнеса. Засегнати от извънредната обстановка са не само малки локални бизнеси, но и големи международни вериги с хиляди служители. За да оцелеят в новите условия, на бизнесите се налага да се адаптират. Ето няколко предложения в каква посока могат да насочат усилията си:
Да използват максимално възможностите на онлайн пространството
Дори преди появата на корона вируса, електронната търговия се развиваше с бързи темпове. Днес, когато потребителите са затворени в домовете си и голяма част от тях отлагат да се върнат към пазаруването във физическите магазини, то интернет е най-добрата възможност бизнесите да достигнат до своите клиенти.
Онлайн търговците с развити магазини могат да измислят стратегии относно това какви промоции и специални оферти да предоставят на клиентите си. Бизнесите, които до този момент са разчитали само на физическите си обекти, трябва да помислят за създаване на онлайн магазини, от които могат да предлагат стоките си.
Специалистите съветват, компаниите да наблегнат върху изграждането на силно онлайн присъствие и доколкото е възможно да прехвърлят услугите си във виртуалното пространство. Важно е да бъдат активни в социалните мрежи и да комуникират с потребителите. Много от бизнесите, които бяха затворени, като фитнес залите или обучителните центрове, например, започнаха да правят лайф видеа и в този формат да предлагат услуги на своите клиенти.
Да осигурят доставки по домовете
Една стара поговорка гласи: “когато Мохамед не отива при планината, планината отива при Мохамед.“ В този ред на мисли, ако клиентите на посещават физическите обекти на даден бизнес, тогава решението е той да предостави възможност за доставка до вкъщи. Това ще накара потребителите да се чувстват по-сигурни и ще ги улесни да направят покупка. Казано с други думи, възможността за доставка има потенциала да генерира приходи и изцяло, или поне частично, да минимизира загубите от физическия магазин.
Добър пример от последния месец в тази посока е новата услуга на столичната верига супермаркети Фантастико – доставка по домовете, използвайки платформата и логистиката на foodpanda. Така жителите на столицата могат в рамките на час да получат необходимите им продукти, без да напускат дома си.
Да покажат на клиентите, че ги е грижа
Както вече споменахме, ситуацията е трудна, независимо от коя страна се намирате – тази на клиенти или на собственик на бизнес. В ситуации като тази, компаниите могат да помогнат на местната общност (ако бизнесът е локален) или пък на своите клиенти, предлагайки им безвъзмездни съвети, консултации, включвайки се към разнообразни инициативи.
Предоставянето на продукт или услуга безвъзмездно не означава непременно загуба. По този начин нещата, които даден бизнес прави, ще могат да достигнат до повече хора и ако те оценят качеството и стойността, които са получили, тогава в бъдеще те по всяка вероятност биха избрали да ги използват отново. Това е и един вид инвестиция в репутацията и доверието към дадената компания.
Да дадат сигурност
В това положение, хората са стресирани и притеснени, затова избягват всякакви действия, които биха поставили в риск тяхното здраве или това на близките им. По тази причина отлагат почивки, избягват пазаруването в магазините, хранят се вкъщи, а не в ресторант и т.н. Бизнесите, опериращи в най-засегнатите сфери, а и всички останали, трябва да изпращат послание за сигурност и стриктно спазване на мерките за безопасност. Посредством социалните мрежи, те могат да покажат на своите клиенти по какъв начин се грижат за тяхната безопасност, какви мерки са предприели – редовна дезинфекция на помещението, доставки в защитни пликове, безконтактни доставки и т.н.
Създалото се кризисно положение е предизвикателство за всички, но компаниите, които успеят да бъдат иновативни и да открият подходящи решения, имат големи шансове да се развият успешно, въпреки трудностите.